Pravidla Českého rozhlasu v souvislosti s podzimními volbami v ČR v roce 2018

9. srpen 2018

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral vydal rozhodnutí, které stanovuje zásady a pravidla vysílání v souvislosti s podzimními senátními a komunálními volbami v České republice.

Podobně jako při předchozích obdobích před volbami, stanovení zásad vychází z úkolů Českého rozhlasu jako nezávislého média veřejné služby. Pravidla jsou vymezena příslušnými zákony (zejména zákonem o ČRo, o provozování rozhlasového a televizního vysílání, o volbách do Parlamentu), ale i Kodexem ČRo a relevantními předpisy Českého rozhlasu.

Pravidla specifikují pro období související s těmito volbami:

  • základní povinnosti zaměstnanců a spolupracovníků, kteří se podílejí na přípravě vysílání ČRo,
  • zásady zpravodajství,
  • pravidla vyváženosti vysílání
  • postup při zveřejňování předvolebních průzkumů nebo anket
  • pravidla pro zvaní hostů do vysílání
  • zásady vysílání jiných než zpravodajských a politicko-publicistických pořadů
  • vysílání bezprostředně před volbami a během voleb
  • vysílání obchodních sdělení
  • spolupráce s obchodními a mediálními partnery

Zaměstnanci a spolupracovníci Českého rozhlasu, kteří se podílejí na přípravě a vysílání pořadů ČRo v období před volbami jsou povinni zpracovávat veškeré informace nestranně a objektivně podle stanovených zásad, nesmějí žádným způsobem spolupracovat s kandidujícími a politickými subjekty, aktivně se podílet na jejich jakékoli propagaci nebo vystupování na jejich podporu. Za propagaci subjektu, politika nebo kandidáta se považuje i prezentování a viditelné umísťování fotografií, plakátů, samolepek, odznaků a dalších materiálů vyrobených na podporu (nebo naopak za účelem poškození) stran nebo kandidátů.

Pravidla stanoví zásady pro zpravodajství v předvolebním období, vyváženost vysílání, zveřejňování předvolebních průzkumů, zvaní hostů do vysílání a vysílání během voleb.

Pravidla se dále týkají i vysílání obchodních sdělení a spolupráce s obchodními partnery a subjekty v oblasti mediálního partnerství, aby Český rozhlas nemohl být spojován např. s akcemi, na kterých se podílejí nebo na kterých vystupují kandidáti do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Pravidla jsou účinná od 15. srpna 2018 do vyhlášení výsledků voleb Státní volebním komisí ve Sbírce zákonů.

Pravidla jsou závazná pro všechny zaměstnance a spolupracovníky Českého rozhlasu.

Spustit audio
autor: Oddělení komunikace