V soutěži na vojenské transportéry zůstávají dvě zbrojovky

Odvrácení mezinárodního skandálu a také výrazné snížení ceny. To jsou zatím poslední výsledky probíhající soutěže na dodavatele obrněných transportérů pro armádu. V její novodobé historii to bude vůbec největší zakázka, který svým objemem převýší i pronájem stíhaček Gripen.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obrněné transportéry M113

Obrněné transportéry M113 | Foto: FAS

V tendru nadále zůstávají dva soupeři: rakouský Steyer, který je dceřinou společností amerického koncernu General Dynamics, a finská Patrie. Rakušané přitom ještě před týdnem vyhrožovali, že ze soutěže odstoupí. Nelíbilo se jim, že ministerstvo obrany na poslední chvíli změnilo zadávací podmínky. To by znamenalo, že pokračovat budou už jen Finové. V takovém případě hrozil mezinárodní skandál, protože armáda by byla obviněna z toho, že tendr ušila na míru právě pro ně. Úředníci by pak zřejmě museli soutěž zrušit a vypsat novou.

Už konečnou a neměnnou cenovou nabídku ale nakonec podali minulý čtvrtek spolu s konkurenční Patrií i Rakušané. Radiožurnálu to potvrdily důvěryhodné zdroje blízké ministerstvu. Podle nich předával nabídku Steyeru jeho konzultant a bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý.

Jan Pejšek z tiskového oddělení ministerstva to nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. Do poloviny ledna, kdy má hodnotící komise rozhodnout o vítězi, nebude podle něj nikdo z resortu poskytovat k tendru žádné bližší informace. Jeho šéf Karel Kühnl alespoň nedávno prozradil, co všechno bude komisi zajímat: "Tak jako v každé takovéto nabídce je samozřejmě důležitá komponenta cena, ale není to jediný rozhodovací mechanismus, splnění technických kritérií případně kvalita splnění technických kriterií ve vztahu k ceně a potom také podíl, který budou mít na tom kterém vozidle, české podniky."

Pokud by hodnotící komise posuzovala pouze cenu, musela by velmi pravděpodobně vybrat nabídku Steyeru. Ten chce za dohromady 243 obrněnců třiadvacet miliard a 600 milionů korun. Nabídka Patrie je o necelou miliardu vyšší. Ještě začátkem měsíce ale Rakušané požadovali za svá vozidla 28 miliard korun a Finové ještě o bezmála 5 miliard navíc. K výraznému snížení ceny přispěl i fakt, že obě zbrojovky vyškrtly ze svých nabídek dvouhlavňovou minometnou věž AMOS.

Jiří Šedivý Radiožurnálu před časem řekl, že vybavit transportéry tímto systémem by byl zbytečný luxus: "Já si myslím, že dvouhlavňový mininomet, a je úplně jedno, zda je to Amos nebo cokoli jiného, který je požadován, je již přežitý. Ten AMOS je nové zařízení, ale způsob vedení bojové činnosti takovýmzo minometem odpovídá způsobu před 15 - 20 lety. Myslím, že by se nevyužily všechny parametry, které ten minomet má k dispozici." Šedivý vysvětluje, proč by armáda minomet nevyužila: "Je to dvouhlavňový minomet zamontovaný do otočné věže. Minomety pravděpodobně nikdy nebo z větší části nebudou v takové pozici, že budou muset střílet v okruhu 360 stupňů kolem sebe."

Obě firmy vyčíslily podle požadavků ministerstva i náklady na takzvaný celý životní cyklus vozidel, tedy na jejich provoz po dobu přibližně 25 let. I tady jsou údajně Rakušané s nabídkou 7 miliard 500 milionů korun levnější. Finové měli vyčíslily náklady na servis, náhradní díly a podobně na dvojnásobek. Při posuzování obou nabídek nebude mít konečné slovo hodnotící komise, ale vláda. Ministerstvo obrany předpokládá, že by o definitivním vítězi mohla rozhodnout začátkem února příštího roku.

Milan Kopp, Pavel Otto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme