Omer Avital – Abutbul Music

28. březen 2016

Už podtitul skladby Eser – Middle Eastern Funk potvrzuje, s jakou přirozenou „globálností“ dokáže izraelský kontrabasista a skladatel Omer Avital uvažovat. Muzika funkově táhne, jazzově swinguje, ale zároveň se stále vznáší na létajícím koberečku z orientálních pohádek. Přitom bez problému obletí úskalí kýče. Album Abutbul Music se bezesporu přiradí k Avitalovým mistrovským kusům.

Omer Avital se přestěhoval do New Yorku téměř před čtvrtstoletím a strávil tam většinu života, ale svoje dědictví nikdy nezapíral. Že neztratí charakteristické východní melodické a rytmické cítění ani po boku amerických es jako Joel Frahm či Johnathan Blake už dávno ukázal. Na albu Abutbul Music přirozeně navazuje na předchozí tituly Suite Of The East (2012) nebo New Song (2014). Přičemž přesídlení od americké firmy Motéma k francouzskému labelu Jazz Village a natáčení v Paříži ještě podtrhuje Avitalovu kosmopolitnost.

Omer Avital stále vychází v podstatě z hard bopu, ale vkusně použije, cokoliv se šikne. Zajímavou ukázkou na albu Abutbul Music je například (nejen) latina Afrik, kde se bicí starají zprvu o zdánlivě přímočarý taneční tep, protkaný ovšem polyrytmickým těkáním, odkazujícím jak k brazilským pouličním kapelám, tak na „mbalaxové“ pobřeží západní Afriky. Což nijak nebrání orientálnímu nádechu melodií nesených saxofony.

Kompozice Ramat Gan, kterou Omer Avital s láskou věnoval matce a také patřičně láskyplně zahrál, pro změnu vychází z nostalgického klezmeru. Nejen melodií New Yemenite Song kontrabasista zalévá a živí svoje jemenské rodinné kořeny. Atd.

 

Přesně v duchu odpovědi, kterou dal i Milanu Tesařovi na rádiu Proglas:„Moji rodiče (jejichž rodiny pocházejí z Jemenu a Maroka, pozn. aut.) se potkali v Izraeli, kde se všechny tyto vlivy mísí a vytvářejí novou tradici. Samotný Izrael navíc představuje přechod mezi evropskou a asijskou kulturou. To vše se v naší rodině potkávalo.“ Omer už „jenom“ přidal Ameriku.

Nahrávku Abutbul Music pořídil Avital v obsazení akustického jazzového kvintetu, ovšem ne zcela typického. Dřívější pravidelný spolupracovník, trumpetista Avishai Cohen, opustil sestavu a Omer Avital se rozhodl jeho nástroj nenahrazovat. Místo toho přidal druhý saxofon (s násobením saxofonů v aranžmá má ostatně bohaté zkušenosti, když hrával v kapelách bez klavíru, vyplňoval tak i harmonii). Combu to dodává jakoby kompaktnější a zároveň měkčí zvuk, přičemž o dostatečnou pestrost se stará kapelník už po autorské stránce – zmíněným ohňostrojem různých inspirací a stylů.

Souhru saxofonů dokázal Avital výborně využít. Poslechněme třeba doslova přátelské povídání Asafa Yurii a Alexandera Levina v Three Four, které ze zvolání a odpovědí graduje v lahodící „dvojzpěv“. S uklidňujícím dovětkem kontrabasového sóla pana kapelníka a závěrečným přitakáním piana.

03089933.jpeg

Středobodem Avitalových skladatelských snah přitom stále zůstává zpěvnost. Z melodických nápadů každé skladby na Abutbul Music by mohl Omer nasekat hned několik chytlavých pop songů. O to víc ho ctí, že to nedělá. A o to zábavněji jeho hudební kaleidoskop působí.

Omer Avital – Abutbul Music

Omer Avital – kontrabasYonathan Avishai – pianoAsaf Yuria – tenorový a sopránový saxofonAlexander Levin – tenorový saxofonOfri Nehemya – bicí nástroje

Label: Jazz Village, 2016www.omeravital.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.