Noční optika – Strojek z půdy

20. červen 2011

Noční optika již dávno nepatří k nováčkům pražských jazzových klubů. Deska „Strojek z půdy“, kterou jsme vybrali za Album týdne, ukazuje její vyzrálost a připomíná, že podobně neotřelých souborů je v českém jazzu stále nedostatek.

Noční optika vznikla v roce 2001 jako jednorázový projekt studentů pražských konzervatoří. Kapela v původně kvartetním obsazení (p, fl, bass/cello, dr) interpretovala především skladby pianisty Jakuba Dvořáčka. Tento absolvent Konzervatoře J. Ježka a HAMU se věnuje širšímu spektru oblastí, mimo jazz je to hlavně skladba pro divadelní představení.

V roce 2002 přišel do Noční optiky kytarista Miroslav Nosek, který studoval klasickou kytaru na VOŠ J. Ježka, pohybuje se nicméně v klasických i jazzových uskupeních (mimo jiné v personálně spřízněném ansámblu Transitus Irregularis, jenž propojuje jazz a barokní hudbu). S Noskem se hudba Noční optiky určitým způsobem stylově vyvážila a jejich debut Herbarium (2007) již obsahoval kompozice od obou zmíněných protagonistů.

Noční optika se prezentuje jako soubor na pomezí jazzu a klasické hudby či na okraji jazzového mainstreamu. K jazzu má přitom nejblíže bubeník Jan Linhart (Vít Švec Trio, Jakub Štolba Quartet), Jan Keller se pohybuje směle mezi žánry (jak na cello v klasickém SOČRu, tak v alternativní wrgha POWU, či na baskytaru v kapele Jany Koubkové).

02367952.jpeg

Album Strojek z půdy v mnohém navazuje na CD Herbarium; je to jazz nabitý pozitivní energií, přístupný posluchači i mimo striktně jazzovou oblast, a přitom v některých ohledech kompozičně dosti sofistikovaný. Hlavní hlas zde má pochopitelně opět flétna ‒ Štěpán Zbytovský je velice flexibilní hráč schopný rozehrát výrazivo v celém spektru nálad, které mu Nosek s Dvořáčkem předepíší (tedy jak v baladách typu Pro Barborku, Smoke Dance, tak v tvrdších kusech jako Hlasy tygrů nebo La Smorfia – Ironico). Klasické ozvuky slyšíme například v paralelním vedení melodické linky flétny a cella v Dvořáčkově La Smorfia – Melanconico.

Nosek překvapivě složil většinu skladeb (8 ze třinácti). Ačkoli se to nedá plně zobecnit, právě jeho kompozice vnášejí do Noční optiky onen typický rozradostněný přístup; odlehčení a ironii, které v současném českém jazzu tolik chybí (Sklad hraček, Předpověď počasí, Sonnytorium).

Je však pravda, že s takto rozjásaným přístupem je snadno možné sklouznout ke klišé. Dramaturgie alba tomu brání zařazením skladeb Jakuba Dvořáčka, náladou spíše melancholických, nebo naopak překvapivě razantních s výraznou gradací. Výsledkem je příjemný kontrast a napětí, ve kterém nás nahrávka po většinu času udržuje.

02367953.jpeg

Již Herbarium obsahovalo některé dosti razantní kompozice (Vražda v Orient Expressu, 39˚C) a nejinak tomu je na novém snímku. V tomto ohledu překvapují Dvořáčkovy Hlasy tygrů, které směřují téměř k jazz-rocku (tento dojem se ještě umocňuje na koncertech). Skladba vyniká drivem, který není pro Noční optiku typický, liší se však i po zvukové stránce (hammondky místo „obligátního“ piana, efektovaná bezpražcová baskytara). Jakoby zde Dvořáček chtěl vzdát poctu české tradici jazz-rocku, ale dělal to po svém, „optikovském“ způsobu, tedy s ironií a úsměvem. V tomto ohledu mě napadá snad jen srovnání s legendárním Combem FH, které přetavovalo jazz-rock podobným způsobem.

Strojek z půdy je témbrově zajímavější než předchozí nahrávka, zejména pokud Dvořáček zamění piano za elektrické Fender Rhodes, nebo se cello spojí s flétnou. Kellerova bezpražcová baskytara se dostává do popředí více než dřív; vyniká groovem, přesností a velice příjemným zvukem. Zvukově zajímavé je rovněž jeho netradiční použití cella (občas deformované různými efekty, jako např. v závěrečné skladbě Kouřový tanec, což evokuje náladu typickou pro některé nahrávky české jazzrockové minulosti). Je nicméně škoda, že Dvořáček rezignoval na použití cembala, které bylo sice jen kořením předchozí desky, nicméně jeho spojení s jazzem znělo jako příslib něčeho velmi osobitého, co v českém jazzu chybí.

02367950.jpeg

Nové album Noční optiky se světu klasické hudby vzdaluje, nicméně stále platí, že její tvorba vyniká originalitou, neotřelým zvukem a dobrou kompoziční invencí. Je také obdivuhodné, jak při svém neobvykle velkém rozsahu (73 minut!) dokáže stále udržet pozornost. Prozatím jedno z nejlepších alb tohoto roku.

Noční optika – Strojek z půdy

Štěpán Zbytovský – flétna Miroslav Nosek – kytaryJakub Dvořáček – piano, Fender Rhodes, Hammond Jan Keller – baskytara, cello Jan Linhart – bicí

02367951_1.jpeg

Label: Arta/2HP Production www.nocnioptika.net

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.