Jaromír Honzák – Uncertainty

9. únor 2015

Jazzový guru Jaromír Honzák nevydává zbytečné desky. „V pauzách mezi alby mi jde o to zjistit, jakým směrem pokračovat, jaký by měl být další krok a zda vůbec nějaký bude,“ prozradil v rozhovoru pro časopis Harmonie. Když už se rozhodne točit, výsledek právem zaslouží visačku Album týdne.

Máme-li navázat na úvodní citát, Jaromír Honzák na novince Uncertainty určitě pokračuje správným směrem. Po zajímavých odbočkách, které představovalo zaznamenání repertoáru projektu Face of the Bass (2011) a album úprav písní Suzanne Vega Blood Sings (2012), navázal na předchozí profilovou autorskou desku Little Things (2009) „vykročením směrem k vícehlasému, spíše než harmonickému uvažování. Ale netýká se to celého alba, třeba skladba Sleepy on the Beach je postavena na zcela kontrastním principu ‚constant structure‘, tedy posouvání jediného akordu,“ vysvětlil basista a skladatel v Harmonii.

Posun se projevil i ve způsobu nahrávání. Jaromír Honzák se tentokrát rozhodl točit nejen v jazzu běžnou metodou živě ve studiu, ale dokonce bez sluchátek a paravánů oddělujících nástroje, v těsném kontaktu s ostatními muzikanty. Přestože tento způsob záznamu kvůli „přeslechům“ jednoho nástroje v mikrofonech ostatních nástrojů znesnadňuje nastavení poměrů hlasitosti jednotlivých stop při mixáži. Handicap ovšem plně vyvážila přirozená souhra a pocit semknutosti, který je z desky cítit, zatímco na zvuku alba žádná omezení ani nepoznáte.

Empatickou komunikaci mezi autorem a jeho už zavedenými spoluhráči Davidem Dorůžkou a Vítkem Křišťanem, interprety bezesporu nadnárodní úrovně, bychom čekali. Do kvinteta ovšem výborně zapadli i hosté. Pařížský hráč Antonin Tri-Hoang se přirozeně stává zásadním vypravěčem a nositelem melodie, ať už volí klarinet nebo saxofon. Citlivost bicích nástrojů Švéda Jona Fälta (The Stoner, Bobo Stenson Trio) patří k těm příkladným. Možná i zde se projevil pozitivní vliv nahrávání „v jednom chumlu“, jako na klubovém pódiu? Pětice působí málem dojmem, jakoby spolu hrávala každou sobotu... Samozřejmě ve smyslu sehranosti, nikoliv rutiny.

Z alba v dobrém smyslu vyčnívají, energií i určitou melodickou jinakostí, skladby s větším podílem improvizace jako titulní Uncertainty, Laika či Puzzle. Vyvažují tak zmíněnou promyšlenou vícehlasost ostatních skladeb. Při poslechu alba jako celku tak vynikne koncepce, kterou si můžeme vykládat třeba jako hudební vyjádření střídání optimistických momentů (Smell Of Change) a období nejistoty (Uncertainty) „zda zvoní pošťák nebo exekutor či neurčitost současné politiky,“ jak autor naznačil v rozhovoru pro Právo.

02812106.jpeg

Jaromíru Honzákovi se bezesporu podařilo natočit další majstrštyk. A už teď můžeme být zvědaví, kam se v momentální „pauze mezi alby“ rozhodne pokračovat. Pisateli upoutávky kontrabasista řekl, že v roce 2015 hodlá „být více v souladu se svým sklonem k lenosti a pomalosti“, ovšem nejdéle po dvou letech se od Jaromíra zpravidla dočkáme dalšího Alba týdne. Proč by tomu tak nebylo i v roce 2016?

Jaromír Honzák - Uncertainty Antonin Tri-Hoang – klarinet, altový saxofon, basklarinetDavid Dorůžka – elektrická kytaraVít Křišťan – elektrické piano, klavír, syntezátorJon Fält – bicí nástrojeJaromír Honzák – kontrabas, baskytara

Label: Animal Music, 2014

www.jaromirhonzak.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio