Železničáři zavedli kvůli mrazům mimořádné kontroly kolejnic a zkoumají každý metr

22. leden 2017

Železničáře zaměstnává na tratích sníh i mrazy. Ty narušují stav kolejí a způsobují takzvaný lom kolejnice. Proto také v Hradci Králové železničáři zavedli mimořádné kontroly, kdy zkoumají každý metr daného úseku.

S přednostou Správy tratí Hradec Králové Miroslavem Vojtěchem jdeme na pravidelnou kontrolu kolejiště.

Při jakých teplotách hrozí nějaké problémy, třeba lámání kolejí?
„Lomy kolejí jsou v převážné většině způsobeny únavou materiálu. A vzhledem k tomu, že při nízkých teplotách základní materiál křehne, dochází pak k porušení celistvosti koleje, nebo-li lomu kolejnice. Většinou to bývá při rozdílu teplot v noční době a přes den," říká Miroslav Vojtěch.

Čtěte také

V těchto prazivějších dnech jsou nějaké speciální nařízení, že ty kontroly musí být častější?
„V případě dlouhotrvajících mrazů jsou ve vytipovaných úsecích nařízeny mimořádné kontroly. Zaměstnanci projíždí nebo prochází tyto úseky," doplňuje Miroslav Vojtěch.

Je nějaké speciální zařízení, které třeba hlásí případnou poruchu?
„Na tratích vybavených traťovým zabezpečovacím zařízením je v podstatě celistvost kolejnic hlídána těmito zařízeními," říká Miroslav Vojtěch.

Koleje, výhybka, rozcestí, volba, cesta

Vrchní mistr trati Hradec Králové Vlastmil Petr chodí také na pravidelní kontroly kolejnic. Jakým způsobem probíhá vlastní kontrola kolejiště? Jak se pozná, že je trať v pořádku?

„Trať nebo kolej se kontroluje pohledem. Při pocházce se kontroluje svršek a spodek. Při mimořádných mrazech, nebo v létě při vysokých teplotách, se kontroly provádějí ve zkrácených termínech. Čili obden, nebo každý den," vysvětluje Vlastimil Petr.

Přecházíme k výhybce. U těch nastává v zimním období jaký problém?
„V rámci zimní údržby se provádí vymetání sněhu a ledu z výměnových částí výhybek. Aby výhybky plnily svoji základní fuknci. To znamená přestavování a změnu směru jízdy jednotlivých vlaků," dodává Miroslav Vojtěch.

Sníh z tratí odklízejí pracovníci převážně ručně. V podhorských oblastech v Královéhradeckém kraji pomáhá šest kolejových fréz a dva kolejové pluhy.

autor: Marika Konárková
Spustit audio