Joe Lovano Us Five – Cross Culture

7. leden 2013

Dobrodružství amerického saxofonisty Joe Lovana pokračuje: jeho čerstvou novinku Cross Culture jsme zvolili Albem týdne.

Jde o pokračování předchozích dvou alb Lovanovy formace Us Five, která v roce 2009 navštívila také Prahu a Přerov. Základní sestava se osvědčila, a tak zůstává stále stejná: pianista James Weidman, stále populárnější basistka Esperanza Spalding (střídá ji Peter Slavov) a dva bubeníci Otis Brown a Francesco Mela – kteří se nestřídají, ale jak už je u Lovana zvykem, hrají současně a vzájemně se doplňují.

Čtvrtým rokem existující sestava na sebe naposledy upozornila albem Bird Songs, tedy vlastním výkladem skladeb a étosu Charlieho Parkera. Nicméně nová Cross Culture navazuje spíše na předchozí desku Folk Art (Blue Note, 2009). „Tehdy jsem chtěl vytvořit kolekci skladeb mimo kategorie, ovlivněnou přirozeností lidové hudby celé této planety. Postupem času jsem tyto nápady a repertoár dále rozvíjel,“ říká dnes Lovano.

Deska je však také charakteristická využitím nezvyklých dechových nástrojů. „Už od 70. let, kdy jsem začal cestovat po světě, sbírám nástroje z Asie, Afriky, středního Východu, severní i jižní Ameriky,“ vysvětluje Lovano, který vedle tenoru improvizuje na nástroje jako G-mezzo soprán, tarogato, aulochrom, a rozličné druhy perkusí, např. oborom pocházející z Nigérie. „Strávil jsem mnoho času experimentováním s podobně starobylými nástroji; tato zkušenost se odráží v mých skladbách i způsobu, jakým dnes hraji,“ dodává Lovano.

Nicméně neděste se, pokud slyšíte ve spojení s Lovanem slovo „world music“. Etnické inspirace i přizvaný Afričan, kytarista Lionel Loueke, jsou pro Lovana pouze kořením – zjemňujícím chuť jinak stále hravého a živočišného straight-ahead jazzu, na jaký jsme u něj zvyklí.

02800312_0.jpeg

Otvírák Blessing In May je živelnou oslavou jara a znovuzrození, v níž se o basovou linku stará Esperanza Spalding. Sólující instrumentalisté – tenor, piano a pak znovu Lovano na G-mezzo – se zde vznášejí nad neobyčejně intenzivním předivem dvou bubeníků: Francesco Mela (levý kanál) a Otis Brown (pravý) spolu spolupracují již dlouho. „Své role neustále střídají,“ vysvětluje Lovano, „někdy jeden z nich hraje melodicky na perkuse ve frontline, zatímco druhý plní spíše bubenickou roli.“

Následující Myths and Legends vznikla již v roce 1997, původně v aranžmá pro smyčcové trio. Piano se výrazně stáhlo do ústraní, Lovano deklamuje nad zřetelně rozvolněnější rytmikou. Poprvé se zde připojuje na kytaru Lionel Loueke, plní však spíše rytmickou funkci, k většímu rozletu dostává prostor až později.

In A Spin je opět výrazně perkusivní záležitost: začíná tématem na tenor (pouze v unisonu se přidává Loueke na kytaru), pro free intermezzu na piano (Weidman) se vrací Lovano s aulochromem (nově existující nástroj, vlastně dva spojené soprán saxofony) a vyvolává iluzi dvou současně hrajících dechařů. Poslechněte si následující sólový vstup Louekeho:

Ve srovnání s Lovanovými alby posledních let je Cross Culture o poznání větším experimentem, jak v rytmice, tak v hledání nových zvukových možností. Znatelným zklidněním je pak Strayhornův standard Star Crossed Lovers, který připomene, že saxonista je také brilantní vypravěč a ctitel jazzových balad. Poprvé si zde střihne sólo také Spaldingová:

V Journey Within basa zcela absentuje, Lovano zde s G-mezzo sopránem u úst, Louekem u kytary a dvěma soupravami bicích evokuje známé trio Motian-Lovano-Frisell.

Po zvukově objevných a etnicky inspirovaných skladbách Drum Chant a Golden Horn přichází na řadu opět zcela plnokrevný swing: V Royal Roost Lovano navazuje na bezstarostnost svých předchozích bopových nahrávek od nonetu po kvartet.

Následující Modern Man je starší skladba s výraznou úlohou bicích (na původní verzi z roku 1990 hrál Ed Blackwell). Imponující je Lovanem vytvářená iluze celé dechové sekce (hraje totiž opět na aulochrom).

Na Cross Culture patrně Lovano dosáhl přesně toho, čeho chtěl docílit: neomezovat se příliš žánrovými mantinely a vytvořit hudbu pestrou a zároveň umělecky autentickou. Nové nástroje a inspirace z „jiných“ kultur pro něj nejsou automatismem, ale prostředkem aktualizace vlastní hudební výpovědi. V jeho vlastní diskografii lze Cross Culture považovat za významný mezník.

Joe Lovano Us Five – Cross Culture

02800311.jpeg

Joe Lovano – tenor, soprán, G-mezzo soprán, tarogato, aulochrom, perkuseJames Weidman – pianoEsperanza Spalding nebo Peter Slavov – kontrabasOtis Brown III a Francisco Mela – bicíHost: Lionel Loueke – kytara

Label: Blue Note, 2013

www.joelovano.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.