Zprávy14. března  2017 v 11:40  

Z Hradce do Pardubic rychlostí 160 kilometrů. To je vize nového železničního memoranda

Želenice a vlak (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

Želenice a vlak (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay

Společné memorandum k realizaci projektu modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi odsouhlasila rada Královéhradeckého kraje. Cílem memoranda je především vyjádření podpory k urychlené realizaci dvoukolejného provozu daného železničního úseku, po kterém týdně projede až 42 tisíc cestujících.

„Královéhradecký kraj podporuje modernizaci a dokončení zdvoukolejnění celého úseku tratě, která bude nejenom pro obyvatele Královéhradeckého kraje znamenat zkrácení jízdní doby, díky zvýšení rychlosti, ale především zvýšení kapacity a efektivity provozu železniční dopravy,“ sdělil hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán. 

Podobu memoranda nyní odsouhlasila krajská rada a bude jej schvalovat ještě krajské zastupitelstvo. Kromě hejtmana Jiřího Štěpána by jej měl svým podpisem stvrdit i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, primátor města Hradce Králové Zdeněk Fink a primátor města Pardubic Martin Charvát. 

Cílem memoranda je vyjádření podpory k urychlené realizaci investičního záměru Správy železniční dopravní cesty 

„Plánované zdvoukolejnění povede k větší stabilitě jízdního řádu, odstraní se jím křižování vlaků a vlakové soupravy budou navíc moci využívat celý svůj rychlostní potenciál. Na trati jsou nasazeny nejmodernější dynamické elektrické nízkopodlažní jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Této rychlosti však nemohou v celém úseku tratě nyní soupravy využívat,“ popsal Martin Červíček, první náměstek hejtmana pro dopravu.  

Želenice a vlak (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

I přestože většina tratě leží na území Pardubického kraje, je úsek Hradec Králové - Pardubice podle počtu přepravených cestujících nejsilnějším traťovým úsekem v Královéhradeckém kraji. Trať napojuje krajské město Hradec Králové na první tranzitní koridor. V pracovní den dosahují denní průměry přes 6,5 tisíc, o víkendech pak přes 5 tisíc přepravených cestujících. Celkem se tedy za týden v tomto úseku přepraví zhruba 42,5 tisíce cestujících. 

Želenice a vlak (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

Želenice a vlak (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay

Podle kategorizace železničních tratí Královéhradeckého kraje je trať v úseku Hradec Králové - Pardubice páteřní železniční tratí první kategorie. 

V tomto úseku je v pracovní dny provozováno 37 párů vlaků, obdobný počet je provozován i o víkendu. Královéhradecký a Pardubický kraj objednává v tomto úseku vlaky kategorie „osobní“ a „spěšný“, Ministerstvo dopravy objednává vlaky kategorie „rychlík“. 

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi byla zprovozněna v roce 1857 

Od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, na ní ale nebyl proveden žádný významnější konstrukční zásah. Dopravní kapacita stávající železniční tratě je tudíž vyčerpána a jednotlivé prvky jsou na hranici životnosti. 

Autor:  Martina Götzová, Marika Konárková
Pořad: Zprávy  |  Stanice: Hradec Králové
Čas vysílání: každou celou hodinu  |  Délka pořadu: 4 minuty  
 

Nové články v rubrice

Královehradecký kraj
  místní komunikace, část obce Votuz - silnice III/32519, část obce Chloumek, Boháňka, okr. Jičín, uzavřeno, oprava povrchu vozovky, Od 25.09.2017 00:00 Do 08.10.2017 23:59, Uzavírka na silnici III/32519 ...
  silnice III/28512 (ulice Brdce), v katastru obce Jaroměř, okr. Náchod, uzavřeno, oprava povrchu vozovky, Od 11.09.2017 00:00 Do 22.09.2017 23:59, část silnice III/285 12 v Jaroměři - Brdce - v úseku od ...
  ulice Vrchovinská, Nová Paka, okr. Jičín, uzavřeno, práce na inženýrských sítích, Od 19.09.2017 00:00 Do 30.11.2017 23:59, úplná uzavírka místní komunikace ulice Vrchovinská v Nové Pace, Vydal: Městský ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace