Możdżer, Danielsson, Fresco – Polska

12. listopad 2013

Albem týdne Českého rozhlasu Jazz jsme tentokrát zvolili novinku mezinárodního tria Leszek Możdżer, Lars Danielsson, Zohar Fresco.

Polský pianista Leszek Możdżer u nás zatím není považován za takovou hudební celebritu jako ve své domovině, neznámý u nás ale rozhodně není. Proslavil se tu svými sólovými recitály a láskou k Chopinovi či Komedovi (ztělesněné na dvou tematicky zaměřených albech), blýsknul se spoluprací s Ivou Bittovou v jednorázovém projektu a nedávno v Praze podruhé vystoupil v triu se švédským basistou Larsem Danielssonem a izraelským perkusionistou Zoharem Frescem.

Tento tzv. Leszek Możdżer Dream Team funguje s přestávkami už devět let a má na svém kontě už tři velmi úspěšná alba pro label Outside Music (The Time, Between Us and the Light a Live). Na nedávném koncertě na Strunách podzimu však zazněly úryvky i z nejčerstvější nahrávky s výmluvným názvem Polska.

Důvod, proč mezinárodní Możdżerovo trio budí takovou pozornost, lze spatřovat v tom, že si vyvinulo svůj vlastní, velice specifický jazyk – tolik odlišný od jiných pianových trií (ostatně termínu, který je pro tuto kapelu jistým klišé). V osobnostech tří hráčů se zde prolínají tři odlišné hudební tradice.

V Możdżerových klavírních linkách snadno rozpoznáme klasicky orientovanou průpravu a ohlasy slovanských hudebních skladatelů. Švéd Lars Danielsson má opět klasické vzdělání (na konzervatoři studoval cello), zároveň však vyrostl na progresivním rocku a k jazzu se, podobně jako pianista, dostal až později. Zohar Fresco je ve své domovině průkopníkem spojení arabské a židovské hudby a také fúzí evropských a západních hudebních tradic: v tomto triu vlastně nikdy nezastává roli obligátních jazzových bicích, ale arzenálem perkusí buduje mnohovrstevnaté předivo, které se již pro tuto kapelu stalo poznávacím znamením.

03004363.jpeg

Możdżer sám má dar spojovat obtížnost a sofistikovanost s jakoby samozřejmou lehkostí: jakkoli složitou strukturu ve svých kompozicích či improvizacích buduje, celková výpověď zůstává krystalicky jasná a zřetelná i méně poučeným posluchačům. Provázanost rytmu, melodie a harmonie je pro něj samozřejmostí, a tak není divu, že v Polsku sklízí velké úspěchy s hudbou pro film či divadlo.

„Myslím, že je velmi těžké stát se světovým umělcem bez hraní a propagace domácí hudby. To je i recept na světovou kariéru využívat lokální prvky a být k sobě upřímný,“ řekl Możdżer v říjnovém čísle časopisu Harmonie. Nejzřetelněji tento svůj přístup dokazuje už při prvních tónech alba, sólová introdukce k Chai Peimot může připomenout Chopina nebo Szymanowského.

Podívejte se na klip k albu: 
 
 

Na novince Polska trio ustupuje od extrovertní zvukovosti předchozí živé desky, je tu mnohem větší prostor pro drobnokresbu a detail, melodickou práci s perkusemi či ozvláštňující Możdżerovy zvonivé plošky (nejen na piano, ale i celestu, či vibrafon). Exotizující nádech celku dodává lehce větší zastoupení (bezeslovného) zpěvu perkusionisty.

Ačkoli trio spolu delší dobu nehrálo (tedy před podzimním turné), mezi jednotlivými členy kontakt neustal. „Kromě příležitostných společných koncertů jsem vícekrát hrál v duu s Larsem či Zoharem, podobně si Lars přizval Zohara k sobě do kapely, ve které jsem zase nehrál já,“ říká pianista v již zmiňovaném rozhovoru.

02421258.jpeg

To je dobré mít na paměti při poslechu CD Polska. Z kontinuálního proudu vyplouvají na povrch aktualizace či připomínky dřívějších projektů, aby se opět protnuly v okouzlujícím klimaxu: Możdżer si tak neodpustí ryze sólové mezihry (Yearning For A Nest), občas se zvýrazní role perkusí a vynikne jejich duo s pianem (Gsharim), či naopak ustoupí bicí a delikátní souhra piana a kontrabasu (úvod k Spirit, nebo She Said She Was A Painter) jakoby připomněla duetní nahrávky Możdżera s Danielssonem (Pasodoble).

Onen klimax a probuzení extroverze však přijde také: up tempo kompozici KarMa Party Możdżer v dodatečně nahrané stopě obohatil o syntezátorové přihrávky (v jinak čistě akustickém triu). Możdżerovo trio si občas rádo pohrává s motivy populárních písní (na předminulém koncertě v Praze třeba Nirvana). Nejinak je tomu zde: závěrečné uvedení Hendrixovy Are you Experienced? však není inovativní využitím přizvaného orchestru, jako spíše pianistovým návratem k preparacím nástroje a telepatickým propojením s rytmikou.

Trio Możdżer, Danielsson, Fresco je na evropské scéně unikátním zjevem. Obtížně bychom k němu hledali paralely ve světě „jazzových trií“, tak jak je běžně pojímáme: inspirace z klasiky, lidové hudby či mimoevropských kultur jsou zde natolik silné. Spojení těchto vlivů je však hlavně přetaveno do jednoho celku velmi přirozeně a bez potřeby hledat odlišnost za každou cenu. Nahrávka, která rozhodně stojí za poslech.

02545814.jpeg

Możdżer, Danielsson, Fresco – Polska Leszek Możdżer – piano, celesta, vibrafonLars Danielsson – cello, kontrabas Zohar Fresco – perkuse, zpěv

Label: ACT Music, 2013 www.mozdzer.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka