Architektura není jen módní fasáda. Bez experimentu nemusíte najít řešení, říká architekt Petr Hájek

17. prosinec 2014

Znáte vzdělávací centrum ve Vrchlabí v Krkonoších? Možná jste si všimli, že jde o budovu svým způsobem unikátní – je postavená standardní technologií, ale její tvary jsou ovlivněné topografií pohoří. „Jde o experiment, který se promítá do tvaru,“ vysvětluje architekt a pedagog Petr Hájek, který je velkým experimentátorem v oblasti architektury.

Experiment pro nás není cílem, ale prostředkem, jak dosáhnout dobrého výsledku,“ vysvětluje s tím, že podobný přístup umožňuje podívat se na věc z různých úhlů pohledu.

„Cílem není extravagantní řešení, ale co nejlepší odpověď na otázky a síly, které formují výsledek,“ říká architekt, který je vítězem mezinárodní ideové soutěže na návrh a umístění Experimentální divadelní a hudební scény v německém Pfalzu.

K nejznámějším realizovaným stavbám patří Horní náměstí v Olomouci, Jiřské náměstí na Pražském hradě nebo úpravy zámeckého návrší v Litomyšli.

Experimentální přístup například využil v zámecké jízdárně v Litomyšli, v barokním objektu, který měl dobu dozvuku čtyři vteřiny. To je vhodné pro varhany, ale nikoliv pro jazzový koncert nebo pro přednášku. „Napadlo nás, že bychom do jízdárny mohli vložit pohyblivý objekt, který by umožnil prostor naladit,“ nastiňuje.

Upozorňuje také, že bez experimentu by se nenašlo pro prostor ideální řešení. „Investor má dnes možnost sál libovolně použít,“ dodává s tím, že jde o metodu práce, která se na architekturu nedívá jako na typologický problém, který se obalí módní fasádou. „Snažíme se obrátit problém ku prospěchu věci,“ podotýká.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte buď kliknutím na odkaz přímo v tomto článku nebo v našem audioarchivu.

autor: prh
Spustit audio