Animation – Asiento

15. srpen 2011

Bob Belden a Tim Hagans po několika letech oživují „značku“ své kapely Animation a vzdávají poctu ikonické nahrávce jazzové historie: Bitches Brew.

Miles Davis má letos dvojí výročí (85 let od narození, v září pak 20 let od úmrtí). Při této příležitosti otevírají nahrávací společnosti své archivy, vyplouvají na povrch nová svědectví, vycházejí nové knihy, pořádají se výstavy Davisových obrazů, bývalí spoluhráči přicházejí s více či méně povedenými „tribute“ bandy. Nová deska kapely Animation patří k těm lepším.

Saxofonista Bob Belden je s dozvuky jazzrockového Davise spjat již více let. Coby producent stál za kompletem Complete Bitches Brew Sessions (1998), nebo za ambiciózním, ale rozporuplně přijímaným projektem Miles in India (2008), který spojoval davisovský odkaz s indickými hudebníky.

02407602_0.jpeg

Miles Davis fascinoval také trumpetistu Tima Haganse, s nímž Belden koncem 90. let dal dohromady příležitostnou sestavu Animation, jednu z raných fúzí jazzu a elektronické klubové scény, která vyústila ve dvě oceňovaná alba Imagination a Live (1999). Na tyto desky Belden s Hagansem volně navazují i na nové nahrávce, na rozdíl od tehdejší autorské tvorby však interpretují výhradně repertoár z Davisova opusu Bitches Brew (1970). Již to je značně odvážný krok (už vzhledem k mnoha podobným pokusům z posledních let) se značným rizikem nekreativního kopírování.

Snímek s názvem Asiento vzešel ze záznamu koncertu nahraného v prosinci 2006 v newyorské Merkin Hall v rámci série Reissue: Classic Recordings Live. Vystoupení se tehdy setkalo se značným ohlasem a dodnes z něj kolují různá videa:

Z původní sestavy Animation zůstal pouze klávesista Scott Kinsey (známý např. ze spolupráce s Joe Zawinulem, nebo Tribal Tech). Výraznou součástí rytmiky je Matt Garrison (nejen Kinseyho spoluhráč z kapely Human Element, ale také baskytarista Hancockova koncertního bandu Future 2 Future atd.). DJ Logic patří bezpochyby ke kultovním postavám kombinujícím jazz s elektronikou a je velmi kompetentní pro tento typ spoluprací.

Před poslechem je dobré si uvědomit, že legendární dvojalbum Bitches Brew bylo především studiovým experimentem a mistrovským dílem postprodukce (v srpnu 1969 zasedlo ve studiu až 12 hráčů, vydaný výsledek vznikl „lepením“ z mnoha útržků nahraných jamů). Zde jde naopak o lineárně vystavěné živé vystoupení (zaznívá i potlesk publika) s vynořujícími se známými tématy (Pharaoh’s Dance, Spanish Key, Bitches Brew a další). Kapela má navíc „pouze“ šest členů, čímž se vytrácí multivrstevnatost původní nahrávky. Oproti předloze je zde také více prostoru pro klasické sólové vstupy – jako např. Bob Belden na soprán v Bitches Brew:

Původní předloze se asi nejvíce přibližuje titulní Bitches Brew. Beldenovým cílem ale naštěstí není bezduchá kopie a více než 40 let staré kompozice posouvá novým směrem. Patrnější je to ale jinde, než v titulní skladbě.

Historicky nejznatelnější změna je samozřejmě v rytmice: dvojice Holland-DeJohnette, nebo Brooks-White z původní nahrávky zkrátka nemohou znít stejně jako Garrison-Licata-DJ Logic zde. Jejich zázemí je zřetelně odlišné a spíše než rock mají blíže k drum-’n’-bass, trip-hopu a ambientu. Zejména Garrisonův agresivní způsob hry přizpůsobuje kultovní album dnešnímu zrychlenému vidění světa i nové generaci. Takhle by Spanish Key v roce 1970 určitě nezněla:

Scott Kinsey se svými syntezátorovými plochami nesnaží plně imitovat psychedelický zvukový opar původní nahrávky. V skladbě John McLaughlin svou hrou paradoxně připomíná mnohem pozdější Zawinulovy snímky:

Trumpetista Tim Hagans nemá natolik koncentrovaný výraz, není natolik úsporný ve svém vyjádření jako Davis. V tomto ohledu má potřebu říci to samé mnohem více slovy, což ale nemusí být zrovna na škodu:

Při poslechu nového alba formace Animation se nelze ubránit dojmu, že jde sice o kvalitní davisovskou poctu, ale že existují jiné, lepší (projekt Yo Miles! Henryho Kaisera a Wadada Leo Smithe patří v tomto ohledu k nejvýraznějším revivalům). Nahrávku Asiento by si přesto davisovští uctívači či příznivci podobné fúze neměli nechat ujít.

Animation – Asiento

Bob Belden – saxofony Tim Hagans – trubka Scott Kinsey – klávesy Matt Garrison – baskytara Guy Licata – bicí DJ Logic – elektronika

02407601_0.jpeg

Label: Rarenoise Records, 2011 http://www.rarenoiserecords.com/

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka