13. listopadu  2000  rubrika: Výročí

František Šťastný

Zjistil jsem, že strašně důležitý je být a zůstat optimistou za jakékoliv situace. Když se něco nepovede, je vždycky nějaká možnost, jak to zkusit znovu a jinak. Je to sice otřepaný rčení, ale zároveň taky fakt - nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř...

Sportovní kariéru - jako patnáctiletý - začínal František Šťastný (12.11.1927 - 8.4.2000) skutečně na kole ( i když hrál taky hokej, závodil v rychlobruslení a na skibobech) S motocyklem se na závodní dráze potkal poprvé až na konci čtyřicátých let, v době, kdy ještě vůbec nebylo jasné, jestli mu bude souzeno počítat kilometry na silnici v peletonu cyklistů nebo na závodní motorce. S naším cyklistickým mistrem Janem Veselým se František Šťastný dokonce na startu Závodu míru ve Varšavě v roce 1948 vsadil o nové závodní kolo, že svůj první mezinárodní závod nevzdá, i když do reprezentace přišel doslova na poslední chvíli. František totiž nebyl - jak se říkalo - štrekař. Jezdil na dráze a do vrchu a za sebou měl jako nejdelší trať závod Praha - Český Brod a zpět, to bylo celkem asi 50km. V Závodu míru měl před sebou první etapu dlouhou 198km a druhý den hned dalších 213 km... Vítězství při závodech motocyklů, těch bylo nepočítaně, snad nejúspěšnější byl František Šťastný roce 1961, kdy v celkovém pořadí mistrovství světa mezi třistapadesátkami skončil druhý... 

První titul mistra Československa získal František Šťastný v roce 1956, naposledy stál na stupních vítězů v roce 1971. V těch patnácti letech mezi tím ale nejsou jenom úspěchy, ačkoliv František Šťastný jako nejúspěšnější motocyklový závodník naší historie vyhrával doslova na celém světě; jenom doma vyhrál velkou cenu devětkrát, ale pohled na jeho závodní kariéru z té odvrácené strany - to je celkem 33 větších i menších zlomenin, jedna noha skoro o 5 cm. kratší a šroubků měl v těle, jak rád připomínal,asi jako v šuplíku v železářství.To je moje taková psí povaha, když se někde rozbiju na cucky, v nemocnici mě nikdo neudrží, protože se těším zpátky na motorky...... 

Měl talent vypravěče a svérazný, jednoduchý styl češtiny, který se nedá popsat, ale když František Šťastný začal vyprávět a vzpomínat na léta s motorkou, nechybělo kolem něj pokaždé početné publikum. Komentoval motoristický sport v televizi, jako populární vypravěč sportovních historek vystupoval v pražském Rokoku v programu Darka Vostřela, který mu nikdy nezapomněl připomenout jízdu na motorce Františkovým stylem z Podolí do Prahy do divadla na představení, Darek Vostřel totiž na jevišti ještě notnou chvíli koktal a nemohl popadnout dech. 

Společně s kolegou a kamarádem jezdcem Gustou Havlem byl i František Šťastný při své závodní kariéře neodmyslitelně spojený se jménem motocyklové značky Jawa, i když měl samozřejmě nabídky z celého světa a v těch nejlepších závodnických letech by si mohl vybírat... Jenomže pro Františka Šťastného platilo, že by si všude připadal jako cizinec. Celý život v něm byl obyčejnej českej kluk, který k tomu, aby mu to jezdilo, musel mít svoje přátele a prostředí, kde to znal a kam se mohl po závodě vždycky vrátit. František Šťastný se narodil 12. listopadu 1927, o svém životě mluvil jako o jednom velkém splněném sportovním snu. A tak ani knížka, která o něm vyšla, se nemohla jmenovat jinak než Šťastný František. 

 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas