Christian Scott – Ruler Rebel

17. duben 2017

První díl zamýšlené trilogie trumpetisty Christiana Scotta zní nanejvýš slibně. Čtěte recenzi alba, v němž se fúze jazzu a hip-hopu mísí s mnoha politickými odkazy.

O trumpetistovi Christianu Scottovi se běžně dočteme, že pochází z New Orleans, je synovcem saxofonisty Donalda Harrisona jr. a ve své tvorbě kombinuje černošskou populární hudbu s jazzem. Z takové zběžné charakteristiky můžeme mít pocit, že Scottova hudba bude veselá, taneční, tak jak to dělá třeba jeho krajan Trombone Shorty. Skutečnost je podstatně složitější.

Christian Scott nikoho nenechá na pochybách o svých názorech na americkou společnost. Jedna z jeho starších skladeb o setkání s policií se jmenuje KKPD (dá se přeložit zhruba jako Policejní oddělení ku-kluxu), v názvech skladeb se objevují reference na proslulé historické momenty či společenské jevy.

Od roku 2012 používá Christian Scott ještě „dewesternizované“ resp. neamerické jméno aTunde Adjuah a jeho nové album (první část chystaného triptychu „The Centennial Trilogy“) nese bojovný název Ruler Rebel.

Zvuk a celková nálada alba mimoděk připomíná Davisovo album Tutu (1987) ‒ může být zajímavé spekulovat, zda se částečně nejedná o záměr. Osei Kofi Tutu byl proslulý africký vládce a Christian Scott se ke své tvorbě nechává inspirovat historií amerického černošského obyvatelstva a jejími politickými souvislostmi.

Ve sleeve-noteu ke své nové desce heslovitě jmenuje svoje inspirační zdroje, např. „xenofobii“, „rovnost pohlaví“, „fašismus“ a „návrat Demagoga“. Není proto divu, že ačkoliv je album po produkční stránce podobné albům pop-jazzovým, převládá melancholická atmosféra.

Deska zní moderně, v aranžmá se stírají rozdíly mezi samplovanými pasážemi a „živými muzikanty“. Jako nástroj je ostatně uveden SPD SX, což je v podstatě bicí sampler („elektrické bicí“ by se chtělo říci), tzn. že může být ovládán bubeníkem z masa a kostí, nicméně zvuky může vydávat „umělé“. Doprovodné nástroje (či zvuky) zdánlivě tvoří kulisu k trumpetě kapelníka.

Důležité je poznamenat, že Christian Scott neexhibuje a rozhodně nehraje prvoplánové popěvky. Trubka v jeho rukou vypráví a využívá bohatý dynamický i zvukový arzenál (a nebojí se ani elektronických efektů, viz např. Coronation of X. aTunde Adjah). Proti nepsaným pravidlům jazzové spontaneity může být v protikladu velké množství overdubů ‒ Scott ovšem evidentně následuje estetický záměr, kterým v tomto případě není mainstreamová jazzová deska.

Rovněž doprovodné plochy při pečlivějším poslechu odhalují permanentní neklid. Ať už v titulní Ruler Rebel nebo v Coronation a The Reckognig, doprovod využívá rytmického slovníku hip-hopu a i se syntezátorovými zvuky zachází spíše jako s perkusivními nástroji. Christian Scott (který svému stylu říká stretch music) uvádí, že se snaží o fúzi hip-hopového stylu trap music s prvky africké a indiánské hudby.

Christian Scott

Úplně nejlépe je to slyšet ve dvojdílné New Orleanian Love Song (přičemž druhá část by měla být remixem části první). Perkusisté Joe Dyson jr., Weedie Braimah a Chief Shaka Shaka (doplněni klavírem Lawrence Fieldse a trumpetovým dvojhlasem) vytváří předivo, nad kterým se vznáší kapelníkovo trumpetové sólo.

Melodie skladby sice může připomínat hit Relax, Take It Easy z r. 2006 britského písničkáře Miky, nicméně celek nás nechává hádat, jestli jsme na kmenové slavnosti africké nebo americké ‒ což může dávat smysl, pokud si uvědomíme, že Christian Scott je z New Orleans, v místě, kde se kulturní vlivy mísily jako nikde jinde v Americe.

Kromě výrazné rytmické složky je důležitým činitelem alba pianista Lawrence Fields. Sice nedostane příležitost k „velkému klavírnímu sólu“, nicméně jeho doprovody jsou nádherné a zároveň plně funkční ‒ občas vyplavou na povrch, občas nám dochází, že jsou nezbytnou složkou doprovodné plochy. Prominentní úlohu ve dvou skladbách má flétna Eleny Pinderhughes a v písni Phases účinkuje zpěvačka Sarah Elisabeth Charles.

Jak je uvedeno v úvodu, Ruler Rebel by mělo být první album plánované trilogie. Snad se dalších dvou dílů dočkáme brzy, první vstup zní neobyčejně slibně. Příjemný poslech!

Christian Scott – Ruler Rebel

Christian Scott aTunde Adjuah – trubka

Elena Pinderhughes – flétna

Lawrence Fields – Piano, Fender Rhodes

Luques Curtis – basa

Kris Funn – basa

Joshua Crumbly – basa

Cliff Hines – kytara

Corey Fonville – bicí

Joe Dyson Jr. – bicí

Weedie Braimah – Djembe, Bata, Conga

Chief Shaka Shaka – Dununba, Sangban, Kenikeni

Sarah Elizabeth Charles – zpěv

Label: Ropeadope, 2017

www.christianscott.tv

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.