Hradecký kraj chce zrušit železnici u Kopidlna, obce jsou proti

23. září 2010

Královéhradecký kraj má opět v plánu zrušit pravidelné vlakové spojení na trati z Kopidlna do Dolního Bousova a nahradit je levnějšími autobusy. Od příštího roku chce na trati zachovat jen provoz o víkendech, řekl ČTK náměstek hejtmana pro dopravu Petr Kuřík. Obcím na trati se záměr kraje nelíbí a chtějí vlakové spojení zachovat. Kraj chtěl vlaky na trati zrušit již loni, ale pro odpor obcí od záměru ustoupil. Záměr již schválila rada kraje a ještě jej musí projednat zastupitelstvo.

Podle kraje jsou spoje mezi Kopidlnem a Bousovem málo vytížené, v průměru jimi cestuje jen devět lidí. "Pokud na této trati nahradí ve všední dny vlaky autobusy, ušetříme jeden milion korun ročně," řekl Kuřík.
Cestování autobusy také bude podle Kuříka pro lidi pohodlnější. Vlaky totiž jezdí po trati, která vznikla k zemědělským účelům, a cestující to mají od železničních stanic do obcí daleko. Například nádraží v Libáni leží skoro dva kilometry od středu obce. Autobusy by zajížděly až na náves či na náměstí.
Starosta na trati ležící obce Dětenice Radomír Vališka se záměrem kraje nesouhlasí. "Vlak je ekologickým druhem dopravy. Máme obavu, že autobusy se na trase neuživí a později dojde k jejich redukci. Obce pak přijdou o autobusy i o vlak," řekl Vališka. Zrušením vlaku podle něj přijdou o možnost levného cestování zejména senioři, protože autobus pro ně bude dražší. Stejný názor mají podle Vališky i další obce na trati.
V současné době jezdí na trati v pracovní dny 12 vlaků. Provoz železnice stojí kraj přes tři miliony korun ročně. Stejné množství autobusových spojů bude podle kraje o třetinu levnější a dopravní obslužnost se zlepší.
O víkendech chce kraj na trati zachovat provoz šesti vlakových spojů a podpořit tím rozvoj turistiky v regionu. "Podobně funguje například doprava na trati mezi Trutnovem a Žacléřem, kde vlaky také jezdí pouze o víkendech a slouží především turistům," řekl Kuřík.
Železniční síť v hradeckém kraji čítá na 630 kilometrů. Vlaky na ní ročně najedou přes sedm milionů kilometrů a přepraví přes 18 milionů lidí. Kraj regionální vlakovou dopravu ročně dotuje částkou asi 300 milionů korun.

Spustit audio