Album týdne13. března  2017 v 09:30  

Omer Klein – Sleepwalkers

Omer Klein – Sleepwalkers (2017) - Foto: Peter Hönnemann, Warner Music

Omer Klein – Sleepwalkers (2017)Foto: Peter Hönnemann, Warner Music

Izraelský pianista a skladatel Omer Klein vytvořil nádherný „soundtrack“ k nočnímu balancování na římsách, hudbu pro jazzové náměsíčníky (sleepwalkers).

Titul Sleepwalkers má dar snivosti a zdánlivé lehkosti. Zároveň skrývá vážnější podtext, ona náměsíčnost je totiž příměrem pro izolovanost člověka internetového věku. Nálada, poselství a hlavně autorské nápady: To vše hovoří pro volbu Sleepwalkers Albem týdne. 

Omer Klein patří k hudebníkům, kteří se cítí dobře v dlouhodobých, vyvážených muzikantských partnerstvích. Kontrabasista Haggai Cohen-Milo ho doprovází již od prvního albového titulu Duet (2007), byť Klein si s chutí v mezičase zahrál i s Omerem Avitalem, a na dokonale provázané souhře je to poznat. 

Dlouholetého bubeníka Kleinova tria, Ziva Ravitze, sice vystřídal Amir Bresler (prvním Kleinovým albem, na kterém se podílel, bylo Fearless Friday, natočené v roce 2014), i on má ovšem s Omerem společné muzikantské geny. 

„My tři jsme si sedli od prvního momentu,“ tvrdil Klein na svém webu v době personální výměny. Nová nahrávka potvrzuje, že souznění bez problémů přetrvalo. Ostatně i v rozhovoru s Annou Mašátovou pro loňskou květnovou Harmonii pianista potvrdil, že ač zkoušel po přestěhování do Německa v roce 2010 hrát s jinými, evropskými hudebníky, neznělo to správně: 

„Bylo mi jasné, že toho musím nechat a pokračovat v tom, co jsem dělal v New Yorku, tedy v hraní s Izraelci. Něco mi říkalo, že právě to mi pomůže v získání osobitého zvuku, který jsem hledal.“ 

Tím se dostáváme k příslovečnému jádru pudla. Sleepwalkers působí tak sevřeně, náladotvorně a osobitě právě díky onomu „blízkovýchodnímu jazzovému efektu“ v melodice i pojetí rytmu, který činí hudbu izraelských muzikantů tak zajímavou. 

Klein je nejen mistrem triové hry, ale jak víme i z koncertů u nás, také sólového piana. Výborně to dokumentují i nahrávky Wonder and Awe a Wonder and Awe 2, které album rámují a podtrhují dojem koncepčnosti. 

Z jejich posmutnělosti možná nejlépe vnímáme myšlenku, kterou chtěl Klein vyjádřit, totiž onu obavu z odcizení lidí v éře virtuálního „života na síti“. Ostatně v tiskové zprávě se uvádí: „Třináct originálních kompozici odhaluje témata izolace internetového věku a vztah hudby k čemusi mysterióznímu“

Klein je přesvědčivý melodik, umí však z přehledného stylu vybočit. Například skladba What’s on Your Mind (Na co myslíš) může svými nervními shluky tónů vyvolávat skutečně náměsíčný či záměrně chaotický dojem. Jako by chtěl Klein zachytit hudbou třeba právě chaos informačního toku internetu, zmatení současníka, tisíce myšlenek i balastních zpráv, deroucích se do mozku. 

Omer Klein - Foto: Peter Hönnemann

Omer KleinFoto: Peter Hönnemann

Neznamená to ovšem, že by deska působila pouze tísnivě. O (melodické) kráse fantaskních snových světů už byla řeč v úvodu. Navíc některé momenty, třeba latina Mixtape, působí vyloženě rozverně. 

Pochopitelně můžeme jen spekulovat, co autor tím či oním myslel, byť nám dal popisem koncepce jasný návod. Ale kochat se jeho hudbou můžeme, třeba ve vysílání stanice ČRo Jazz, zcela bez obav z probuzení na římse a z nočního pádu. 

Omer Klein – Sleepwalkers 

Omer Klein – piano
Haggai Cohen-Milo – kontrabas
Amir Bresler – bicí nástroje 

Label: Warner Music, 2017 

www.omerklein.com  

Autor:  Tomáš S. Polívka
Pořad: Album týdne  |  Stanice: ČRo Jazz
Čas vysílání: Denně 11:00 a 19:00  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace