Rádio Junior přichází s novým žánrem - pohádkovou publicistikou

5. listopad 2014

Rádio Junior představuje nový žánr, takzvanou pohádkovou publicistiku, respektive pohádkovou reportáž. Tento specifický způsob výkladu vznikl při přípravě unikátního projektu Letopisy Želvíry čili želvy Elvíry, který vysvětluje soudobé dějiny naší republiky dětem ve věku 6 - 12 let a navazuje na letošní 100. výročí 1. světové války a 25. výročí sametové revoluce.

Letopisy Želvíry čili želvy Elvíry nejsou rozhlasová hra ani pohádka s typickým zvukovým designem, způsobem vyprávění a interpretace. Vyprávění je méně košaté, herecká akce stylizovaná, aby výraz nepřehlušil obsah, respektive informaci.

V příběhu Letopisů se čtveřice zvířecích kamarádů vydává na jakýsi výlet do minulosti. Stoletá želva Elvíra, inspirována příběhem reálné želvy zelenavé, pamatuje 1. světovou válku. Vysvětluje spolu s osmdesátiletým papouškem Bertíkem, který zažil 2. světovou válku, čtyřleté kočce Iris (zastupuje mladšího školáka) a čtyřměsíčnímu štěněti Ričince (představuje vnímání předškoláka) události, které ovlivnily jejich život i život členů jejich lidské rodiny. Celý děj se odehrává v den výročí sametové revoluce.

„Výklad soudobých dějin naší republiky je komplikovaný kvůli odlišnému názoru na ně napříč celou společností. Některé události, například roky 1948, 1968, 1989 i další, nejsou ještě dostatečně a komplexně zpracované pro dospělé, natož pro malé děti. Proto ani pedagogové nemají jednotný názor na to, jak je dětem ve vyučování interpretovat,“ řekla autorka projektu i Letopisů Zora Jandová, šéfredaktorka Rádia Junior.

Český rozhlas Rádio Junior nabízí cestu a pomoc, jak se s tímto úkolem vypořádat. Jako médium veřejné služby musí dbát na kvalitu zpracování a korektnost informací, ale i na didaktické zásady. Seriálem tak rodiče, ale zejména pedagogové dostávají k dispozici jedinečný materiál, který mohou pro vysvětlení zmiňovaných událostí využívat jako celek nebo postupně po jednotlivých dílech.

Zjednodušená forma je výhodná pro první kontakt předškoláků se složitou problematikou. Mladším školákům pomůže pochopit a utřídit povědomé i úplně neznámé informace. Výhodou rozhlasového zpracování je odpojení vizuálních vjemů. Může se proto naplno zapojit dětská fantazie vyvolávající emoce. Ty napomáhají snazšímu vstřebávání a fixování obsahu, tedy i učení. Vyprávění je proto plné legračních i dojemných pasáží.

Letopisy Želvíry čili želvy Elvíry představují dětem události v souvislostech, pomáhají pochopit neznámé výrazy a cizí slova a dávají možnost zorientovat se ve světě dospělých. Otázky jsou kladeny tak, jak se skutečně ptají malé děti. Odpovědi na ně jsou přizpůsobeny jejich chápání i znalostem. Děti se například dozvědí, co znamenají slova jako atentát, výročí, okupace, disident nebo emigrace, co je pád Berlínské zdi, samostatně útočící pes nebo pomoc spřátelených armád. Zároveň ale pochopí souvislost minulosti s reálným životem, třeba to, že kdysi nebyly psí granule anebo mobilní telefony a počítače.
V režii zkušené rozhlasové režisérky Marii Křepelkové se v roli průvodců historií představí mimo jiné Miriam Kantorková jako Želvíra a Otakar Brousek ml. jako papoušek Bertík. Jako mistr zvuku a hudební režisérka se na projektu podílí Lenka Čurdová.

Celý projekt má 14 dílů, celkem 120 minut. Jednotlivé epizody bude Rádio Junior vysílat týden před 17. listopadem a týden po něm, tedy od 10. do 23. listopadu, vždy v 7 a 17 hodin. Ve státní svátek 17. listopadu pak během celého dne odvysílá všech 14 dílů. Ty v mimořádném vysílacím schématu doplní komentáře moderátorů i autorky Letopisů Zory Jandové. Speciální schéma se odrazí i v hudební dramaturgii, která dětem představí například písničky Karla Kryla nebo Marty Kubišové.

Po odvysílání všech dílů budou kompletní Letopisy umístěny k poslechu na Webu Rádia Junior i s doplňujícími interaktivními informacemi. Epizody budou přibývat postupně vždy po druhém denním uvedení.

Pohádková publicistika je na Rádiu Junior premiérovým žánrem. Publicistika pro děti, například Zprávičky – aktuální informace podávané dětem srozumitelnou a hlavně bezpečnou formou - je do vysílání zařazována pravidelně od jeho vzniku v roce 2012.

Jiří Hošna
tiskový mluvčí

Spustit audio
autor: Oddělení komunikace