Stéphane Galland - Lobi (feat. Magik Malik, Tigran Hamasyan)

15. říjen 2012

Pokud se na jedné nahrávce setkají hudebníci z šesti odlišných zemí, může to leckdy dopadnout jako uměle naroubovaná fúze. Anebo to může dopadnout skvěle, jako v případě novinky belgického bubeníka Stéphana Gallanda.

Název alba Lobi znamená v konžštině současně „včera“ i „zítra“, což perfektně vystihuje jeho podstatu: hlubokou úctu k historii dávných kultur (aranžmá tureckých, arabských či arménských písní) spojenou s jazzem v neobvykle aktuální symbióze.

Zároveň nejde o neznámá, nebo jazzu vzdálená jména, ale spíše „all-stars“ band. Francouzský flétnový kouzelník Magik Malik i původem arménský pianista Tigran Hamasyan (1987) jsou dobře známí i u nás (posledně jmenovaný hrál letos na Jazzfestu Brno). Basista Carles Benavent patří ke kultovním postavám flamenca, který se proslavil po boku Chicka Corey nebo Paco de Lucíi. Rytmiku doplňují Petar Ralchev, bulharský akordeonový guru, a turecký virtuóz na darbouku Misirli Ahmet.

Pro bubeníka Stéphana Gallanda to byla kapela snů, ale nikoliv hned od počátku. Výchozím bodem bylo setkání se zmiňovaným Tigranem Hamasyanem v létě 2010. Nadaný vítěz Thelonious Monk Competition Gallanda zaujal neuvěřitelně rytmickým přístupem a způsobem, jakým dokáže své arménské kořeny přetavit v jazzovou improvizaci. Galland si vysnil spojení Hamasyana se svým oblíbeným perkusistou Misirli Ahmetem, průkopníkem nové turecké školy darbouky, ochotným k mnoha mezikulturním spojením.

Ke spolupráci nakonec došlo na několika koncertech v roce 2011. Podívejte se na ukázku:



Stéphane Galland má cit jak pro spojování s odlišnými kulturami, tak fundamentální zkušenost s groovově založeným jazzem (jazzrockem, M-Base). Více vysvětluje pohled do jeho diskografie: je zakládajícím členem nejznámějšího belgického tria Aka Moon, propojujícího jazz s rockem a africkými inspiracemi, hrál na deskách funkem napájeného Octurnu nebo podobného uskupení Greetings from Mercury. Přizvaný flétnista Magic Malik je rovněž častým hostem zmíněného Octurnu. To vše je dobré si uvědomit, když posloucháme Gallandovu první sólovou desku Lobi.

Tradiční arménskou píseň Aparani Par kupodivu nearanžoval rodilý Armén Tigran Hamasyan, ale shodou okolností si ji pro nahrávání zvolil a upravil sám Galland (tehdy nevěděl, že Hamasyan, který v této triové verzi nehraje, kompozici již sám dříve zpracoval pro album New Era). Orientální motiv vychází z tradičního tance arménské vesnice Aparan, zároveň však integruje (díky Benaventovi) prvky španělského flamenca. Skladba obsahuje pravděpodobně nejpůsobivější Malikovu exhibici na flétnu:

Vedle úprav tradičních písní najdeme na albu zdařilé autorské kompozice jednotlivých členů, především flétnisty Magika Malika (vlastním jménem Malik Mezzadri). Je potěšitelné slyšet Malika opět ve výrazně prosvětlenějších a pozitivně nabitých skladbách, než jaké píše pro svá poslední sólová alba (např. Alternate Steps, 2012). V případě jeho pocty argentinskému hudebníkovi Jaime Torresovi je výrazně posílena perkusivní složka:

Hindustánskou kosmologií inspirovaná Pralaya představuje intermezzo k druhé, tanečněji laděné polovině alba. V ní leadera Stéphana Gallanda patrně nejlépe charakterizuje kompozice Pygmalyte. Jde o vzpomínku na setkání členů jeho kapely Aka Moon s domorodými hudebníky ve střední Africe v roce 1991 (především Pygmejové a Malijci). Jak Aka Moon, tak Gallanda tehdy oslnilo, jak dokázali afričtí hudebníci rozvíjet nezávislost individuálních hlasů a zároveň se skvělým způsobem doplňovat. Právě tento pocit navozuje i Pygmalyte: chaos je pouze zdánlivý, pod povrchem se skrývá vrcholná matematika a řád.

02739544.jpeg

Velmi příjemným zklidněním je komorní kousek The Sky is Cloudy: jde o duo bicích a piana (!) na motivy tradiční arménské melodie. Původně neplánovaný a nezkoušený vstup skvěle ilustruje komplementaritu zúčastněných osobností. Jeho křehkost připomene Hamasyanovu oceňovanou účast na letošním albu Larse Danielssona.

Výrazněji balkánský prvek vnesl do snímku akordeonista Petar Ralchev. Jeho skladba Memory from Times of Yore pochází z jeho staršího alba Bulgaria (2007), ve verzi s rozšířenou rytmikou a flétnou však získala zcela nový, mnohovrstevnatý rozměr.

Podobná „all-stars“ uskupení mohou leckdy dopadnout jako setkání nijak nesourodých individualit. O to větší riziko hrozí, pokud spolu zúčastnění dosud nehráli. Stéphanu Gallandovi se však na albu Lobi podařilo hudebníky s kulturně odlišným zázemím spojit s obdivuhodnou lehkostí. Jazz je zde základní (a zásadní!) příměsí, ale ambice projektu směřují za vnucené žánrové hranice.

Stéphane Galland – Lobi

02319703.jpeg

Stéphane Galland – bicíMagic Malik – flétna, zpěvPetar Ralchev – akordeonCarles Benavent – baskytaraMisirli Ahmet – perkuseHost: Tigran Hamasyan – piano

Label: Outnote Records, 2012

www.outhere-music.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.