Robert Balzar Trio – Vuja-Dé

3. listopad 2014

Aktuální deska tria Roberta Balzara, vtipně a zároveň výstižně nazvaná Vuja-Dé, tvoří vlastně pár a zároveň protipól s předchozím titulem Discover Who We Are. Vznikala během stejných studiových frekvencí v New Yorku a je také stejně dobrá.

Už pohled na obal CD Vuja-Dé, řešený graficky a typograficky podobně jako v případě loňského disku Discover Who We Are, ale v inverzních barvách, navodí pocit souvislosti a zároveň protilehlosti obou titulů. Alba vznikala souběžně v newyorském Sear Sound Studio „A“ a zachycují tehdy čerstvou spolupráci s novým členem tria, pianistou Jiřím Levíčkem. Ale každá z trochu jiného úhlu.

„Jako trio jsme se vlastně moc neznali, takže jsme se oťukávali, našlapovali kolem sebe. To je možná na téhle desce znát. Ale z množství natočeného materiálu jsem poskládal ještě jednu desku, ta vyjde později a bude znít úplně jinak,“ prozradil loni Robert Balzar v rozhovoru k albu Discover Who We Are Ondřejovi Bezrovi z iDNES.

Jak jinak? Podobně jako v případě předchozího titulu převládají baladické momenty, ovšem celkový zvuk Vuja-Dé nepůsobí tak tiše a rozjímavě, ale spíš důrazněji a čitelněji. A zatímco Discover Who We Are bylo album až na výjimky autorské, na Vuja-Dé naopak převažují úpravy nadčasových melodií. Odtud zřejmě slovní hříčka z názvu, přesmyčka déjà vu: jako bych ten nápěv už někdy slyšel...

02966002.jpeg

Přesvědčí hned úvodní, notoricky známá skladba All Blues Milese Davise, na jejíž úpravě pro trio si Balzar a spol. dokázali nevylámat zuby. Velkou zásluhu na tom má právě Jiří Levíček, elegantně přetavující a „aproximující“ původní linky dechových nástrojů pro klavír. Ani další, tak často uchopované melodie jako Chaplinovo téma Smile z filmu Modern Times (s excelentním a přitom decentním sólem bubeníka Jiřího Slavíčka v závěru) nebo Bernsteinova píseň Some Other Time z muzikálu On The Town nepůsobí rutinně, zachycují dostatek nové invence.

Samostatnou kategorii představují dvě úpravy lidových písní. Procítěná Dobrú noc s „bluesovým“ feelingem. A smyčcem a flažolety kontrabasu vyzpívaná melodie Zelení hájové. Slovanská melodika, uchopená jazzovými prostředky, nevyčnívá z celku nijak nepřirozeně. Vždyť prosakuje i do původem amerických kusů.

Tři autorské skladby členů tria, dvě Balzarovy a jedna Levíčkova, nepůsobí mezi lidovkami, evergreeny a standardy jako chudé příbuzenstvo. Zvláště rozvolněná, uklidňující, na zdánlivě prosté figuře vystavěná titulní balada potěší vkusnou chytlavostí. Věříme, že i posluchače Českého rozhlasu Jazz.

02975832.jpeg

Robert Balzat Trio – Vuja-Dé Robert Balzar – kontrabasJiří Levíček – pianoJiří Slavíček – bicí nástroje

Label: Debut Prague, 2014

www.robertbalzar.cz

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.