Jak to vidí Ivan Hoffman - 30.8.

30. srpen 2010

Od pondělí se vracíme k pravidelnému schématu, tedy k názorům komentátorů, vědců, ekonomů a dalších osobností. Pravidelným hostem začátku týdne byl a opět bude komentátor Ivan Hoffman. (Od 1. září 2008 zveřejňujeme /až po 24 hodinách, u pátečního pořadu až v pondělí/ needitované a neautorizované přepisy půlhodinových talkshow našich hostů. Tento pořad ZDE na také najdete ve zvukové podobě.)

Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Vladimír Kroc vám přeje dobrý poslech. S koncem prázdnin nebo spíš s příchodem nového školního roku se do našeho programu vrací pravidelní hosté pořadu Jak to vidí. Tím prvním pondělním je komentátor Deníku a spolupracovník Českého rozhlasu Ivan Hoffman. Dobrý den.
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Přeji hezké ráno.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Současná vláda nám ukazuje, jak se dá šetřit, třeba tím, že se sloučí na první pohled neslučitelná ministerstva, nebo přesněji posty ministrů vnitra a dopravy. Alespoň iDNES píše, že vnitro fakticky neřídí John, ale Vít Bárta. Co o tom soudíš?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
No, já bych se tomu ani nedivil. Vít Bárta je politická hvězda první velikosti. Když si o prázdninách člověk otevřel noviny, tak prakticky kterýkoli den Bárta na první stránce, anebo v televizních zprávách, anebo v rádiích. Všude bylo Bárty plno. A to je z jednoduchého důvodu. Tam se jako spojuje dohromady více faktorů. Já si myslím, že ten hlavní je, že má velice zajímavou, atraktivní agendu, ve které prostě se umí orientovat a neotřele se jí věnuje. Potom on je celebritou typickou. Líbí se bulvárním časopisům, protože udělá zajímavou svatbu se svou přítelkyní, která místopředsedá Poslanecké sněmovně, jezdí drahým autem a je to člověk zámožný, bohatý, takže on je ještě navíc celebrita. No a k tomu mám pocit, že je zde taková poptávka odhalit tajemství vlastně té strany Věcí veřejných. Novináři stále, podle mě, ještě nevědí, ještě nenašli šuplík, do kterého by tu stranu strčili, nevědí, jestli je to strana populistická, která se chce líbit lidem, anebo je to strana pravicová, konzervativní. Doopravdy s nima ještě chvíli bude problém.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Když říkáš strana populistická s otazníkem, ono třeba to jedno téma, které se nedávno otevřelo v souvislosti s pokutami, které by měly být odstupňovány podle majetku, respektive podle ceny auta, tak to se zdá, že na tom něco málo populistického být může, ne?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Ano, může. Já ale mám pocit, že ten populismus v určitém smyslu je stylem těch Věcí veřejných, té strany, která řekla přece na začátku, že ona se bude vždy zajímat o názor svého voliče a bude se snažit ho i reprezentovat. No a ti jejich voliči, když se jich zeptají, jestli se jim líbí, když pokuty, které dostávají lidé v nejdražších, nejtěžších, nejrychlejších autech, jsou takové, že se tomu jenom usmívají a vůbec se z nich nepoučí, nepolepší, je jim to prostě jedno, tak tito jejich voliči jim určitě řeknou, že ne, takhle to v pořádku není. Zvolme ten švýcarský, finský a já nevím polský přístup, kde to odstupňováno je a myslím si, že tomuto rozhodnutí potom ale zatleskají i lidé, kterým vadí populismus, protože to, co vidíme a co politici označují za jakousi lidskou závist, která prostě vede k tomu, aby byli bohatí, když se něčeho dopustí, trestáni víc, anebo vyšší pokutou, tak na to existuje i jiný názor, že tedy nejde o závist, ale že jde o bezmocnou zlost. Lidé už se prostě na to nemůžou dívat, jak si někteří lidé z titulu toho, že mají více peněz, můžou dovolit cokoli. To znamená, to je otázka, jestli je to ještě závist.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak, co si o tom myslí Ivan Hoffman, má opravdu platit přímá úměra čím dražší auto, tím vyšší pokuta?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Určitě a ještě i ho zabavit, samozřejmě, určitě.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Dobře. Tak, pojďme zpátky. My jsme trošku zamluvili tu otázku, kdo vlastně řídí fakticky ministerstvo vnitra. Je pravda, že Vít Bárta původně aspiroval na tento post, ale pak se ukázalo, že by to zřejmě bylo v té současné koalici neprůchodné, je ministrem dopravy, ale údajně, alespoň znovu se odvolávám na iDNES, když se mluví ve vládě o tomto resortu, tak zatímco John mlčí, tak Bárta odpovídá. Jak to působí?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Je to klidně možné. Musíme říct, že Vít Bárta, ještě to jsme zapomněli říct asi ale to hlavní, je podnikatel, je to člověk, který vybudoval úspěšnou firmu a je to člověk, který se nebojí rozhodovat, který má na věci názor, a to je i důvod, proč vlastně se o něm tolik mluví, protože ty jeho názory jsou silné, jednoznačné, podložené, ví co říká, a také zřejmě až bude v blízké době nějaký průzkum popularity politiků, tak i přesto, že některá média na něm hledají mouchy, kde se dá a snaží se prostě ho nějakým způsobem zabrzdit nebo napsat o něm špatně, protože mají jiné politické favority, tak i přesto si myslím, že on bude u veřejnosti bodovat, protože už například způsob, jak přistupuje k těm dopravním stavbám a tlačí na developery, kteří v minulosti, anebo stavitele, kteří v minulosti stavili ty nejdražší dálnice v Evropě, aby hledali úspory, tak to si myslím, že se každému bude líbit, protože to je věc, po které se tady dlouho volá a jediný důvod, proč se to dosud nedělo, bylo podle mě ten, že lidé, kteří o tom měli rozhodovat, byli přímo zainteresováni těmi, kteří na tom vydělávali, to znamená, že zde nebyl zájem prostě nějakým způsobem kontrolovat. Ale když se vrátím teda k tomu, k té celé agendě vládní, tak Vít Bárta je politikem a on samozřejmě bude mluvit i do jiných věcí z titulu toho, že je místopředsedou politické strany. To znamená, jestliže dnes je tomu tak, že on je tou hlavní postavou a Radek John ustupuje trochu do pozadí, tak je to asi i logické. Radek John je tvář na plakát, je to člověk, který může pomoci vyhrát volby, ale při vší úctě, je to člověk, který má daleko méně praktických zkušeností a daleko méně odvahy.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Dnes s Ivanem Hoffmanem. Jak si řekl, Vít Bárta jako ministr dopravy ohlásil zastavení dopravních staveb právě kvůli úsporám. Postupně ale ustupuje, příkladem může být třeba skřečoňský most v Bohumíně, kde se zvedla obrovská vlna nevole, ale těch případů bylo víc. Znamená to, že to původní rozhodnutí bylo ukvapené?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
No, já jsem daleko od Prahy, já neznám kuloárové informace a nevím, do jaké míry si nechal špatně poradit, aby se mohl zbavit třeba Ředitele silnic a dálnic, což bych já považoval takhle zdálky jako nejpravděpodobnější, jo. Nechám si od někoho poradit úplnou pitomost a pak jsem za hrdinu, protože ho nejen vyhodím, ale současně najednou vyjdu těm lidem vstříc. Takhle by se to politicky prostě dělalo normálně, ale říkám, jsem daleko od Prahy, a to je jenom můj takový pocit, pohled zdálky. Jinak pokud jde o ty stavaře a už koneckonců i o ty železničáře, tak oni postupně, ze začátku tvrdili, že nejde šetřit, mají stále malé marže, musí stavět moderně, neboť dneska prostě žijeme v 21. století, a tak všude musí být komplikované protihlukové stěny, a každé pole se musí přemostit, nejlépe více pruhy a tak dále. A do každé malé obce musí vést několik přístupových cest a nejlépe dálničních. To znamená, oni mají ti stavaři samozřejmě argumenty pro to, aby co nejvíce vydělali, a to je naprosto logické, kdo by nechtěl vydělat. Ale na druhé straně musí stát nějaký dozor, musí být nějaký úřad, který prostě jim kontroluje účty a zjišťuje, kolik doopravdy prostavěli a co udělali a co nedělali. To znamená, dochází k tomu, že dnes najednou od těch stavařů slyšíme, že stále platí to, že jejich marže jsou směšné a že chudáci nemají ani na slanou vodu, ale, protože došlo ke krizi, tak klesly ceny stavebních materiálů a některých prací a tím pádem mají vyšší úspory a z nich si můžou dovolit tu 5 %, tu 3,9 % snížit teda ty ceny. To je samozřejmě tvrdý boj, jde o každou korunu, ale člověk, který vybudoval bezpečnostní agenturu a má zřejmě dobrou ochranku, si zřejmě může dovolit připravovat ty nejmocnější lidi v téhle té zemi o kšefty bez toho, že by ho zabili. Asi to říkám, asi takhle.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík, jak už jsi řekl, byl odvolán právě za údajně chybně sestavený seznam staveb, které byly určeny k zastavení. Ten nový ředitel Jiří Švorc zase na rozdíl od svého předchůdce vidí největší úspory ve snížení marží stavebních firem. Tady je zřetelný posun. Ale také v levnějších materiálech, a technologiích. A když to člověk slyší jako laik, nehrozí, že to může být na úkor kvality?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
To určitě budou stavaři říkat, ale já myslím, že ne. Ono koneckonců po každé je to tak, že ta stavba se dá udělat dráž a dá se udělat levněji na základě toho, jestli se někdo vůbec jako zajímá o ty jednotlivé položky v tom rozpočtu. Já mám pocit, že se mnohokrát stavba prodražila v minulosti a pak byla stejně nekvalitní, protože ty peníze mizely a vlastně se ani nedostaly do té stavby. Celý ten systém, kdy většinu těch velkých dopravních staveb stát kvůli tomu, aby si zjednodušil situaci, zadává třem největším firmám, které navíc mezi sebou určitě mají nějakou kartelovou dohodu, nějak se domlouvají a jeden druhému dělá subdodávky, tak vede k tomu, že jsou lidé, kteří dostávají zakázky a pak jsou úplně jiné firmy, které to stavějí. Ty tři, které mají ty zakázky, velmi často ani nemají vlastní stroje a jenom zprostředkovávají pro stát tu službu a pro občany, že se jim postaví ty cesty. Samozřejmě je komplikovanější oslovovat více dodavatelů a dělat výběrová řízení a zjišťovat a tak dále, ale ve výsledku se dá právě tady nejvíce ušetřit navíc. Ti lidé, kteří doopravdy dělají tu práci, kteří jsou nakonec najímáni, ti na tom nejsou moc dobře, ti prostě doopravdy opotřebovávají ty stroje do poslední chvíli. Ti by potřebovali dostat více peněz a to ty, které zůstávají v kapsách těm, co to zprostředkovávají, kdybych to měl takhle velmi laicky a rychle říct. Ale je to věc, na kterou stavaři a hlavně ti menší, už dávno upozorňují, jenom nikdy nebyl příliš zájem to naslouchat a navíc on je to mediálně těžko uchopitelné, je tam v tom spousta všelijakých fint a čísel a nedá se kolem toho udělat hezký novinářský příběh na půl stránky. Ale ve skutečnosti pro úspory existuje obrovský prostor a také existuje obrovský prostor dát ty peníze lidem vydělat, kteří doopravdy pracují.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Stavět se bude zřejmě i na železnici. Tady pravděpodobně vyšel záměr dotlačit firmy k razantním slevám?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Ano, ano, určitě ano. Tam to také tak vypadá. Ono totiž nakonec každý si rozmyslí, jestli chce mít práci a z těch výdělků, anebo z té výše raději sleví, protože mám pocit, ti velcí se právě tohoto bojí, najednou mají za partnera člověka, kterého neoslní, neopijí rohlíkem, který i si to asi umí nějakým způsobem spočítat a ten se zase obklopuje lidmi, kteří nejsou provázáni s těmi předchozími skupinami, různými /nesrozumitelné/ lobby, anebo jak se tomu všelijak říká. A to také, když člověk pozorně čte noviny, tak vidí, jak ta personální politika toho Víta Bárty je kritizována, velmi tak rafinovaně. Říká se, že všichni hedhantři říkají, že prostě takhle se to nedělá. Volí takové no name, lidi bez tváří, bez zkušeností, z jiných oborů, dohromady ani je nezná. A teď prostě mu to vyčítají, ale já mám pocit, že těm novinářům, kteří takto píší, radí někdo, kdo má zájem, aby prostě se až do takové míry nehýbalo s těmi lidmi, protože tam jsou vazby, vztahy, které jsou budovány mezi dvěma nejsilnějšími politickými stranami a tím podnikatelským prostředím dlouhá léta, desetiletí a najednou přijde někdo od vedle a všechno jim to prostě zbourá jako domek z karet. Začínají být, myslím, nervózní a už to vlastně prosakuje i do těch novinových článků.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A ještě jedna otázka, která se týká dnešního tématu. Cítil jsi z postoje nového vedení ministerstva jednoznačnou preferenci dálnic před železnicemi?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Já myslím, že ne, že zatím se to nedá takhle ještě říct. Mám pocit, že spíš budou preferovat železnice, ale právě na těch železnicích se příšerně plýtvalo. Já jsem totiž jednu dobu cestoval vlakem a s mnoha takovými železničními experty jsem vedl debaty v kupé mezi Prahou a Hulínem. A někteří mi popisovali, jakým způsobem se na železnici hospodaří a takovou nějakou laickou představu o tom mám a myslím, že tam doopravdy musí říznout hodně hluboko do masa.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Pojďme teď k vládním představám škrtů. Výdaje ze státního rozpočtu předseda vlády Petr Nečas prohlásil, že veřejný sektor musí dýchat s ekonomikou, a tak počítá s propouštěním až 8 % zaměstnanců státní sféry. Je to dost, Ivane?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Těžko říct. Jde o to, aby se ušetřilo tam, kde je to rozumné a aby úředník, kterého jako občan potřebuju, tak aby v té práci zůstal a aby jeho propuštění mně občanovi, který to celé platí, nevznikl jakýsi menší komfort, anebo dokonce problém, že se na tom úřadě něco komplikovaně vyřídí nebo nevyřídí. Tady je potřeba vycházet vždycky od smyslu toho a mně na tom trochu vadí, že se řekne: Ušetříme 10 %. Proč deset, pro ne patnáct, proč ne pět, řeknu i deset. A teď řeknou, propustíme 5 až 8 %, tím pádem docílíme nějakou úsporu a můžeme těm lidem, kteří tam zůstanou, dát vyšší platy. Anebo propustíme, ušetříme na všech 10 %, každý dostane o 10 % nižší platy a nechám je tam všechny. Co je to za logiku, to jsou takové kupecké počty. Mně v tom trochu chybí ten smysl, to znamená hledat takový způsob, kdy ti úředníci odvedou prostě si práci, dostanou za ni dobře zaplaceno, ale nebudou tam zbyteční a nedostanou zbytečně moc. To by mi dávalo smysl. To znamená, kolik to bude procent a jaká bude úspora, to by se mělo zjistit na základě nějakého auditu a ne, že tato čísla se dají předem a pak se udělá úspora jenom 10 %, i když by byla možná 30% a propustí se 8 %, i když ve skutečnosti by se jich mohlo propustit 15 %. Jo, tato čísla já vím, že oni musí jako ti politici něco si naplánovat, něco říct, udělat nějaký takový kapitalistický nebo socialistický závazek, podle toho, jaký je zrovna režim, ale smysl mi to nedává. Mělo by se vycházet podle nějakého selského zdravého rozumu a zřídit ty úřady tak, aby byly funkční, efektivní, aby zvyšovaly komfort občana, protože o to jde.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Zní to hezky. Propouštění by se podle Nečase mělo týkat prý hlavně řídících pracovníků, což je odvážná myšlenka. Je to reálné?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Tak reálné to je. Ono, vlastně když přišla krize do soukromého sektoru, tak se ukázalo, že vlastně se nešetřilo na těch, kteří doopravdy pracují, šetřilo se na lidech, kteří měli poměrně vysoké platy, ale byli v takových mezifunkcích, takový ten střední management. Ta krize postihla střední management, lidé, kteří toho málo udělali, ale hodně vydělávali a spíš tak nějak organizovali a vytvářeli dojem, jak jsou důležití a najednou se ukázalo, že to bez nich úplně klidně jde. To je stejný případ ve státní správě, kam se uklidila spousta lidí, známých a tak dál, kteří mají prostě ty své hezké kanceláře, ale práci po nich příliš není vidět. A tito lidé nebudou chybět. Jestliže někde na nějakém úřadě je šikovná účetní, která prostě rozumí té agendě a není potřeba nic moc vysvětlovat, tak tu určitě nevyhodí, protože ten člověk, který je nad ní, ten by to měl udělat.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Po prázdninové pauze rekapitulujeme s Ivanem Hoffmanem co přinesly poslední týdny. Média se pustila do lidoveckého exministra životního prostředí Libora Ambrozka kvůli desetimilionovému domu. Zkoumají, kde na něj vzal, zdá se, že to bude komplikovanější než "jen přiznání", že zneužil poslanecké náhrady. Jak píší Hospodářské noviny, stručně řečeno, ani tak to nesedí. Co o tom soudí Ivan Hoffman?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
No pochopitelně. To, že přiznal ty poslanecké náhrady, tak přiznal něco, o čem věřil, že to lze vykázat na rozdíl od různých provizí, všimného, někde se tomu také úplatků, slova jsou na to různá, ale právě toto je typ politika, který seděl na ministerstvu, kde měl veliký vliv na to, zda něco posoudí se jako škodlivé pro životní prostředí, anebo naopak neškodlivé. A prostě v kuloárech, co budu říkat, se to jeho jméno občas objevovalo v různých i nepěkných souvislostech a já si myslím, že pokud jde o ty samotné náhrady, které nyní prostě někteří vykazují, tak určitě jsou hrozně rádi, že něco takového bylo, protože tam se nedá přesně zpětně vyčíslit, kolik z těch lidí doopravdy to použilo ty peníze na dopravu, na provoz svých kanceláří, na vytištění něčeho, anebo na zaplacení asistenta a kolik ne. Něco ano, ale určitě zpětně se to nedá příliš dohledat. A že ty peníze všichni využili do poslední koruny, to se ví. Tak na tom je možná zvláštní to, že se cíleně média zabývají, pokud jde o ty poslanecké náhrady, jednou jedním ministrem, podruhé druhým. Ta korektnější média vyberou z každé strany jednoho, aby to vypadalo seriózně, ale oni by je vlastně museli, kdybychom chtěli se doopravdy dobrat nějaké pravdy a spravedlnosti, tak by je za to musely peskovat úplně všechny. Ale to se nedělá, protože koneckonců celá ta kritika je tak trochu na vodě. Oni neudělali nic vysloveně zřejmě nezákonného, anebo bude se jim velmi těžko dokazovat nějaká defraudace nebo tak. Naopak, ten systém celý je nastaven špatně a z toho špatného nastavení systému opět není nikoho vinit, protože to si všichni společně odhlasovali. Je to taková znovu jenom taková bezmoc, které bychom mohli říkat závist.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Na orné půdě se ve velkém pěstují fotovoltaické panely. Otevřeně se začalo mluvit o skandálu století, protože kvůli státem garantovaným výkupním cenám se zvýší cena elektřina, podle černých scénářů až 20, 30 % to bude. Opravdu nikdo neponese za ten zpackaný zákon odpovědnost?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Já myslím, že ne. Navíc ty stavby se dělají dál. Já jsem teď to o víkendu viděl, protože máme psy, kteří sportují, a jejich sportoviště stálo hned, běhají, jo, máme takové běžecké psy, no a chodili jsme na tu dráhu, kudy běhali naši pejsci, přes staveniště právě takovéhoto pole těch panelů a tam prostě 5 strojů různých rylo takovou dráhu, další do toho kladli kabely, a to neuvěřitelným tempem se prostě propojovali s již ohraženou plotem, zaplotovanou parcelou, na které už stály ty tyčky, do kterých už bývalo už jenom namontovat ty panely a tak. A byl tam obrovský, čilý ruch. Já jsem z těch lidí měl fyzicky pocit, že spěchají ještě, aby se ještě svezli na tom gigantickém kšeftu, který teda možná v zásadě byl kdysi na začátku dobře myšlený, ale jak už prostě s tou ekologií vidíme je to furt, tak se prostě z dobré myšlenky udělal kšeft, kdy se tou ideou zaštítilo něco, něco v podstatě nenormálního, protože jasně, že chceme šetřit přírodní zdroje a docílit toho, aby elektřina byla levná, tak přece nemůže být výsledkem, že devastujeme přírodní zdroje a elektřina je drahá. Tam muselo dojít k nějakému pochybení a k němu došlo určitě v tom zákoně. Ale u nás chybí odpovědnost úředníků za jejich úřední rozhodnutí a u legislativců a u zákonodárců, tam už vůbec. To znamená, že jediná možnost, jak zabránit zpackaným zákonům, je neustále ty lidi zřejmě ve volbách v Poslanecké sněmovně měnit, no. Do příštích voleb by měly kandidovat nové tři strany, které nikdo nezná a těm je potřeba dát hlas, jo. A to trochu samozřejmě žertuji.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ještě jedno téma na závěr. Když nevyslali 33 horníků zavelených v dole na měď a zlato, psalo se o tom, že je nevysvobodí z podzemí do Vánoc. Laik dumal, proč to musí trvat tak dlouho. A ukazuje se, že se snad najde i rychlejší postup. Jde i v tomto případě o peníze, co myslíš?
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Tak ty zprávy z Chile říkají, že asi ano, že ta firma dokonce se pokusila zbankrotovat, protože ty vyprošťovací práce budou příliš drahé a zase stát jim to nechce dovolit. Tam je ten případ zvláštní tím, že je to strašně emocionálně silné. My víme, že ti lidé někde jsou, že žijí, každý si umí představit, kolik je 700 metrů, a to zas není tak velká vzdálenost. Tak dá se předpokládat, že nakonec se objeví doopravdy jak sponzoři, kteří to zaplatí, anebo stát na to přispěje, protože aby umřeli lidé v přímém přenosu, tak to je silná káva. Jo, to prostě se nemůže stát. My žijeme v bezcitném světě, ale současně ve světě, který je strašně citlivý právě na takovéto mediálně viditelné příběhy. A toto je příběh, který nesmí mít špatný konec.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Asi nejhorší na tom vězení je nečinnost. Jak se ukazuje i to má řešení. Podle posledních zpráv z Chile budou muset horníci odklízet tisíce tun kamení, které k nim spadne při hloubení záchranné šachty. Takže jim ten čas snad rychleji uteče.
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
No, tak určitě ano. Ale tam je jedna velká výhoda, že tam byli hluboko pod zemí uvězněni horníci, kteří jsou na tom prostředí určitým způsobem zvyklí. To je pro nás, kteří jsme v tom dole nikdy nebyly, zřejmě nepředstavitelný zážitek a něco, co bychom nevydrželi ani 2 dny. Ale toto jsou lidé, kteří něco snesou, tak tam je velký předpoklad, že se to zvládne.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ale i tak těžko si představit 3 měsíce, možná víc v takovém, jak jsem řekl, opravdu vězení, protože jinak to nazvat nelze.
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Já bych si to neuměl představit ani v kosmické raketě.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Koneckonců i odborníci NASA se snaží psychologicky pomáhat, protože v lecčems je to prý podobné.
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Ano, ano, ano.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak za týden zase v pořadu Jak to vidí. Po prázdninové přestávce to byl Ivan Hoffman, komentátor Deníku a spolupracovník Českého rozhlasu. Děkuju a přeju do Zlína hezký den. Na shledanou.
Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor Deníku
--------------------
Podobně. Hezký den, hezký týden.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: iho
Spustit audio