Ibrahim Maalouf – Diagnostic

31. říjen 2011

Ibrahima Maaloufa sice česká rádia nehrají, měl by se ale objevit na Colours of Ostrava 2012. V Paříži usazený trumpetista dnes patří k nejzajímavějším postavám spojujícím jazz s blízkovýchodní hudební tradicí. Maaloufovu nejnovější desku Diagnostic jsme vybrali za Album týdne.

Maalouf (ročník 1980) byl zázračné dítě v pravém slova smyslu, první sólový koncert měl v devíti letech. Na něm hrál Vivaldiho, což vypovídá o jeho hudebních začátcích; dlouho se totiž pod vlivem otce (rovněž trumpetisty) věnoval hlavně klasice. V této oblasti byl velmi úspěšný, vyhrával jednu soutěž za druhou. A v sedmnácti letech už hrál Bachův Braniborský koncert č. 2, který je pro trubku obzvláště obtížný.

Hudební kontext, ve kterém se mladý Ibrahim pohyboval, byl ale mnohem širší: arabská klasická i lidová hudba, rock, později jazz a elektronika. Na pařížské konzervatoři se věnoval do značné míry klasice, ale navštěvoval i jazzové kurzy. V oblasti jazzu je víceméně samouk, protože těžil hlavně ze svých zkušeností v bigbandech i menších skupinách, se kterými ve Francii hrával napříč žánry. Na přelomu milénia již běžně vystupoval v pařížských jazzových klubech, jeho příležitost přišla ale až když poznal producenta Marc-Antoine Moreaua, který jej seznámil s cellistou Vincentem Segalem. To byl počátek dlouhé série nahrávek a koncertních turné především se zpěváky z oblasti world music (Amadou & Mariam, Matthieu Chedid, Lhasa de Sela, Jeanne Cherhal, Marcel Khalifé). Na pódiu se ukázal ale i po boku mnohem známějších tváří: Elvis Costello, Sylvia Schwartz a také Sting.

Podívejte se na koncertní ukázku:

Letmý Maaloufův profil nelze zakončit bez zmínky o jeho nástroji. Jde o vynález jeho otce, trumpetisty Nassima Maaloufa. Jednoho dne ho napadlo přidat trubce čtvrtý píst (obvykle má tři) a přiblížit tak trubku možnostem a zásadám blízkovýchodní hudby – aniž by věděl, jaký to bude mít zásadní vliv na hudební vědu a osud jeho syna. Čtvrttónová trubka se čtyřmi písty umožňuje přesněji interpretovat všechny typy hudby postavené na systému makamů (arabských modů). Ibrahim Maalouf je dnes jedním z mála trumpetistů na světě, kteří na tento nástroj hrají jak arabskou hudbu, tak jazz.

Nové album Diagnostic je završením trilogie započaté předchozími oceňovanými nahrávkami Diasporas (2007) a Diachronism (2009). Vydal je opět na vlastní značce Mi’ster Productions. Producenti z velkých firem, se kterými jsem se setkal, z toho chtěli udělat arabský Gotan Project. Já jsem chtěl nahrát něco více osobního a autentického,“ říká k tomu dnes Maalouf. I tato deska má, podobně jako předchozí, víceméně kolážovitou podobu, delší skladby jsou proloženy krátkými kontemplativními črtami (pro tato intermezza Maalouf často využívá piano, nástroj, u něhož začínal).

02468923.jpeg

A i na Diagnostic se trumpetista vyrovnává se svými kořeny a minulostí: balada Beirut je poctou stejnojmennému libanonskému městu, ze kterého se svými rodiči v roce 1980 prchal před bombardováním do Francie. Poklidná balada vygraduje (od 8:20) nečekaně tvrdě. Ostatně souběžně vydaný klip její dojem jen znásobí:

Diagnostic není rozhodně žánrově úzkoprsá, jde spíše o mozaiku či soundtrack nečekaných inspirací Maaloufovy tvorby. Není to tedy jen blízkovýchodní hudba a jazz, ale mnoho dalšího. Nádherné téma Will Soon Be a Woman autor jakoby proložil balkánskou dechovkou:

Maeva in the Wonderland sice začíná jako soudobý arabský pop, v polovině však nečekaně sklouzne do latiny:

Zřetelná je inspirace batucadou (subžánr brazilské samby, spojovaný s tradičními karnevaly). Maalouf si k tomuto účelu dokonce přizval známý ženský ansámbl Zalindê, který se žánru úspěšně věnuje. Rytmika některých, zvláště tvrdších kousků se tak mnohonásobně zvýrazňuje, jako např. v této pasáži We’ll Always Care About You. Možná poznáte, že jde o poměrně radikální cover verzi hitu Michaela Jacksona (pod původním názvem They don't care about us):

Maalouf i na předchozích deskách působil dosti solitérním dojmem (jeho záliba v baladách je zkrátka zřejmá). To mu ale nebrání v tom, aby poměrně uhlazený celek tu a tam zašpinil elektrickou kytarou a ozvuky z progresivního rocku nebo třeba metalu:

Diagnostic je ryze nadžánrové album, čerpající z celého spektra vlivů, se kterými se Ibrahim Maalouf ve svém životě setkal. Přes svou rozmanitost si uchovává až překvapivou celistvost a poskytuje poměrně jasnou výpověď. Bude zajímavé sledovat, jak se Maaloufovi podaří tento balanc uchovat na koncertech, kde za zády nebude mít celý štáb hostů, jako je tomu právě na této studiové nahrávce.

Ibrahim Maalouf – Diagnostic

Ibrahim Maalouf – trubka, elektronika, klávesy, basa Frank Woeste – klávesy Xavier Rogé – bicí Ben Molinaro – basa Nenad Gajin – kytara

Hosté: Zalindê ‒ batucada (skladby 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10) Oxmo Puccino ‒ hlas, text (track 9) Sarah Nemtanu ‒ housle (track 2) Nenad Gajin ‒ kytara (skladby 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10) Jasser Haj Youssef ‒ arabské housle (skladby 9, 10) Jérémie Dufort ‒ tuba (skladby 2, 7, 9) Piers Faccini ‒ harmonika (skladby 6, 8) Jasko Ramic ‒ akordeon (skladby 7, 10) Guo Gan ‒ erhu (track 10) Serdar Barcin ‒ saxofon (track 8)

02468922.jpeg

Label: Mi’ster Productions, 2011 http://www.ibrahimmaalouf.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.