Fattigfolket – Park

25. červenec 2011

Vedle norských top-hvězd typu Garbarka, Molvaera či Rypdala existuje ve Skandinávii přehršel uskupení, která sice nejsou tolik známá za hranicemi své země, ale jistě stojí za pozornost. Norsko-švédské kvarteto Fattigfolket k nim určitě patří – jejich nejnovější album Park jsme vybrali za Album týdne.

Skupina Fattigfolket vznikla v roce 2000 v Kodani, kde ostatně její členové sídlí dodnes. Během poslední dekády přitom navštívili množství jazzových klubů a festivalů nejen ve Skandinávii, ale s úspěchem koncertovali také ve Francii a Německu (málo se ví, že v roce 2007 hráli v pražském klubu U Malého Glena).

Neustálé cestování vlakem či autem, čekání na letišti a přespávání po hotelech může být (nejen pro muzikanty) brzy únavné či dokonce stresující. Fattigfolket však z těchto cest po Evropě dokázali nezvyklým způsobem vytěžit inspiraci pro své nové album. „V takové situaci musíte umět vypnout, a tak se naším oblíbeným místem stal park. Skoro každé město má alespoň jeden park, kde můžete v klidu a bez ruchu velkoměsta odpočívat. Některé ze skladeb na tomto albu tak vznikly buď přímo v parku, nebo byly inspirovány mětskými parky, které jsme kdy navštívili,“ říká Hallvard Godal, autor většiny skladeb na desce Park.

02392173_0.jpeg

S lehkostí a citem pro detaily, které zůstávají stálým obyvatelům města skryty, tak Fattigfolket objevují krásy hlavně německých městských parků (berlínského Pfaueninsel Parku, frankfurtského Brentanoparku, hamburského Innocentia Parku a dalších). Je to procházka neuvěřitelně bohatá na barvy, drobně odstupňované nuance zvuku a nápaditou motivickou drobnokresbu. Saxofonista a klarinetista Godal s basistou Johanderem, kteří skladby složili, se však nesnaží za každou cenu vyprávět konkrétní dějovou linii; mnohem více se zaměřují na celkovou náladu a zvukové vyznění.

Podívejte se na ukázku z berlínského koncertu:

Obsazení bez harmonického nástroje (mnohdy právě v Norsku) často ústí do volnějích improvizačních ploch, které mohou být velice inspirativní, ale zároveň občas obtížně uchopitelné pro posluchače. Fattigfolket se vydávají jinou cestou: řekl bych, že podíl improvizačních pasáží (zvláště na albu Park) je potlačen a charakter skladeb je výrazně prokomponovaný. Zároveň je třeba upozornit na velice komplexní rytmiku (Putte Johander na kontrabas, Ole Morten Sommer u bicích), jež dokáže vykreslit celou škálu odstínů, které ji výrazně vzdalují od obligátní rytmické „podpory“. Průběžného beatu se dvojice nevzdává, i když v některých případech nemusí být zcela patrný, ale spíše jen pociťovaný.

Dechaře Godala s Hallem vlastně nelze nazvat typickou „frontline“: ačkoli jsou bezpochyby výraznými hlasy, nikdy nestojí delší dobu v popředí. Vytvářejí spíše jemné komorní předivo, v němž se vzájemně proplétají a doplňují, případně prostupují s velice flexibilní a košatou perkusivní mozaikou Sommera. Často zde neuslyšíte konvenční střídání sólových rolí; Godal s Hallem neustále přehodnocují svoji pozici, vytvářejí harmonickou oporu jeden druhému, nebo se inspirují k novým možnostem ve vzájemných výměnách.

Pfaueninsel Park by Fattigfolket

Především tehdy, kdy Godal vezme do rukou basklarinet, projeví se jako mistr ve využití škály jeho zvukových možností; křehké interakce basklarinetu s trubkou patří pravděpodobně k nejpozoruhodnějším momentům alba. V těchto chvílích občas rytmika ustoupí téměř zcela do pozadí, abychom vyslechli regulérní komorní duo (Johanderova Mauerpark), nebo je jejich hra prostoupena jen lehkou perkusivní kresbou (Godalova Marienberg Park).

Fattigfolket znamená v překladu „chudí lidé“ (název skupiny odkazuje k novodobé historii Norska: během sta let se z nejchudší země Evropy stala jedna z nejbohatších). Jazzoví hudebníci nejsou „bohatí“ nikde na světě, norští Fattigfolket však rozhodně nejsou chudí na inspirativní hudební nápady.

Fattigfolket – Park

Gunnar Halle – trubka Hallvard Godal – saxofon, klarinet, basklarinet Putte Johander – kontrabas Ole Morten Sommer – bicí

02392174.jpeg

Label: Ozella Music, 2011 http://www.fattigfolket.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.