Robert Glasper Experiment – Black Radio

26. březen 2012

Jazzový pianista s neortodoxním přístupem k věci – to je Robert Glasper. Svou poslední desku Black Radio nahrál s lidmi známými spíše ze světa hip-hopu a R&B. I když přízvisko „experiment“ v názvu je zjevně přehnané, nahrávku jsme vybrali za Album týdne.

„Jsem jako dům s mnoha místnostmi,“ říká Glasper v dubnovém vydání magazínu Downbeat. „Jazz je jedna z nich, ale stejně tak je v něm spousta dalších. A tohle je můj způsob, jak dát všechny ty místnosti dohromady, bez ohledu na to, jak bychom výsledek měli nazývat.“

O definování výsledku jeho snažení Glasperovi zjevně nejde, i když ani to neplatí tak docela. „Nechci, aby někdo totálně vydefinoval to, co dělám, protože to vnáší do věci kus normálnosti. A jazz by sakra měl být svým způsobem ne-normální,“ vysvětluje Glasper, který na svém předchozím albu Double Booked sice koketoval s hosty z pop-music (Bilal, Mos Def), šlo však přesto o nahrávku v běžném slova smyslu „jazzovou“, postavenou sice mnohdy na funkových a hip-hopových rytmech, ale vycházející z jazzového fundamentu a harmonií. Obě své tváře (s jazzovým triem i s hip-hopových projektem Experiment) pak představil Glasper na loňských Strunách podzimu.

02578220.jpeg

Na CD Black Radio je pianista a producent mnohem přímočařejší: jazzu je výrazně méně, celek je v zajetí současného hip-hopu a R&B (i když je otázka, co to znamená). S šokem či odmítnutím Glasper přímo počítá. „Doufám, že tu desku nebudou mít lidi rádi,“ směje se při rozhovoru pro Downbeat. Ostatně již loni v interview pro českou Harmonii řekl jasně: „Doufám, že ta deska způsobí trochu rozruchu, ne jako jazzový alba, o který nikdo nezakopne, pokud zrovna nejste Norah Jones.“

Známý standard Mongo Santamarii Afro Blue (známý též v Coltraenově podání) zpracoval Glasper za pomoci R&B zpěvačky Erykah Badu:

Soulová diva Lalah Hathaway hostuje v následující Cherish The Day (původem od britské kapely Sade). Podobně jako na pražském koncertu se zde saxofonista Casey Benjamin profiluje jako hráč se zálibou ve vokodéru (hlasový syntezátor), což v tomto případě (spolu s programmingem bicích) situuje skladbu jakoby do počátku 90. let (vzpomeňme na Hancockovu již značně dobově znějící, a tedy dnes pozapomenutou desku Dis is da drum).

Řada přizvaných vokalistů a raperů pokračuje např. v Ah Yeah, s přizvaným vokálním duem (Chrisette Michele, Musiq Soulchild). Je to slaďoučké R&B ve stylu MTV a tento pocit získáme při poslechu Glasperovy nahrávky ještě několikrát:

Glasper se na novém albu poměrně zřídka projevuje jako sólový jazzový pianista. Jeho chvíle přijde na řadu v trochu dobrodružnější Why Do We Try:


Titulní track Black Radio má jen lehkou jazzovou příchuť a daleko více směřuje do hip-hopového světa (rap: Yasiin Bey). Po poněkud uhlazených soulových kompozicích jde nicméně o příjemný vzruch (a pravděpodobně i vrchol alba):

Nová Glasperova deska Black Radio na sebe již několik měsíců před vydáním nabalila konglomerát PR balastu a (do jisté míry) přehnaných očekávání. Vysoce profesionálně zvládnuté album s účastí hvězdných hostů působí prostě až příliš sladce a slovo „experiment“ v titulu kapely zní takříkajíc nepatřičně. Jsem si jist, že běžným posluchačům R&B a soulu bude Glasperova nahrávka neskonale vyhovovat.

02578221.jpeg

Pro většinu trochu fundovaných jazzových posluchačů (nikoliv nutně dogmatických, ale otevřených odlišným přístupům!) však půjde v lepším případě o výstřelek, či další doklad toho, jak se velké jazzové labely (v tomto případě Blue Note) snaží za každou cenu vydělat – na úkor žánru. Přitom některé méně známé fúze jazzu s hip-hopem (např. Hargrovův RH Factor, britský Quite Sane, ostatně i Steve Coleman) dokazují, že podobné věci lze dělat s mnohem větší dávkou dobrodružství a skutečně nového hudebního sdělení.

„Chtěl bych být v iPodu každého člověka,“ uzavírá Glasper ve zmiňovaném čísle Downbeatu. Lze dodat, že ve sbírce empétrojek mnoha lidí po kampani, která album provází, bezesporu bude. V nepřehledné změti dat na našich pevných discích však po pár letech rozhodně vyčnívat nebude: zapadne jako mnoho dalších. (Jiný pohled na desku si můžete přečíst v textu Karla Veselého z Radia Wave).

Robert Glasper Experiment – Black Radio

Robert Glasper – piano, syntezátory, produkce Derrick Hodge – basa Chris Dave – bicí Casey Benjamin – saxofon, flétna

02578222.jpeg

Hosté: Erykah Badu, Bilal, Lupe Fiasco, Lalah Hathaway, Shafiq Husayn (Sa-Ra), KING, Ledisi, Chrisette Michele, Musiq Soulchild, Meshell Ndegeocello, Stokley Williams, Mos Def a další.

Label: Blue Note 2012

http://robertglasper.com/

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.