Omer Avital – New Song

31. březen 2014

Izraelský kontrabasista Omer Avital u nás zatím zůstává ve stínu svého vrstevníka a krajana Avishaie Cohena. Neprávem. Jeho novinku New Song zvolil ČRo Jazz albem týdne.

Kontrabasista s kořeny marockými (po otci) a jemenskými (po matce) se hudbou živil od svých sedmnácti let. Hrál v kapelách, objevoval se na festivalech, zvali jej do rozhlasu i televize. V té době měl za sebou studium klasické kytary na konzervatoři a právě objevil kouzlo jazzových aranží. V roce 1992, kdy mu bylo 21, odcestoval do New Yorku, kde se jako jeden z prvních izraelských hráčů své generace nechal ovlivňovat tamní jazzovou scénou a sám na tuto scénu nenápadně také působil. Není součástí vlny izraelských hudebníků, kteří uspěli za oceánem. „Je jejím průkopníkem,“ tvrdí novinář Vincent Bessières v bookletu alba New Song.

Podobně jako o rok starší Avishai Cohen se i Avital po letech strávených v Americe vrátil do rodné země, aby studoval, poznával a ve vlastních kompozicích rozvíjel své rodné kořeny. A právě kombinace jazzového základu s prvky hudby židovské, arabské a severoafrické je pro jeho současnou vyzrálou tvorbu určující.

Po stránce instrumentace nenabízí Omer Avital zdánlivě nic nového. Album nahrál s kvintetem obvyklého složení – dva dechy (na saxofon u nás dobře známý Joel Frahm, na trubku mladší jmenovec slavného kontrabasisty Avishai Cohen), pianista Yonathan Avishai, za bicími Daniel Freedman.

 

Tradiční je na první poslech i „dělba práce“ mezi jednotlivými hráči. Kapelník sice nechává vyniknout svůj nástroj (velmi pěkný je kontrabas například v titulní skladbě New Song, v Bedouin Roots si můžeme vychutnat krásnou souhru basy s bicími), avšak nevystupuje do popředí víc, než se u kapelního projektu sluší. Střídání sól, návraty k tématům – je tu vše, co od dobré jazzové nahrávky čekáme.

Přesto již při prvním poslechu postřehneme pár detailů, díky nimž Avital a jeho kapela jazzový standard přesahuje. Nadprůměrně dobře zvládnutou práci s rytmem od nahrávky píšícího kontrabasisty čekáme, zvlášť když autor pochází z Blízkého východu, a zklamáni rozhodně nejsme (viz například skladbu Maroc). Větším překvapením je svěží zvuk a barevnost dechových nástrojů. V tomto případě jde zřejmě o kombinaci umu saxofonisty a trumpetisty, dále producenta Sébastiena Vidala a mistra zvuku Philippa Teissiera Du Crose, nicméně i Avital jako autor skladeb si jistě výsledek pohlídal. Naopak jednoznačně jeho dílem jsou silné melodie, které jsou v tom nejlepším slova smyslu hitové.

03089935.jpeg

Pro naznačení cesty, kterou Omer Avital od svých prvních amerických krůčků prošel, si stačí poslechnout New Middle East, ústřední skladbu alba (nejen tím, že ji autor skutečně umístil do středu nahrávky). Výraznou melodickou linku posouvají volby nástrojového obsazení v průběhu sedmiminutové skladby od balkánské dechovky přes klavírní jazz až po dynamickou mezihru s výraznými bicími, v níž se ovšem neztrácí orientální základ. Celá skladba, která by mohla posloužit jako učebnicový příklad aranžování a práce s tématem, graduje v závěru ve swingové, takřka kabaretní pasáži. Jako by do jedné jediné skladby izraelský skladatel a kontrabasista shrnul své hudební inspirace, své kořeny, hráčské schopnosti svých spoluhráčů, lyričnost i hudební nadhled. Všechno tam je a přitom to nepůsobí ani trochu překombinovaně.

Nová píseň (New Song) Omera Avitala sice pracuje s tradičními přísadami, ale umění správně a nově je namíchat vyvyšuje album vysoko nad běžnou produkci.

Omer Avital – New Song

03089933.jpeg

Omer Avital – basaAvishai Cohen – trubkaJoel Frahm – tenor saxofonYonathan Avishai – pianoDaniel Freedman – bicí

Label: Plus Loin Music, 2014 www.omeravital.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.