Pravidla pro natáčení a vysílání volebních vizitek kandidátů ve volbách do Zastupitelstva hl. m. Prahy 2014

26. srpen 2014

Centrum zpravodajství Českého rozhlasu představuje pravidla pro natáčení a vysílání volebních vizitek kandidátů pro předvolební vysílání.

1. Podoba volebních vizitek je jednotná pro všechny kandidáty. Vizitka sestává ze společné znělky,
úvodu s představením kandidáta a 6 otázek a odpovědí.

2. Znění otázek je stejné pro všechny kandidáty. Otázky mohou navrhovat vedoucí redakcí Centra
zpravodajství ČRo a vedoucí programu Českého rozhlasu Regina. Výběr a definitivní znění určí
vedoucí projektu předvolebního vysílání Českého rozhlasu.

3. Na otázky v rámci volební vizitky odpovídá lídr kandidátky příslušného volebního subjektu (dále
jen „kandidát“). Lídr může místo sebe nominovat jinou osobu, která ale musí být na příslušné
kandidátce stejného kandidujícího subjektu (lídr nebo jiná nominovaná osoba dále jen
„kandidát“). Vizitku za žádných okolností nemůže natočit osoba, která není na kandidátní listině
pro příslušné volby. Kompletní vizitku musí namluvit jediný kandidát (není možné, aby v rámci
jedné vizitky odpovídalo více kandidátů). Pokud strana nebo kandidát nahrávání vizitky odmítne
(a nenominuje za sebe jiného kandidáta podle tohoto bodu pravidel), nereaguje na návrhy
termínů nebo odmítne respektovat tato pravidla, odvysílá Český rozhlas místo příslušné vizitky
informaci o tom, že strana nabídky na nahrání a odvysílání vizitky nevyužila.

4. ČRo poskytne kandidátům otázky předem, kandidát se tak může připravit.

5. Kandidát má na každou odpověď příslušný časový limit (60 sekund pro představení programu u
první otázky, 30 sekund pro odpověď na každou z dalších pěti otázek). Kandidát samozřejmě
může odpovědět v kratším čase, ušetřené sekundy se nepřevádějí pro další otázky.

6. Nahrávání probíhá ve studiích Českého rozhlasu, kam kandidát v dohodnutý čas přijde. Aby měli
všichni stejné podmínky, vizitky se nenatáčejí mimo studia Českého rozhlasu.

7. Kandidát při odpovědích nesmí využívat připravený text nebo poznámky – musí mluvit z hlavy,
bez papíru či elektronického zařízení (notebook, mobil, tablet atp.). Kandidát může mít u sebe
stopky a sledovat, kolik času na odpověď mu ještě zbývá.

8. Vizitky se natáčejí na první pokus – není možné natáčet více verzí a potom z nich vybírat.
V případě, že se kandidát zaškobrtne nebo ztratí v odpovědi, může se vrátit maximálně na
začátek příslušné věty a tu zopakovat. Původní část věty, kterou kandidát podle tohoto článku
namluví znovu, bude z výsledné nahrávky vystřižena.

9. Český rozhlas musí odmítnout vysílaní odpovědí nebo jejich částí, které jsou v rozporu s právními
předpisy ČR, Kodexem Českého rozhlasu nebo těmito pravidly. O nevysílání odpovědi nebo její
části rozhoduje ředitel příslušného regionálního studia Českého rozhlasu.

10. Kandidát nesmí ve svých odpovědích urážet a napadat jiné politické subjekty nebo kandidáty.
Vizitky slouží k prezentaci politických záměrů kandidáta a jeho politického uskupení, nikoli
k napadání kandidátů nebo jiných politických subjektů. Pokud kandidát nerespektuje toto
ustanovení, rozhodne ředitel příslušného regionálního studia Českého rozhlasu o nevysílání
příslušné části vizitky podle 9. bodu těchto pravidel.

11. Vizitky budou vysílány v pořadí určeném losem. Veřejné losování se uskuteční 2. 9. 2014 v areálu
Českého rozhlasu v Praze na Vinohradech. Každá vizitka bude odvysílána jednou ve vysílání
Českého rozhlasu Regina, a to tak, aby všechny vizitky byly odvysílány do 9. 10. 2014 včetně.
Konkrétní vysílací časy určí ředitel Českého rozhlasu Regina. Všechny vizitky budou k dispozici
také na zpravodajském portálu ČRo zpravy.rozhlas.cz.

12. Odpovědnou osobou za nahrávání vizitek je vedoucí regionálního zpravodajství Centra
zpravodajství Českého rozhlasu. Odpovědnou osobou za vysílání vizitek je ředitel příslušného
regionálního studia Českého rozhlasu. Případné spory řeší náměstek generálního ředitele pro
regionální vysílání a ředitel Centra zpravodajství ČRo.


V Praze dne 25. srpna 2014

Spustit audio
autor: Oddělení komunikace