Gregory Porter – Take Me to the Alley

16. květen 2016

Díky ohromnému úspěchu titulu Liquid Spirit se zpěvák a výrazný autor písní Gregory Porter vyvázal z „majetku“ jazzových fandů a stal se všeobecně populární osobností. Jeho hudbu to ovšem příliš nezměnilo. S vyhlášením novinky Take Me To The Alley jako Alba týdne na stanici ČRo Jazz není třeba váhat.

Loni Gregory Porter trochu překvapil spoluprací s britským duem Disclosure, zaměřeným na taneční elektroniku. Napsal a natočil s ním hit Holding On, který zahajuje i čtvrté profilové album Take Me To The Alley. Ale nemusíme se děsit žánrových přemetů, Porter setrval v hájemství převážně akustické muziky.

„Rozhodl jsem se udělat píseň tak, jak bych ji natočil na SVOJI desku. Je to způsob jak říci, že píseň prostě zůstává písní. Text i smysl zůstanou stejné bez ohledu na to, jaké zvony a píšťaly píseň ponesou,“ vysvětlil zpěvák v tiskové zprávě.

Na albu se setkáme s několika prvky, které na předchozích profilových nahrávkách nezazněly. Patří mezi ně například soulový duet Insanity se zpěvačkou Lalah Hathaway. Či další ženský hlas Alicie Olatuja. Nebo druhá, bonusová, „električtější“ verze Holding On, ve které Porterovi přizvukuje R&B zpěvák Kem.

Jinak se ovšem protagonista drží stejné linie jako na předchozích albech. Pokládá se do procítěných balad i sociální kritiky (Fan The Flames). Nechává zaznít emotivní scat, ve kterém dokonale vynikne bohatost a sytost zpěvákových hlasových barev. Dovede se rozvášnit v říznějších skladbách jako je afrolatinská French African Queen.

Zásadním muzikantským partnerem zůstává Porterovi pianista Chip Crawford, elegantně vyplňující všechna hnutí mysli autora písní.

Nestává se často, aby na desce opravdu významného a populárního amerického muzikanta hostoval český hráč. O to víc potěší příspěvek varhaníka Ondřeje Pivce do třech písní, zvláště do energické funky-bluesové hitovky Don’t Loose Your Steam, kde hammondky tvoří velmi podstatnou součást soundu.

Vzhledem k faktu, že tato píseň, kterou Porter věnoval svému tříletému synovi, je i druhým singlem vypíchnutým z alba, mohla by se pro dvaatřicetiletého, původem brněnského muzikanta stát odrazovým můstkem k opravdu hvězdné kariéře. Držme palce.

03626036.jpeg

Díky Ondřejovi máme také svědectví, jak vlastně vypadal vznik alba, tedy nahrávky umělce s milionovými prodeji a Grammy na kontě:

„Kapela měla celkem hodně zkoušení, tři dny v kuse, já s ní strávil den. Ale ve zkušebně nebyly hammondky, tak jsem si zkoušku natáčel na telefon a pak šel ospalý cvičit do kostela v šest ráno v den natáčení. Muzikanti jsou tak sehraní, že všechno točí dohromady, jako se to dělalo za starých časů. Každá skladba se nabere dvakrát, třikrát a oni následně vyberou nejlepší verzi,“ prozradil Ondřej v rozhovoru pro kulturní magazín UNI.

Kdepak kejkle s produkcí, prostě poctivá, živoucí muzika. Věříme, že vás pestré nahrávky s prvky soulu, gospelu, popu i procítěného scatu a post bopových ohlasů potěší.

Gregory Porter – Take Me to the Alley

Gregory Porter – zpěv

Chip Crawford – piano

Aaron James – kontrabas

Emanuel Harrold – bicí nástroje

Yosuke Sato – altový saxofon

Tivon Pennicott – tenorový saxofon

Keyon Harrold – trubka

Ondřej Pivec – elektrické varhany

Kem - zpěv

Alicia Olatuja – zpěv

Lalah Hathaway – zpěv

Label: Blue Note, 2016

www.gregoryporter.com

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.