Pink Freud – Horse & Power

30. červenec 2012

Polská čtveřice Pink Freud patří k popředním jménům neortodoxního polského jazzu (v roce 2006 hráli i v Praze). Jejich novinku Horse & Power jsme vybrali za Album týdne na Euro Jazzu.

Je obdivuhodné, jak nesrovnatelně odlišné je postavení jazzu u našich severních sousedů. Je to scéna nejen se skvělým zázemím v podobě dobrého jazzového školství, ale hlavně země, kde jazz nabývá velmi širokého spektra poloh: od silného jazzového mainstreamu, přes elektroniku po free-jazz.

V případě Pink Freud zaráží hlavně fakt, že ačkoliv jde o jazzovou kapelu, její desky dlouhodobě vydává nadnárodní label (Universal Music) a má velkou pozornost i v hlavním proudu polských médií. Něco podobného je pravděpodobně pro jazzovou kapelu v ČR nemyslitelné.

Přitom Pink Freud nepředstavují jazzový mainstream, ani nejdou cestou ústupků vstříc masovému publiku. Ačkoli v minulosti dosti koketovali s elektronikou a vezli se tak na jisté (módní) nu-jazzové vlně, jejich hudba mnohdy není jednoduchá na poslech a obsahuje dost volně improvizovaných pasáží či vypjatých momentů, které zkrátka nemusí sedět každému.

Pink Freud vzešli z kvasu tzv. yassové scény v polském Gdaňsku (1998). Tím lze vysvětlit, proč se ani po tolika letech od svého vzniku nenechávají svazovat žánry. Jejich hudba sice vychází z jazzu, ale směřuje za hranice tradičních forem improvizace a směle absorbuje prvky přicházející z punku, rocku, či drum'n bass. Kapela založená bohémským basistou Wojtekem Mazolewskim navíc nepostrádá odvahu, lehkost a ironii při zacházení s žánrem v zemi, jejíž hlavní jazzový proud je poměrně ortodoxní.

Na desce Horse & Power se představuje ustálená podoba kapely bez harmonického nástroje: vedle Mazolevského na baskytaru to je Tomasz Duda (saxofon), Adam Milwiw-Baron (trubka, elektronika, jde o syna známého saxofonisty Piotra Barona) a nový bubeník Rafał Klimczuk. Podívejte se na klip k novému albu:



U alba Horse & Power stojí za zmínku osoba producenta, kterým je tentokrát Roli Mosimann (dříve producent Faith No More či The Young Gods a zakladatel legendárního dua Skalpel). Změna oproti předchozímu CD Monster of Jazz je patrná na první poslech – výstřelky do světa elektroniky či dubu jsou pryč a kapela se téměř úplně obejde bez elektronických efektů. Opět jde o ryze kolektivní dílo – vedle Mazolewského se na skladbách autorsky podíleli všichni hráči.

Pink Freud se vrací k jednodušším a zapamatovatelným melodiím, jež byly jejich znakem již v předešlém období a často jim dávají vyniknout na pozadí velmi výrazné funky rytmiky s dominantní rolí Mazolewského baskytary. Je to znát jak v úvodním klipu, tak v dalších skladbách, kde mají Pink Freud vyloženě taneční potenciál, jako např. Pink Hot Loaded Guns.

02684160_0.jpeg

Poměrně velký prostor je tu pro klasické sólistické exhibice. Poslechněte si např. Mazolewského sólový vstup ve skladbě Bourbon:

Po poměrně vypjatém úvodu je na snímku prostor i pro zklidnění v „jazzové“ baladě Promised Land, v níž se Pink Freud až nečekaně přibližují Mazolewského akustickému kvintetu (Wojtek Mazolewski Quintet).

Pro Pink Freud je typická jistá nepředvídatelnost – nejen v improvizacích, ale i ve zcela záměrně prokomponovaných kouscích. Ve Flying Dolphy (pravděpodobně odkazuje k Ericu Doplhymu) se s nepřehlédnutelnou lehkostí střídá swingující pasáž (walking bass) s frenetickým výstupem tenor saxofonu (naopak stavící na rockové rytmice).

Pink Freud zůstávají neortodoxní jazzovou kapelou, jakou vždy byli. Na albu Horse & Power upouští od okouzlení elektronikou a v některých ohledech se přibližují Mazolewskému paralelnímu projektu Wojtek Mazolewski Quintet. Pro posluchače, kteří k Pink Freud přilnuli v předcházejícím nu-jazzovém období, může být větší množství improvizačních ploch a free pasáží občas odrazující, nicméně to nic nemění na tom, že Pink Freud natočili skvělé album – jak se na ně patří s vynikajícími instrumentálními výkony, rockovou výbušností a schopností ironické nadsázky, která je v jazzu tak vzácná.

02684159.jpeg

Pink Freud – Horse & Power

Tomasz Duda – saxofonRafał Klimczuk – bicíAdam Milwiw-Baron - trubka, elektronikaWojtek Mazolewski – baskytara

Label: Universal Music Polska, 2012

www.pinkfreud.art.pl

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.