Prohlášení Českého rozhlasu k personální změně na Vltavě

12. prosinec 2018

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral se na návrh ředitele Programu Českého rozhlasu Ondřeje Nováčka rozhodl neprodloužit smlouvu s šéfredaktorem Vltavy Petrem Fischerem.

Jméno jeho nástupce, který se ujme vedení stanice od 1. ledna 2019, bude oznámeno na veřejném zasedání Rady Českého rozhlasu dne 19. prosince 2018. Důvodem neprodloužení smlouvy je kombinace nesplnění úkolů, které Petr Fischer dostal před rokem a půl a které akceptoval, pokračující stagnace stanice, která provedla jen dílčí programové změny a nedokázala naplnit svůj potenciál mezi posluchači, a také ztráta důvěry.

Petr Fischer byl jmenován do funkce šéfredaktora ČRo Vltava bez výběrového řízení před dvěma lety, s omezeným mandátem a s jasným úkolem upravit program tak, aby přilákal nové posluchače. Vltava dostala pro rok 2018 maximální prioritu v rámci všech stanic Českého rozhlasu. Náklady na program, vysílání a promotion stanice činily v roce 2018 zhruba 64 milionů korun. Jen její program byl proti roku 2017 posílen o 4 miliony korun. Na podporu nového programového schématu Vltavy financoval Český rozhlas rozsáhlou marketingovou kampaň. V rámci divize Programu Českého rozhlasu jde o nejdražší stanici, kterou aktuálně poslouchá 48 tisíc denních posluchačů a 137 tisíc lidí týdně. Před programovými změnami na podzim 2017 přitom naladilo Vltavu každý týden 140 tisíc posluchačů a každý den 47 tisíc posluchačů.

Zájem o jednu z klíčových stanic veřejné služby tak nadále stagnuje a pohybuje se kolem historicky nejnižších hodnot za dobu její existence. Pro srovnání před pěti lety Vltavu týdně poslouchalo kolem 200 tisíc příznivců týdně a zhruba 80 tisíc každý den, tj. zhruba o třetinu lidí více než nyní. Na základě našich zkušeností jsme přesvědčeni, že potenciál zájmu o v českém éteru jedinečnou kulturní stanici je vyšší, a Vltava tak nenaplňuje svůj potenciál. Očekávané výsledky se tedy nedostavily.

Petr Fischer přinesl programové úpravy, které přinesly publicistickou reflexi aktuálního kulturního dění. Nové publicistické formáty ovšem zejména z hlediska formy stále trpí značnými výkyvy kvality. Dominantami vysílání z hlediska zájmu posluchačů zůstaly naopak tradiční pořady, zejména Mozaika a literárně dramatické žánry. Zásadní chybou je, že se v době mandátu Petra Fischera nepodařilo vytvořit koncepci hudební dramaturgie. Klasická hudba, která je tradičně silným symbolem Vltavy, se ocitla na druhé koleji ve stínu aktuální publicistiky.

V poslední době se v některých médiích objevily na podporu Petra Fischera články a rozhovory, které ve zkreslené a manipulativní podobě přinášejí důvěrné interní informace, které jsou známy pouze šéfredaktorovi stanice či jeho blízkým spolupracovníkům. Iniciování aktivit na podporu a vytváření vnějšího tlaku na prodloužení vlastního mandátu a upřednostňování vlastních zájmů před zájmy instituce vnímáme jako eticky nepřijatelné a neslučitelné se vzájemnou důvěrou mezi šéfredaktorem a jeho nadřízenými.

Stanice Vltava zde je pro své posluchače již téměř půl století a vždy byla, je a bude pilířem kulturního vysílání Českého rozhlasu. Vedení Českého rozhlasu prohlašuje, že programově, finančně i personálně bude Vltava v následujícím roce zajištěna stejně jako v roce letošním, kdy měla absolutní prioritu. Cílem bude podporovat a rozvíjet vše, co je ve stávajícím programu funkční, kvalitní a setkává se s očekáváními posluchačů, zvýšit kvalitu tam, kde se jí momentálně nedostává, případně kolísá a hledat nové formáty relevantní pro současnost. Vltava bude nadále stát na třech pilířích: klasická hudba, aktuální kulturní publicistika a literárně-dramatická tvorba. Vltava do roku 2019 vstupuje s projednaným programovým schématem, programovými prioritami a vedením rozhlasu schváleným rozpočtem. Petru Fischerovi byla vedením Programu Českého rozhlasu nabídnuta spolupráce na publicistických pořadech na stanici Vltava. Petr Fischer je zároveň jedním z moderátorů Den podle na stanici Plus.

Spustit audio