Lars Danielsson – Liberetto II

15. září 2014

Švédský kontrabasista a violoncellista Lars Danielsson představil na začátku roku 2012 svůj projekt Liberetto – melodickou nahrávku na pomezí jazzu a klasické hudby. Nešlo o jednorázový projekt, a tak jeho pokračování můžeme směle zvolit Albem týdne.

Lars Danielsson je v současné době předním hudebníkem německého vydavatelství ACT. Vedle i u nás dobře známého tria s polským pianistou Leszkem Możdżerem a izraelským bubeníkem Zoharem Freskem účinkuje jako sideman na mnoha dalších nahrávkách svých nejen severských kolegů. Znát jej můžeme z alb Wolfganga Haffnera, Nilse Landgrena, Jana Lundgrena, Ulfa Wakenia, Adama Bałdycha a jako producent spolupracuje se zpěvačkou Cæcilií Norby. Ta na oplátku produkovala nové album Liberetto II a zazpívala si na něm v závěrečné skladbě Beautiful Darkness.

Základní sestava druhého Liberetta se od „jedničky“ liší pouze v jednom detailu. Zůstávají Tigran Hamasyan (piano), John Parricelli (kytara) a Magnus Öström (bicí, perkuse, elektronické nástroje), naopak členem sestavy už není trumpetista Arve Henriksen. Přitom trubka zůstává jedním z nejdůležitějších nástrojů projektu, a dokonce otevírá úvodní skladbu Grace. Lze se tak jen dohadovat, proč Mathias Eick, který zazářil už na Danielssonově starším albu Tarantella, není uveden jako stálý člen skupiny, ale „pouze“ jako speciální host. Může za to snad jeho příslušnost ke „konkurenčnímu“ vydavatelství ECM, u kterého vydal svá dvě sólová alba The Door a Skala? Vedle Eicka a producentky Norby na albu Liberetto II jako hosté účinkují – každý v jedné skladbě – „kytarista od Stinga“ Dominic Miller a už zmíněný hráč na perkuse Zohar Fresco.

02545811.jpeg

Zatímco úvodní skladba Grace patří především hostům (vedle Eicka se v ní uvede Miller), v následující melodii s názvem Passacaglia se v celé kráse představí základní sestava: Tigranův klavír ležérně balancuje na pomezí jazzu a klasiky, Öström vykresluje rytmus, za který by se nemuseli stydět invenčnější dýdžejové, a kapelník se nenápadně pohybuje v prostoru mezi nimi.




Pokud si chcete vychutnat kytaru Johna Parricelliho, stačí se pozorně zaposlouchat do třetí skladby Miniature, ve které se Danielsson naplno předvede jako hráč na cello. Tento nástroj se ke slovu dostane ještě vícekrát, například v krásné skladbě Tima, první části třívětého cyklu, v němž hraje klíčovou roli opět trumpetista Eick. Úžasný je především způsob, jakým oba sólisté (Danielsson a Eick) tvoří jakoby přes sebe dlouhé tóny, a přitom posluchače překvapují drobnými rytmickými nepravidelnostmi.

Dalším silným momentem alba je autorský příspěvek Tigrana Hamasyana, vtipně nazvaný Swedish Song. Základní klavírní motiv se postupně rozvíjí, nabírá k sobě další nástroje, až zpočátku jemná skladba vygraduje s burácením basy a hlukovými stěnami elektrické kytary. Zklidnění vzápětí přináší lyrická Danielssonova skladba Eilat s vokálem Zohara Fresca, postavená na dialogu piana a basy s větším důrazem na druhý z nástrojů. Role se vymění ve View From The Apple Tree, společné miniatuře obou instrumentalistů. Do konce alba zbývá už pouze zasněná The Truth s výraznou basou a melancholickou Eickovou trubkou a závěrečná Beautiful Darkness s větším podílem Öströmovy elektroniky a s ambientním vokálem Cæcilie Norby.

Album Liberetto II můžeme poslouchat několikrát a pokaždé se soustředit na něco jiného: Poprvé si třeba uvědomíme, že jde o skutečně autorskou desku kontrabasisty, pro kterého basa není pouze doprovodným nástrojem. Napodruhé se lze zaměřit na violoncellové pasáže. Napotřetí můžeme sledovat mistrovskou hru Tigrana Hamasyana, napočtvrté měkkou a melodickou trubku Matthiase Eicka a napopáté například invenční bicí, které zdánlivě klidné album ženou neomylně kupředu. Při všech těch detailech však nezapomeňme vnímat kapelu jako celek. Liberetto je totiž především kolektivní projekt.

02545812.jpeg

Lars Danielsson – Liberetto II Lars Danielsson – kontrabas, violoncello, piano Tigran Hamasyan – piano, fender rhodesJohn Parricelli – kytaraMagnus Öström – bicí, perkuse, elektronika Mathias Eick – trubkaDominic Miller – kytaraCæcilie Norby – zpěvZohar Fresco – perkuse, zpěv Label: ACT Music, 2014 www.lars-danielsson.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.