Gregory Porter – Liquid Spirit

16. září 2013

Majitel okouzlujícího barytonu Gregory Porter přešel od malého labelu Motéma k jazzovým matadorům Blue Note. Jak to dopadlo, můžete posoudit při poslechu jeho novinky Liquid Spirit, která je Albem týdne na ČRo Jazz.

V Česku se zviditelnil vlastně až v posledním roce, díky dvěma koncertům na Strunách podzimu (jeden z nich s hostujícím Ondřejem Pivcem). To však nic nemění na tom, že sbírá pocty od slavnějších kolegů v čele s Wyntonem Marsalisem a Jammiem Cullumem, a jeho předchozí album Be Good bylo nominováno na Grammy. Za rychlým vzestupem Porterovy hvězdy stojí posluchačsky přístupná směs jazzu, gospelu či R&B. To vše najdeme i na novince Liquid Spirit, i když v Porterově diskografii je znát jistý posun.

Liquid Spirit zní bezpochyby jinak než Porterova předešlá alba. Deska Water (2010) byla z jeho trojice desek asi „nejjazzovější“, i když prostor pro improvizaci najdeme na všech jeho snímcích. Oceňované CD Be Good (2012) naznačovalo Porterovo znovuobjevování soulových a gospelových kořenů. Album Liquid Spirit je v dobrém slova smyslu popovější a řadou tříminutových hitů přístupnější i novému okruhu publika, pro něž se Porter stal možná jistou módou.

Sestava hudebníků zůstává stejná jako na předchozích dvou albech: pianista Chip Crawford, bubeník Emanuel Harrold, basista Aaron James a saxofonisté Yosuke Sato a Tivon Pennicott. V několika skladbách kapelu doplnil trumpetista Curtis Taylor a varhaník Glenn Patscha. Obzvláštní význam má pro Portera návrat aranžéra Kamau Kenyatta – právě setkání s tímto hudebníkem totiž kdysi v jazzových klubech předurčilo jeho další životní kroky. Díky Kenayattovi se dostal k muzikálovému herectví a ztvárnil mimo jiné titulní roli v úspěšném muzikálu It Ain't Nothin' But the Blues.

02554012.jpeg

Porter novou desku považuje za logické pokračování svých předchozích alb; pracuje ostatně s podobnými tématy, jako jsou vzestupy a pády lidských vztahů, vzpomínky na dětství či poznámky k společnosti a politice. Už dříve publikovaný singl vnímá jako jistý protipól k improvizačně rozvolněné skladbě Bling Bling z alba Be Good. Jak říká, měli v ní hudebníci na pódiu tolik co sdělit – chyběl jim ovšem náboj z druhé strany, tedy z publika. K tomu slouží právě Liquid Spirit, se sugestivním tleskotem rukou, který gospelem napájený song provází celou dobu.

Poslechněte si ukázky:



Porter je mistr lyrických balad. Takovou je zde už úvodní No Love Dying, v níž zpěvák osobitým způsobem reaguje na znecitlivění a jistou rutinu v mezilidských vztazích. „The death of love is everywhere, but I won’t let it be. There will be no love that’s dying here for me,“ zpívá v refrénu skladby.

Lonesome Lover je prvním z použitých coverů – pochází z alba It's Time (1962) legendárního bubeníka Maxe Roache. Na něm Roach svébytným způsobem využil k doprovodu svého kvintetu sbor lidských hlasů a ve zmíněném titulu i zpěvačku Abbey Lincoln. Jak v recenzi It's Time svého času poznamenal kritik webu Allmusic, snaha to byla na svůj čas unikátní, „ovšem člověk si leckdy přeje, aby sbor utichnul a nechal vyznít samotný kvintet.“ Porter si to ve svém provedení vzal k srdci: vypustil sbory, zvýraznil dechovou sekci a svým charismatem celkové vyznění výrazně pročistil. Při tom všem zde na třech minutách dostane výraznou příležitost i saxofonista Yosuke Sato.

Svým příběhem smutná, ale krásná balada Water Under Bridges sází na jednoduchost: Porterův naléhavý a důsledně procítěný baryton zde doprovází pouze piano. Tato střídmost se však vyplácí, skladba asi nejlépe dokládá zpěvákovo vypravěčství a pověst lyrika. Podobný model zpěvák využije ještě jednou, v baladě Wolfcry.

Tématem další skladby Musical Genocide je Porterova kritika hudebních kompromisů v kvalitě a homogenizace vkusu. Staví na pianistově potemnělé rytmické figuře postavené do protikladu k bluesující lince Jamesova kontrabasu. Autenticitu Porterovy výpovědi zde umocňuje rozšíření o dechovou sekci.

Zákulisí nahrávání alba:



V kontextu předchozích skladeb překvapí jazz-funková Free, která patří k energeticky nejvýživnějším titulům. Kromě skvělé dechové sekce či vstupů saxofonu zaujme Porterovo dokonalé frázování, jeho důraz na jednoduchost, pokud je to v zájmu celku, a konečně i podobně významuplná práce s tichem.

The In Crowd je soul-jazzový hit 60. let, který známe v mnoha variacích (Dobie Gray, Ramsey Lewis, Bryan Ferry atd.). Oproti Grayově známé verzi nepůsobí Porter natolik okázale, také zjevně zrychlil. Střední část zahrnuje invenční Crawfordovo sólo na piano.

02847968.jpeg

Album zakončuje standard I Fall In Love Too Easily (Sammy Cahn/Jule Styne), který svou stopáží téměř osmi minut patří k nejdelším kouskům. Známe jej v mnoha vokálních verzích, od Franka Sinatry po Nat King Colea. Porterovo provedení opět sází na jednoduchost výrazu, oproštěnou od dechů či smyčců. Jen s pianem a takřka „opatrným“ doprovodem rytmiky. Výborné zakončení snímku, o kterém se tento rok bude ještě zcela jistě mluvit.

O Porterově novince Liquid Spirit je těžké pronášet nějaké generalizující soudy. Gospel, soul a jazz se tu pojí v dokonalé symbióze a sám zpěvák pravděpodobně necítí nijakou potřebu definovat či klasifikovat svoji tvorbu – zcela přirozeně a s respektem k výchozím kořenům proplouvá mezi styly. Sázka na originalitu se v jeho případě mnohokrát vyplatila.

Pozn. Záznam koncertu Gregory Portera odvysíláme tento týden v pořadu Jazz Club (21. 9. ve 20:00). Porter nové album představí také 29. listopadu v Ostravě – vystoupí tam ve vítkovické hale Gong.

Gregory Porter – Liquid Spirit

Gregory Porter – zpěvChip Crawford – pianoEmanuel Harrold – bicíAaron James – kontrabasYosuke Sato, Tivon Pennicott – saxofonyKamau Kenyatta – aranžmáCurtis Taylor – trubkaGlenn Patscha – varhany

02933770.jpeg

Label: Blue Note, 2013www.gregoryporter.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka