Kartingová akademie rodí závodníky. Vojta Mlejnecký už má náskok před Lewisem Hamiltonem

10. květen 2017

Dnes nám to v Českém rozhlase Hradec Králové trošku zavoní benzínem a zaburácí motokárami. S naším hostem, výkonným ředitelem Autoklubu České republiky Adamem Eliášem, budeme mluvit hlavně o malých závodnících. A přivezl s sebou i jednoho z úspěšných svěřenců, kterým je Vojta Mlejnecký.

Tak kolik ti je let Vojto? Jen na začátek, ať víme hned.
Sedm.

Sedm let? No tak to už jsi velký kluk. Adame, na čem Vojtěch jezdí?
Vojta, jak už jste řekl, je naším úspěšným absolventem projektu Kartingová akademie. A jezdí na motokáře, která spadá do třídy školní 50, takže je to ta základní motokára.

A jak jsi se k závodění na okruzích Vojto vůbec dostal? Měl jsi takový sen jezdit na motokárách?
My jsme jeli s rodiči na trucky do Mostu a tam jsem to viděl. A tam se mi to zalíbilo.

V těch počátcích je hrozně důležité, aby to pro ty děti byla zábava. Aby se tam tolik neplnily sny rodičů. Spíš opravdu aby to byla zábava jako je fotbal, hokej, běh, jakýkoliv sport. Adam Eliáš, výkonný ředitel Autoklubu České republiky

Adame, kolik takových šikovných kluků, závodníků a jezdců, jako tady Vojta, náš motokárový sport má? Protože jezdit na motokárách to byl vždycky asi sen mnoha kluků.
Je to tak, ale těch závodníků na to, jak jsme malá země, máme relativně hodně. Nicméně z pohledu Autoklubu České republiky, který se samozřejmě o ten sport stará, tak my furt vidíme, že jich máme málo, takže bychom jich potřebovali víc a víc. A Kartingová akademie, kterou právě absolvoval třeba i Vojta, loni přinesla přes 320 dětí, kteří se o tomto sportu dozvěděli a z nich dneska už 4 úspěšně závodí a 4 další budou letos. Což je třeba řeknu 40 procent startovního pole v té dané třídě, což je krásné.

A jak jste se k tomu dostal vy? Protože vy jste taky jezdil určitě. Vy jste jezdil jako spolujezdec a navigátor?
Je to tak. Já jsem jezdil jako spolujezdec v rallye a dostal jsem se k tomu asi nějakou vášní taky přes rodiče, přesně tak, jak jsme chytili Vojtu přes rodiče.

Výkonný ředitel Autoklubu České republiky Adam Eliáš s malým závodníkem Vojtou Mlejneckým, jeho maminkou a Jakubem Schmidtem

Jak si stojí naši sportovní automobiloví jezdci v porovnání třeba s Evropou? Protože musíme připomenout, že jsme tady měli slavná jména, Eliška Junková, když vzpomeneme úplně na první ženu za volantem, potom můžeme jmenovat třeba Tomáše Engeho, který se jako první Čech dostal do kokpitu formule 1.
To naše zastoupení je velké hlavně v pozici pořadatelů, když to tak řeknu. Protože hodně velkých podniků se jezdí u nás a teď máme velké projekty a hodně velké zastoupení v autokrosu třeba, kde jsme velmocí evropské úrovně, protože mistrovství světa se v této disciplíně nejezdí. V motokárách máme dva největší borce, Adam Kout, s tím se Vojta určitě někde potkal, to je dvojnásobný mistr Evropy v supercartech, nebo Patrik Hájek, který se pravidelně umisťuje na předních místech v těch nejvyšších kategoriích. Takže jsme silní.

Vojto, pilot formule 1 Lewis Hamilton z Mercedesu taky začínal na motokárách, ale začínal, až když mu bylo 8 let. Ty jsi začínal někdy v 6 letech. Takže máš velký náskok na Hamiltona. Jednou to možná daleko dotáhneš. V kolika letech je vlastně dobré začít, Adame?
My i tu Kartingovou akademii máme postavenou na tom, že začínáme od nějakých 6 let a ta děcka, která hledáme, tak jsou 6 až 8, 6 až 10 let. Nicméně v těch počátcích je hrozně důležité, aby to pro ty děti byla zábava a řeknu trošku nadneseně, ale aby se tam neplnily sny rodičů tolik. Spíš opravdu aby to byla zábava jako je fotbal, hokej, běh, jakýkoliv sport.

Ale to je hodně těžké, aby se tam nepromítaly ty předobrazy rodičů, že ano?
Samozřejmě, ale potýkáme se s tím. Potýkají se s tím určitě i jiné sporty než jenom my. A je důležitá ta zábava. Když k tomu přivedeme 50, 100 dětí a z nich 20 bude potom závodit na špičkové úrovni, tak je to skvělé.

Vojto, pochlubil jsi se klukům ve škole, že jezdíš na motokárách? Nebo si to necháváš pro sebe?
Nechávám si to pro sebe. No, ale pár kamarádům jsem to řekl.

Kartingová akademie vychovává závodníky

Adame, pojďme trošičku představit tu Kartingovou akademii, se kterou jste tedy jako autoklub České republiky začali, před kolika lety?
My jsme začali s Kartingovou akademií před 2 lety, přičemž úplně v tom prvním roce, ten formát byl trošku odlišný, ne až tak úplně úspěšný. Protože jsme šli cestou realizace té akademie na kartingových okruzích a lákali jsme děti pomocí letáků ve školách. Ale chyběl tam vliv toho okamžiku oslovení, kdy je u toho i rodič. A samozřejmě dítě to nadšení přenese okamžitě na rodiče, což v té škole úplně nefungovalo. Takže v loňském roce jsme poprvé jeli při nějakých významných sportovních motoristických akcích a bylo to hodně úspěšné. Tam to přesně zafungovalo. Ten program trvá vždy zhruba hodinku a půl, vede ho náš několikanásobný mistr republiky Honza Midrla a který to s těmi dětmi fantasticky umí. A potom na to navazuje kemp, kde už učíme nějaké závodnější návyky u těch dětí a připravujeme je, aby mohly vstoupit do našich šampionátů.

To znamená, že taky musí být místa, kde trénovat. Tady ve východních Čechách se jezdí hodně ve Vysokém Mýtě například.
Ano, Vysoké Mýto je tradiční motokárový okruh a jedeme tam opravdu několik závodů za rok, ať už je to pohár Autoklubu nebo mistrovství republiky, nebo další pohárové závody, jako Moravský pohár. Je to velmi vytížená trať. Řeklo by se, že těch okruhů je málo, ale na to, jak jsme velká republika, tak je jich relativně dost. Protože se ještě jezdí v Písku, v Chebu, v Sosnové je tradiční dráha, která prochází rekonstrukcí a určitě příští rok se tam zase pojede a ještě nám roste nová dráha v Třinci. Což je úplně báječné.

Výkonný ředitel Autoklubu České republiky Adam Eliáš s malým závodníkem Vojtou Mlejneckým

Jak to přesně vypadá? Můžeme posluchačům popsat, když přijdou tato děcka za vámi s rodiči, tak vy jim ukážete rovnou to auto, tu motokáru?
Tak. Jezdíme na těch malých motokárách, máme jich 10, stará se o ně tříčlenný tým a je to takové rozložení mezi teorií a praxi. Na začátku děcka oblékneme do kombinéz, bot, helem, límců a připraví se pro ně první informace toho, co se s tou motokárou musí dělat, z jaké strany se do ní nastupuje, co je brzda, co je plyn, co je volant. A potom se už postupně po vytyčené malé trati začínají takovým lehkým ťukáním na plyn rozjíždět a brzdit. A po té hodině a půl ta děcka už poměrně velmi slušně lítají po té trati.

Takže Vojta to zvládá úplně perfektně?
Vojta to zvládá úplně perfektně, protože ten už má za sebou i ten kemp, který se potom dělá už na velké motokárové trati a loni jsme ho dělali v Písku. A hlavně už má za sebou první závod.

A to mě zajímá. Vojto, vzpomeneš si, kolikátý jsi skončil v prvním závodě, na jakém místě jsi dojel?
Šestý.

Kartingová akademie vychovává závodníky

Dá se u takových špuntů už odhadnout, jestli budou dobří jezdci?
Je to hodně brzo ještě a ta kategorie školní 50 je hrozně důležitá, my říkáme, že to je trénink. Tam si všechny děti na konci závodu vystoupí na ten nejvyšší stupínek, dostanou stejný pohár, samozřejmě časy tam znovu měříme, takže rodiče mají možnost vidět porovnání. Ale je to opravdu o tom, aby získali nějaké závodní návyky a hlavně vztah. Abychom je vychovávali k nějakýmu fair play a trošku krotili ty ambice rodičů. Tento věk je strašně citlivý na tyto věc. A je strašně důležité k tomu přistoupit tak, aby potom někde kolem toho 10., 12. roku, kdy se láme chleba, jestli budu pokračovat dál aktivně a půjdu do toho s cílem, že jednou získají titul v Čechách, v Evropě, na světě. Nebo se tomu budou věnovat dál rekreačně, což je fantastická věc taky. Stejně jako si půjdu každou sobotu zakopat fotbal, tak se svézt na motokáře.

Tak teď v sobotu se budete mít, milí posluchači, a hlavně vaše děti možnost svézt tady na letišti v Hradci Králové v rámci Rally Show.
Tam to bude probíhat přesně tak, jak jsme si popsali. Za celou sobotu proběhnou ty akademie minimálně tři za den a doporučil bych možná se podívat i na naše webové stránky zaciname.autoklub.cz, kde najdou zájemci informace o Kartingové akademii a možnosti se třeba přihlásit dopředu, protože ten přetlak potom na místě je vždycky velký.

Říká Adam Eliáš z federace automobilového sportu Autoklubu České republiky. A zapamatujte si, prosím pěkně, dobře jméno Vojty Mlejneckého, protože je docela možné, že nás jednou hodně Vojta překvapí v tom motoristickém sportu. My budeme hodně držet palce.

autor: jak
Spustit audio