Z továrny v Nošovicích vyjel první sériově vyrobený vůz Hyundai

Automobilka Hyundai dnes zahájila výrobu osobních vozů v novém závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Ještě do konce letošního roku chce firma v jednosměnném provozu vyrobit 18.000 vozů, postupně ale plánuje zvýšit kapacitu až na 300.000 vozů ročně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hyundai i30

Hyundai i30 | Zdroj: ČTK

Zatímco slavnostní zahájení výroby jihokorejská automobilka naplánovala až na 10. listopadu, první vůz Hyundai i30 sjel z linky v nošovické továrně už dnes dopoledne. Maximální produkce 300.000 vozů chce firma dosáhnout v roce 2011.

"Instalovaná kapacita by už dnes umožnila vyrobit 200.000 vozů ročně, samozřejmě za předpokladu třísměnného provozu, na který ale hodláme nastoupit až později, kolem roku 2010. Zatím pojedeme na směnu jednu, od prvního kvartálu příštího roku potom zahájíme směnu druhou," uvedl mluvčí firmy Petr Vaněk.

Vozidla z nošovické automobilky budou určena pro evropské státy, z letos vyrobených 18.000 kusů se 500 prodá na českém trhu. Přestože se mnohé automobilové firmy kvůli celosvětové krizi potýkají s pozastavením výroby nebo propouštěním, Hyundai se podle Vaňka o odbyt vozů neobává.

"Všechny naše plány pro výrobu jsou podloženy závaznými objednávkami, nevyrábíme nic na sklad, při přijetí objednávky už je jasné, kterému zákazníkovi to které auto bude vyrobeno. Největší naši zákazníci jsou státy jako je Španělsko, Německo, Francie a Velká Británie," podotkl Vaněk.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor s mluvčím závodu Hyundai Petrem Vaňkem v Ozvěnách dne Radiožurnálu

Kromě nárůstu produkce čeká jihokorejského investora i nabírání dalších zaměstnanců. To by mělo v Moravskoslezském kraji pomoci s vysokou nezaměstnaností. Momentálně firma zaměstnává 1750 lidí, příští to má být 2750 osob. "Konečný stav 3400 zaměstnanců chceme dosáhnout v roce 2011, kdy pojedeme v třísměnném provozu," doplnil mluvčí.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka může produkce automobilky Hyundai zvýšit růst české ekonomiky v příštím roce o půl procenta. "Samotný rozjezd automobilky bude znamenat nárůst průmyslové výroby, nárůst zaměstnanosti i zlepšení životní situace obyvatel severní Moravy. Je to určitě pozitivní z hlediska českého exportu i s ohledem na probíhající recesi západoevropských ekonomik, kde nám automobilka Hyundai pomůže překlenout výpadky některých dalších výrobců v českém průmyslu," řekl Dufek.

Do stavby svého prvního evropského závodu automobilka Hyundai Motor investuje celkem 1,1 miliardy eur, což je asi 27 miliard korun. Poslední povolení potřebné pro spuštění výroby osobních vozidel v Nošovicích získala firma teprve v pátek 31. října. Stalo se tak přesně dva roky poté, kdy nabylo právní moci rozhodnutí umožňující skrývku ornice.

Společnost ve snaze zkrátit dobu výstavby nezákonně měnila nejrůznější parametry svých stavebních objektů. Nečekala na souhlas stavebního úřadu, nejdříve změny staveb oproti schválenému projektu fakticky provedla a teprve poté o nich informovala. Stavební úřad za to automobilce uložil milionové pokuty a nezákonné stavby dodatečně povolil. Za své počínání firma sklidila kritiku občanského sdružení Ekologický právní servis.

Martin Hromádka, Silvie Mikulcová, Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme