Brad Mehldau Trio – Blues and Ballads

27. červen 2016

Brad Mehldau dokáže vytvořit osobité dílo i z notoricky známých jazzových a popových standardů. Platí to i pro rozjímavé, melancholické album Blues and Ballads, kde se Mehldauovo trio pustilo třeba do úpravy evergreenu od The Beatles.

Možná bychom od mistra velikosti Brada Mehldaua čekali „víc“. Natočit pásmo líbivých balad vypadá jako zdánlivě jednoduchá práce. Jenže on exceluje i v tomto úkolu. Dokázal ono „víc“ vložit i do nakažlivě líbivé záležitosti. Přestože tentokrát neexperimentuje s úpravami alternativního rocku ani soudobou hudbou. V recenzi věc dobře vystihl prestižní britský list The Observer:

„Zdánlivě sladce znějící kolekce dokáže naprosto pohltit. Pravděpodobně pouze muzikant mimořádně silné invence, jako je Mehldau, dokáže tohle udělat konzistentně a s tak intenzivním účinkem.“

Deska Blues and Ballads logicky souvisí s předchozí triovou nahrávkou Where Do You Start (2012). Jak by ne, část skladeb pro plánovaný titul byla zachycena ještě na sklonku roku 2012, ještě před „odbočkou“ k experimentujícímu duu Mehliana. I když další část vznikla naopak až po „elektronických“ sessions pro titul Taming the Dragon (2014), žádný předěl mezi skladbami nevnímáme. Komunikaci v akustickém triu pianista pochopitelně nezapomněl.

  

Úvodní blues Since I Fell For You (1945), nejznámější kus z pera pianisty a kapelníka Buddyho Johnsona, je skutečně náladotvorné. A přestože poměrně jednoduchý motiv natáhli Mehldau a spol. na plochu jedenácti minut, nepřejete si, aby posmutněle konejšivý tok hudby přestal.

Kupodivu ani krajně sentimentální verze standardu These Foolish Things (Remind Me Of You), který musí mít povinně v repertoáru každý barový pianista, nezní nijak otřepaně. Snad díky volnému prostoru mezi notami, díky přirozené křehkosti.

Také Mehldauovo uchopení balady And I Love Her zmíněných The Beatles ještě zdůrazňuje, jak nadčasovou melodii, srovnatelnou s vrcholnými dílky Great American Songbook, ti britští mladíci v roce 1964 napsali. Pianista se samozřejmě nespokojil s prvoplánovým přednesem, originální rozvedení melodie a temperamentní improvizační vstup (po úvodních třech „očekávatelných“ minutách) mu dovolí udělat z dílka devítiminutový opus a pořád mít o čem vyprávět. Jakoby chtěl ukázat souvislosti a společné kořeny, navázal Mehldau na klasiku The Beatles relativně novou, ovšem jazzově ohlasovou melodií Paula McCartneyho My Valentine z alba zaměřeného převážně na covery tradičního popu Kisses on the Bottom (2012).

03071328.jpeg

Zdůrazňovat sehranost Brada Mehldaua a rytmiky z nejcitlivějších, Larryho Grenadiera a Jeffa Ballarda, není vůbec třeba. Pestrost, s jakou dokázal brilantní pianista a geniální aranžér se svým triem rozvrhnout bez pěti minut hodinovou desku známých balad – a nenudit, natož neuspat, a udržet laťku dobrého vkusu nahoře – zaslouží volbu Albem týdne.

Brad Mehldau Trio – Blues and Ballads

Brad Mehldau piano Larry Grenadier kontrabas Jeff Ballard bicí­ nástroje

Label: Nonesuch Records, 2016

www.bradmehldau.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.