České historické letouny Avia BH 5 a BH 1 mají přistát v Bruselu
V Bruselu by dnes měla přistát dvě historická letadla z 20. let. Z letiště v pražských Letňanech vzlétla minulý týden, aby po 85 letech znovu proletěla trasu závodu o cenu belgického krále. Piloti by dnes za sebou měli mít 750 kilometrů.
Cesta je poctou československému vítězství, které 29. července 1923 v mezinárodním leteckém závodě vybojoval sportovní letec Zdeněk Lhota. Do Bruselu doletěl na tehdy velice moderním jednoplošníku Avia BH 5 jako první. Jeho přesnou repliku s původním pětiválcovým motorem teď pilotuje Milan Mikulecký.
Soutěž o cenu belgického krále se stala velice populární. Samotný belgický král Albert I. byl totiž nadšeným sportovcem a letcem, který rozvoj leteckého průmyslu podporoval. Součástí projektu je taky setkání se současným belgickým králem. A to má být na den přesně jako před pětaosmdesáti lety - tedy dnes.
Oproti původní trase je ta současná delší zhruba o 280 kilometrů. Kvůli méně výkonnému letounu BH 1 byla rozdělena do pěti etap po zhruba 150kilometrových úsecích. Protože letadla tentokrát nesoupeří s dalšími piloty, letělo se "cestovní rychlostí", která se pohybovala mezi 100 až 120 kilometry za hodinu, ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí.
Celou dobu letouny sleduje doprovodné letadlo a po zemi auto s náhradními díly a palivem. A ještě jedna zajímavost - Avia BH 5 poprvé po pětaosmdesáti letech přeletí nad Německem legálně. Zdeněk Lhota si totiž ve dvacátých letech před závodem nestihl vyřídit povolení k přeletu a cestu nad Německem absolvoval načerno!
Pilot Milan Mikulecký si v Ranním interview Radiožurnálu pochvaloval zájem o let ze strany německých a belgických příznivců letectví a přiznal, že let je v otevřeném stroji fyzicky velmi náročný. V cíli by chtěli přistát ve stejnou dobu jako jejich předchůdce Zdeněk Lhota - v 16 hodin.