Českému rozhlasu ve volbách poprvé pomáhá datová žurnalistika

10. říjen 2014

Český rozhlas začal spolupracovat s týmem zkušených datových novinářů, kteří mu budou na klíč dodávat exkluzivní materiály. Prvním výsledkem jsou analýzy kandidátek v komunálních volbách. Datová žurnalistika umožní Českému rozhlasu nacházet díky zpracování a porovnávání dat zajímavé a důležité informace, trendy a souvislosti, které rozšíří možnosti jeho zpravodajství i publicistiky.

„Datová žurnalistika je trendem poslední doby a jsem rád, že se Český rozhlas na tomto poli připojuje k předním světovým médiím, která se tímto směrem vydala. Od této spolupráce si slibujeme další prohloubení veřejné služby v oblasti zpravodajství a aktuální publicistiky. Díky datové žurnalistice chceme posílit vlastní zpravodajskou agendu a také prohloubit propojení rozhlasového vysílání se zpravodajským webem zpravy.rozhlas.cz, kam budeme umísťovat komplexní analýzy, grafy a vizualizace,“ řekl Tomáš Pancíř, ředitel Centra zpravodajství.

Datová žurnalistika již přispěla k rozšíření rozhlasového zpravodajství analýzami kandidátek v komunálních volbách. Na webu Českého rozhlasu je k dispozici interaktivní mapa, která ukazuje kandidátky ve všech obcích České republiky. Nabízí i jednoduchý přehled toho, jaká je v jednotlivých obcích a městech konkurence, tedy kolik kandidátů připadá na jeden mandát, a jaké je rozložení kandidátů podle pohlaví, titulu a povolání.

Datoví novináři studují volně dostupná digitální data a získávají i data od úřadů státní správy a samosprávy či od firem s majetkovou účastí státu. Pomocí počítačové analýzy, statistiky a vizualizací hledají v datech zajímavé i důležité informace, příběhy a souvislosti. Předávají je pak jako podklady redakcím, nebo s jejich pomocí sami vytváří zpravodajské příspěvky.

S Českým rozhlasem začal spolupracovat tým tří datových novinářů a jednoho programátora. Jan Boček, Jan Cibulka, Petr Kočí a Marcel Šulek dříve pracovali pro vydavatelství Economia. V roce 2013 získali Novinářskou cenu za profesionální on-line žurnalistiku a také cenu českého internetu Křišťálová lupa za obsahovou inspiraci.

Jiří Hošna
tiskový mluvčí

Spustit audio
autor: Oddělení komunikace