Life style20. července  2017 v 10:00  

Rostlinná mléka jsou plná éček, výtažku je v nich minimum. Dejte si radši ovesnou kaši, radí odbornice

V sójovém mléku musí být minimálně 2 % sóji. Množství stanovují komoditní vyhlášky k zákonu o potravinách - Foto: CC0 Public domain

V sójovém mléku musí být minimálně 2 % sóji. Množství stanovují komoditní vyhlášky k zákonu o potravináchFoto: CC0 Public domain

Stále populárnější jsou v poslední době rostlinná mléka, nebo přesněji řečeno nápoje vyráběné ze sóji, rýže, máku, ovsa, mandlí, pohanky, kokosu a dalších. Nepijí je přitom jen lidé s alergií, ale i lidé, kteří si chtějí zpestřit jídelníček a příznivci alternativní výživy.

„Ze zájmu si čtu údaje na obalech a v mandlovém mléku bylo 2,1 % mandlí. Zbytek je v podstatě voda,“ říká Jana Dostálová z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. 

Zpestření, ne náhrada 

A protože vodová chuť by lidem moc příjemná nebyla, nápoje se sladí, zahušťují a přidávají se do nich různá éčka. „Je paradox, že příznivci alternativní výživy se většinou éček bojí. Mimochodem do mléka se přidávat nesmějí, ale do rostlinných nápojů ano a je jich poměrně hodně.“ 

Dostálová je ale úplně nezavrhuje. Jako zpestření jídelníčku jsou určitě dobré a třeba mandle nebo oves jsou přímo zdraví prospěšné. Problémem ale je, že výtažku je tam velmi málo. „U ovsa to bylo 10 g na 100 ml. Svému zdraví prospějete více, když si dáte ovesnou kaši. A ještě ušetříte,“ radí. 

Mléko vs. rostlinné nápoje?
Ústav analýzy potravin a výživy testoval 12 rostlinných nápojů včetně anonymního hodnocení chuti. Známkovalo se jako ve škole, nejhůře dopadlo makové mléko se známkou 4,8. V testu kromě toho byla i 2 kravská mléka, která prakticky od všech hodnotitelů dostala nejlepší známku.
Velkým problémem rostlinných nápojů byl nízký obsah bílkovin. Pohyboval se od 0 po 2,5 %, zatímco kravské mléko má 3 % a více.

Alternativa: Sýry a kozí mléko 

Děti, ale i dospělí a hlavně staří lidé by se ale mléku neměli vyhýbat, pokud nemusí. Vápník je totiž důležitý k růstu kostí a v pozdějším věku také k jejich obnově. A pokud někdo z jídelníčku zcela vyloučí mléko a další mléčné výrobky, může ho velmi rychle mít nedostatek. 

Kromě množství vápníku je totiž důležitá i jeho využitelnost, tedy kolik ho v našem organismu zůstane po konzumaci. Zatímco u mléka je to více než 30 %, u rostlinných nápojů je to v řádu jednotek procent. 

A jaké jsou alternativy? Tak především intolerance na laktózu má různé stupně, někteří lidé například mohou konzumovat kysané mléčné výrobky. „A také sýry, ve kterých skoro žádná laktóza není. Horší je to u alergie na kravské mléko, asi třetina alergiků snáší mléko kozí.“ 

Pořad: Poradna  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:05  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace