České historické letouny Avia BH 5 a BH 1 mají přistát v Bruselu

V Bruselu by dnes měla přistát dvě historická letadla z 20. let. Z letiště v pražských Letňanech vzlétla minulý týden, aby po 85 letech znovu proletěla trasu závodu o cenu belgického krále. Piloti by dnes za sebou měli mít 750 kilometrů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

historické letadlo Avia BH

historické letadlo Avia BH | Zdroj: ČTK

Cesta je poctou československému vítězství, které 29. července 1923 v mezinárodním leteckém závodě vybojoval sportovní letec Zdeněk Lhota. Do Bruselu doletěl na tehdy velice moderním jednoplošníku Avia BH 5 jako první. Jeho přesnou repliku s původním pětiválcovým motorem teď pilotuje Milan Mikulecký.

Soutěž o cenu belgického krále se stala velice populární. Samotný belgický král Albert I. byl totiž nadšeným sportovcem a letcem, který rozvoj leteckého průmyslu podporoval. Součástí projektu je taky setkání se současným belgickým králem. A to má být na den přesně jako před pětaosmdesáti lety - tedy dnes.

Oproti původní trase je ta současná delší zhruba o 280 kilometrů. Kvůli méně výkonnému letounu BH 1 byla rozdělena do pěti etap po zhruba 150kilometrových úsecích. Protože letadla tentokrát nesoupeří s dalšími piloty, letělo se "cestovní rychlostí", která se pohybovala mezi 100 až 120 kilometry za hodinu, ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí.

Celou dobu letouny sleduje doprovodné letadlo a po zemi auto s náhradními díly a palivem. A ještě jedna zajímavost - Avia BH 5 poprvé po pětaosmdesáti letech přeletí nad Německem legálně. Zdeněk Lhota si totiž ve dvacátých letech před závodem nestihl vyřídit povolení k přeletu a cestu nad Německem absolvoval načerno!

Přehrát

00:00 / 00:00

D. Takáč si v Ranním interview povídá s pilotem M. Mikuleckým

Pilot Milan Mikulecký si v Ranním interview Radiožurnálu pochvaloval zájem o let ze strany německých a belgických příznivců letectví a přiznal, že let je v otevřeném stroji fyzicky velmi náročný. V cíli by chtěli přistát ve stejnou dobu jako jejich předchůdce Zdeněk Lhota - v 16 hodin.

Milan Kopp, Alžběta Havlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme