Zkažená dovolená? Nebojte se zájezd reklamovat, radí právnička z dTestu

13. červenec 2018

Co dělat v případě, že ubytování nebo další podmínky zájezdu nebo dovolené, kterou jste si objednali a zaplatili, neodpovídají vašemu očekávání?

Většina z vás doufá, že si během dnů volna odpočine a nabere síly. Předpokladem je, že se nebudete muset stresovat a dovolenou si opravdu užijete naplno. Každý má jiná očekávání, ale i tak byste měli dostat to, co jste si zaplatili.


Nejdůležitější je výběr pořadatele zájezdu – ověřit si, že to je skutečně cestovní kancelář, která je vedena na seznamu ministerstva pro místní rozvoj. To zároveň vede i doklady o pojištění těchto cestovních kanceláří proti úpadku.JUDr. Kristýna Dobrianská

Zákazníci ovšem často nejsou odvážní, aby případné problémy či nesrovnalosti řešili. Sklopí hlavu a na stížnost rezignují, říká Kristýna Dobrianská, právní poradkyní ze spotřebitelské organizace dTest. Zájezd je přitom spotřební věc jako každá jiná a vztahují se na něj tedy taky reklamační pravidla.

Nebojte se reklamovat

Časté bývají reklamace, že hotel neodpovídá kvalitou, že chybí slibovaný výhled na moře. Zákazníci si taky často stěžují na kvalitu jídla. To vše je možné s poskytovatelem zájezdu řešit.

„Reklamuje se obdobně jako u normálního spotřebního zboží. Je potřeba co nejrychleji se obrátit na delegáta nebo na jinou pověřenou osobu, popsat problém a doporučuju pro případ si nedostatky i zdokumentovat, třeba nafotit, a žádat nápravu,“ radí Kristýna Dobrianská.


Kam s reklamací obrátit?
- na poskytovatele zájezdu nebo jeho pověřeného zástupce
- na spotřebitelskou poradnu, např. VašeStížnosti.cz
- na Asociaci cestovních kanceláří
- na soud

„Pokud nebude náprava možná a budete muset dovolenou absolvovat ve zhoršených podmínkách, máte právo na vyrovnání rozdílu, tedy na vrácení části peněz. Anebo pokud delegát není schopen zjednat nápravu, můžete to udělat a uhradit sami a poté požadovat náhradu od cestovní kanceláře.“

Kancelář, nebo agentura?

U tzv. last minute zájezdů je potřeba dát si pozor na to, jestli je zprostředkovávají cestovní agentury. „Cestovní kancelář může pořádat zájezd, agentura ho pouze zprostředkovává,“ vysvětluje Kristýna Dobrianská.

Proto je důležité zjistit si, která cestovní kancelář zájezd zprostředkovávaný agenturou pořádá. „S cestovní agenturou uzavíráte smlouvu o zprostředkování, ale reálně uzavíráte smlouvu o zájezdu s cestovní kanceláří.“ V případě, že chcete reklamovat zájezd, musíte se obrátit přímo na cestovní kancelář, ne na zprostředkovávající agenturu.

autoři: Tereza Stýblová , and
Spustit audio