Phronesis – Life To Everything

26. květen 2014

Když si v Londýně působící nadnárodní klavírní trio vetklo do názvu aristotelskou základní ctnost fronésis, nešlo o marnivost a planou pýchu. Pátý, koncertní titul Life To Everything vykazuje veškerou muzikantskou prozíravost a „správnost“. Zasloužené Album týdne.

Trio Phronesis, založené v Anglii dánským kontrabasistou Jasperem Høibym, na sebe druhým albem Green Delay (2009) strhlo doslova lavinu chvály a od té doby patří k miláčkům kritiky. Hovoří se o nové úrovni možností klavírního tria, padají nominace a ceny v prestižních Parliamentary Jazz Awards, MOBO Awards nebo anketách časopisů Mojo či Jazzwise.

„Jen se podívejte na Phronesis – možná změní váš život!“ jásal například Sean Rafferty z BBC Radio 3. A nebyl v pajánech zdaleka osamocen.

 

Jakkoliv podobné hromadné výtrysky obdivu zavánějí nadhodnocováním, Phronesis jsou opravdu triem vynalézavým a bezchybně intuitivně komunikujícím. Jako důkaz ideálně poslouží právě páté, živé album Life To Everything, sestřižené ze záznamu tří koncertů v rámci EFG London Jazz Festival z loňského listopadu. Vystoupení probíhala v divadle The Cockpit a jak je tam pravidlem, hudebníci hráli nejen obklopeni ze všech stran publikem, ale také sami rozmístěni „do kruhu“:

 

„Právě to poskytlo perfektní vizuální linie a neviditelné nitky energie mezi námi,“ pochvaluje si Jasper Høiby v tiskové zprávě k vydání alba. Skutečně si lze při poslechu představit, jak muzikanti jediným mrknutím oka nebo jediným gestem řídili dynamiku hry, rytmické zvraty, nástupy matematicky přesných unison po improvizovaných pasážích.

Jasperovu zakladatelskou a kapelnickou roli můžeme vycítit v několika zdůrazněných prostorech pro kontrabasová sóla, jedno z nejhezčích slyšíme v Behind Bars. Ve finále jsou ovšem podíly jednotlivých hudebníků vyvážené. Všestranný Angličan Ivo Neame (krom hraní v Phronesis vede i vlastní tria až okteta, vedle piana skvěle hraje na saxofon) vyniká v klavírních meditacích, třeba té ze Song For Lost Nomads. Ve stejné skladbě zaujme i zajímavá hra norsko-švédského bubeníka Antona Egera (taktéž krom Phronesis hráče kapel JazzKamikaze či The World, sidemana Maria Neseta či Django Batese atd.) paličkami o hrany bubnů, evokující skutečně „perkusivně nomádské“ nálady.

 

Nejsilnější je trio ovšem v přehledných melodiích a společných výbušných gradacích, jakou nabízí třeba závěrečná bravurní extravagance Dr. Black. Tady předvádějí Phronesis skutečný „kruh síly“, ovšem v duchu svého filosofického názvu moudře usměrněné. Právě tím si trio vysloužilo obdiv: schopností prozíravě a synergicky spojit tři tak výrazná individua v jedinou entitu. Věříme, že vás souhra Phronesis potěší i posluchače ČRo Jazz.

Phronesis – Life To Everything Jasper Høiby – kontrabasIvo Neame – pianoAnton Eger – bicí nástroje

03127398.jpeg

Label: Edition Records, 2014

www.phronesismusic.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka