Album týdne17. dubna  2017 v 11:00  

Christian Scott ‒ Ruler Rebel

Christian Scott ‒ Ruler Rebel - Foto: Kiel Adrian Scott

Christian Scott ‒ Ruler RebelFoto: Kiel Adrian Scott

První díl zamýšlené trilogie trumpetisty Christiana Scotta zní nanejvýš slibně. Čtěte recenzi alba, v němž se fúze jazzu a hip-hopu mísí s mnoha politickými odkazy.

O trumpetistovi Christianu Scottovi se běžně dočteme, že pochází z New Orleans, je synovcem saxofonisty Donalda Harrisona jr. a ve své tvorbě kombinuje černošskou populární hudbu s jazzem. Z takové zběžné charakteristiky můžeme mít pocit, že Scottova hudba bude veselá, taneční, tak jak to dělá třeba jeho krajan Trombone Shorty. Skutečnost je podstatně složitější.  

Christian Scott nikoho nenechá na pochybách o svých názorech na americkou společnost. Jedna z jeho starších skladeb o setkání s policií se jmenuje KKPD (dá se přeložit zhruba jako Policejní oddělení ku-kluxu), v názvech skladeb se objevují reference na proslulé historické momenty či společenské jevy. 

Od roku 2012 používá Christian Scott ještě „dewesternizované“ resp. neamerické jméno aTunde Adjuah a jeho nové album (první část chystaného triptychu „The Centennial Trilogy“) nese bojovný název Ruler Rebel

Zvuk a celková nálada alba mimoděk připomíná Davisovo album Tutu (1987) ‒ může být zajímavé spekulovat, zda se částečně nejedná o záměr. Osei Kofi Tutu byl proslulý africký vládce a Christian Scott se ke své tvorbě nechává inspirovat historií amerického černošského obyvatelstva a jejími politickými souvislostmi. 

Ve sleeve-noteu ke své nové desce heslovitě jmenuje svoje inspirační zdroje, např. „xenofobii“, „rovnost pohlaví“, „fašismus“ a „návrat Demagoga“. Není proto divu, že ačkoliv je album po produkční stránce podobné albům pop-jazzovým, převládá melancholická atmosféra. 

 

Deska zní moderně, v aranžmá se stírají rozdíly mezi samplovanými pasážemi a „živými muzikanty“. Jako nástroj je ostatně uveden SPD SX, což je v podstatě bicí sampler („elektrické bicí“ by se chtělo říci), tzn. že může být ovládán bubeníkem z masa a kostí, nicméně zvuky může vydávat „umělé“. Doprovodné nástroje (či zvuky) zdánlivě tvoří kulisu k trumpetě kapelníka. 

Důležité je poznamenat, že Christian Scott neexhibuje a rozhodně nehraje prvoplánové popěvky. Trubka v jeho rukou vypráví a využívá bohatý dynamický i zvukový arzenál (a nebojí se ani elektronických efektů, viz např. Coronation of X. aTunde Adjah). Proti nepsaným pravidlům jazzové spontaneity může být v protikladu velké množství overdubů ‒ Scott ovšem evidentně následuje estetický záměr, kterým v tomto případě není mainstreamová jazzová deska.  

Rovněž doprovodné plochy při pečlivějším poslechu odhalují permanentní neklid. Ať už v titulní Ruler Rebel nebo v Coronation a The Reckognig, doprovod využívá rytmického slovníku hip-hopu a i se syntezátorovými zvuky zachází spíše jako s perkusivními nástroji. Christian Scott (který svému stylu říká stretch music) uvádí, že se snaží o fúzi hip-hopového stylu trap music s prvky africké a indiánské hudby.  

Christian Scott - Foto: Kiel Adrian Scott

Úplně nejlépe je to slyšet ve dvojdílné New Orleanian Love Song (přičemž druhá část by měla být remixem části první). Perkusisté Joe Dyson jr., Weedie Braimah a Chief Shaka Shaka (doplněni klavírem Lawrence Fieldse a trumpetovým dvojhlasem) vytváří předivo, nad kterým se vznáší kapelníkovo trumpetové sólo. 

Melodie skladby sice může připomínat hit Relax, Take It Easy z r. 2006 britského písničkáře Miky, nicméně celek nás nechává hádat, jestli jsme na kmenové slavnosti africké nebo americké ‒ což může dávat smysl, pokud si uvědomíme, že Christian Scott je z New Orleans, v místě, kde se kulturní vlivy mísily jako nikde jinde v Americe. 

Kromě výrazné rytmické složky je důležitým činitelem alba pianista Lawrence Fields. Sice nedostane příležitost k „velkému klavírnímu sólu“, nicméně jeho doprovody jsou nádherné a zároveň plně funkční ‒ občas vyplavou na povrch, občas nám dochází, že jsou nezbytnou složkou doprovodné plochy. Prominentní úlohu ve dvou skladbách má flétna Eleny Pinderhughes a v písni Phases účinkuje zpěvačka Sarah Elisabeth Charles

Jak je uvedeno v úvodu, Ruler Rebel by mělo být první album plánované trilogie. Snad se dalších dvou dílů dočkáme brzy, první vstup zní neobyčejně slibně. Příjemný poslech! 

Christian Scott – Ruler Rebel  

Christian Scott aTunde Adjuah – trubka
Elena Pinderhughes – flétna
Lawrence Fields – Piano, Fender Rhodes
Luques Curtis – basa
Kris Funn – basa
Joshua Crumbly – basa
Cliff Hines – kytara
Corey Fonville – bicí
Joe Dyson Jr. – bicí
Weedie Braimah – Djembe, Bata, Conga
Chief Shaka Shaka – Dununba, Sangban, Kenikeni
Sarah Elizabeth Charles – zpěv 

Label: Ropeadope, 2017  

www.christianscott.tv 

Autor:  Jakub Doležal
Pořad: Album týdne  |  Stanice: ČRo Jazz
Čas vysílání: Denně 11:00 a 19:00  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace