Zprávy14. března  2017 v 11:40  

Z Hradce do Pardubic rychlostí 160 kilometrů. To je vize nového železničního memoranda

Želenice a vlak (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

Želenice a vlak (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay

Společné memorandum k realizaci projektu modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi odsouhlasila rada Královéhradeckého kraje. Cílem memoranda je především vyjádření podpory k urychlené realizaci dvoukolejného provozu daného železničního úseku, po kterém týdně projede až 42 tisíc cestujících.

„Královéhradecký kraj podporuje modernizaci a dokončení zdvoukolejnění celého úseku tratě, která bude nejenom pro obyvatele Královéhradeckého kraje znamenat zkrácení jízdní doby, díky zvýšení rychlosti, ale především zvýšení kapacity a efektivity provozu železniční dopravy,“ sdělil hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán. 

Podobu memoranda nyní odsouhlasila krajská rada a bude jej schvalovat ještě krajské zastupitelstvo. Kromě hejtmana Jiřího Štěpána by jej měl svým podpisem stvrdit i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, primátor města Hradce Králové Zdeněk Fink a primátor města Pardubic Martin Charvát. 

Cílem memoranda je vyjádření podpory k urychlené realizaci investičního záměru Správy železniční dopravní cesty 

„Plánované zdvoukolejnění povede k větší stabilitě jízdního řádu, odstraní se jím křižování vlaků a vlakové soupravy budou navíc moci využívat celý svůj rychlostní potenciál. Na trati jsou nasazeny nejmodernější dynamické elektrické nízkopodlažní jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Této rychlosti však nemohou v celém úseku tratě nyní soupravy využívat,“ popsal Martin Červíček, první náměstek hejtmana pro dopravu.  

Želenice a vlak (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

I přestože většina tratě leží na území Pardubického kraje, je úsek Hradec Králové - Pardubice podle počtu přepravených cestujících nejsilnějším traťovým úsekem v Královéhradeckém kraji. Trať napojuje krajské město Hradec Králové na první tranzitní koridor. V pracovní den dosahují denní průměry přes 6,5 tisíc, o víkendech pak přes 5 tisíc přepravených cestujících. Celkem se tedy za týden v tomto úseku přepraví zhruba 42,5 tisíce cestujících. 

Želenice a vlak (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

Želenice a vlak (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay

Podle kategorizace železničních tratí Královéhradeckého kraje je trať v úseku Hradec Králové - Pardubice páteřní železniční tratí první kategorie. 

V tomto úseku je v pracovní dny provozováno 37 párů vlaků, obdobný počet je provozován i o víkendu. Královéhradecký a Pardubický kraj objednává v tomto úseku vlaky kategorie „osobní“ a „spěšný“, Ministerstvo dopravy objednává vlaky kategorie „rychlík“. 

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi byla zprovozněna v roce 1857 

Od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, na ní ale nebyl proveden žádný významnější konstrukční zásah. Dopravní kapacita stávající železniční tratě je tudíž vyčerpána a jednotlivé prvky jsou na hranici životnosti. 

Autor:  Martina Götzová, Marika Konárková
Pořad: Zprávy  |  Stanice: Hradec Králové
Čas vysílání: každou celou hodinu  |  Délka pořadu: 4 minuty  
 

Nové články v rubrice

Královehradecký kraj
  Od 26.5.2017 07:10 do 29.5.2017 03:15; na silnici v obci Lovosice okres Litoměřice; Pozor! Nadměrný náklad; očekávejte zdržení; dopravní problém; Přeprava tlakové nádoby. PARAMETRY SOUPRAVY (d x š x v ...
  silnice II/285, v katastru obce Nahořany, okr. Náchod, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhem, stavební práce, Od 30.05.2017 07:00 Do 11.06.2017 23:59, Plošné a výškové opravy krytu vozovky. Kyvadlový ...
  silnice III/28312, Tample, okr. Semily, omezení, práce na silnici, Od 29.05.2017 07:00 Do 02.06.2017 14:30, Omezení v termínu uzavírky vždy v čase od 7.00 do 14.30 hod, Objížďka - : po sil. III/28411, ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace