V Rakousku se mluví o zavedení mýtného pro osobní auta

Rakousko uvažuje o zavedení mýtného pro osobní auta. Podle dnešního vydání hospodářského deníku Wirtschaftsblatt by mohlo stát pět centů, tedy asi korunu a 40 haléřů za kilometr. To zhruba odpovídá výši mýtného v Itálii. Opatření, o kterém údajně začali jednat rakouská sociální demokracie a lidovci, má řešit svízelnou finanční situaci správce rakouských dálnic a rychlostních komunikací.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice

dálnice | Foto: Jan Rosenauer

Obě největší rakouské strany se při jednání o velké koalici rozhodují mezi mírným zvýšením dálničních známek a zavedením mýtného, které by se počítalo podle ujetých kilometrů.

Společnost Asfinag se topí v dluzích a tvrdí, že pomoci jí může pouze rozhodnutí státu. Podle jejích zástupců nepomůže ani zdražení dálničních známek ze současných 72,60 eura za rok na 100 až 120 eur.

Rakouský státní tajemník pro dopravu Helmut Kukacka (ÖVP) dnes zvěsti o chystaném zavedení kilometrového mýtného popřel. Podle něj nepřichází v úvahu, neboť by mělo za následek neodůvodnitelné zatížení lidí dojíždějících do práce.

Mluvčí SPÖ pro dopravu Kurt Eder zase tvrdí, že úvahy o zavedení mýtného pro osobní vozy jsou pouze přáním společnosti Asfinag. Uvažovat by se však podle něj dalo o zpoplatnění používání všech spolkových silnic u nákladních automobilů, které dosud platí mýtné jen za dálnice a rychlostní silnice.

Jako podklad pro tyto úvahy stranám slouží rozbor společnosti Asfinag o její finanční budoucnosti. Při udržení současné příjmové situace a ponechání současných cen dálničních známek by prý dnešní dluhy ve výši 9,9 miliardy eur při pokračujících stavebních investicích zhruba jedné miliardy eur ročně dále dramaticky narostly. Asfinag tak hodlá v příštích letech do budování silnic investovat pouze 500 milionů eur.

Ohroženy jsou plánované stavby, s jejichž zahájením se počítalo v letech 2008 a 2009 a které prý nemají nejvyšší prioritu. Rakouský deník Der Standard nedávno napsal, že mezi nimi jsou dva hlavní tahy do Česka - rychlostní silnice S10 z hornorakouského Unterweitersdorfu k hraničnímu přechodu Wullowitz/Dolní Dvořiště a část severní dálnice A5 mezi Mistelbachem a hraničním přechodem Drasenhofen/Mikulov na Moravě.

Martin Hromádka, Martin Drtina Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme