Shola Adisa-Farrar & Florian Pellissier Quintet – Lost Myself

9. květen 2016

Původem kalifornská zpěvačka Shola Adisa-Farrar patří k umělcům, kteří již na debutovém albu působí zrale a „hotově“, bez šlápnutí mimo a začátečnických nejistot. Možná pomohla i účast více než jen doprovodného, též čerstvého, ale přece jen ostřílenějšího pařížského kvintetu pianisty Floriana Pellissiera. Transatlantický objev si volbu Albem týdne zaslouží.

Zpěvačka a příležitostná herečka Shola Adisa-Farrar je typická světoobčanka. „Máma je vášnivá cestovatelka a do zahraničí, konkrétně do Kanady, mě vzala poprvé, když mi byly čtyři měsíce,“ směje se. Narodila se v Oaklandu v umělecké rodině, už od osmi zpívala. Vysokoškolskou i praktickou hudební průpravu získala v New Yorku, kde žila osm let. Procestovala Karibik i Evropu, mimochodem, jako turistka se podívala i do Prahy. Paříž jí natolik učarovala, že se rozhodla v hlavním městě Francie na nějaký čas usadit.

V Paříži také začala v roce 2013 spolupracovat s pianistou a skladatelem Florianem Pellissierem a jeho kvintetem, který už měl tehdy na kontě slušně přijatou desku Le Diable et son Train (2012) a další (Biches Bleues, 2014) se chystala. Letos Pellissier propaguje třetí profilový titul Cap de Bonne Esperazce (2016).

 

Spolu s Pellissierem zkomponovala Shola také skladby na převážně autorský debut Lost Myself. Se škatulkami si hudebníci hlavu nelámali, možná právě díky Sholině světoběžnictví. Respektive pokud lámali, tak ve smyslu natočit album opravdu pestré. Vokální jazz se tu potkává se soulem či R&B. A píseň What A Night je dokonce „jazzové“ reggae. Nejde přitom o samoúčel. Jak již bylo napsáno, Shola sice pochází z Kalifornie, její rodinné kořeny ovšem sahají na Jamajku. Zmíněná skladba, zaranžovaná v houpavém karibském rytmu, tak dostává hlubší, osobní význam. Stejně přirozeně působí zařazení cover verze písně Sorrow Tears And Blood, kterou napsal nigerijský průkopník afrobeatu Fela Kuti. Ostatně, celé lidstvo pochází z Afriky.

Zbylé dvě (až tři) výjimky z autorské většiny materiálu také hodně vyjadřují. Shola si napsala text na melodii I Have A Dream Herbieho Hancocka, který ji velmi ovlivnil během newyorského pobytu. A převzala i standard Feeling Good, původně muzikálovou melodii od londýnského zpěváka a skladatele Anthonyho Newleyho, kterou proslavila např. Nina Simone a hrál mimo jiné John Coltrane.

 

A pokud se vám dostane k uším bonusová skladba alba Fall in Love, tedy čtvrtá předělávka, možná budete překvapeni ještě více. Píseň pochází z repertoáru hiphopových Slum Village, kteří ji vystavěli na samplech kapely Alice Cooper (ano, kapely z raných hardrockových časů, ještě než zpěvák vztáhl jméno pouze na sebe). Nelekejte se, Shola & Florian Pellissier Quintet nejsou až tak stylově roztěkaní, nepřeskočili ani k hard rocku, ani k hip hopu. Pojali baladu jako příjemný, uhlazený soul.

Hudba ctí bopové kořeny, přitom zní naprosto současně a nabízí i hutné taneční groovy. Přitom bez výraznějších berliček elektroniky. Kapela si vystačila s akustickými nástroji. S výjimkou střídmé elektroakustické kytary hostujícího Grega F v jediné písni Blue Chords. Muzikanti se nestydí ani za popovou chytlavost řady nápěvů. Stydět se také nemusí, dokáží onu chytlavost podat decentně a s dobrým vkusem.

Navzdory názvu alba Lost Myself (Ztratila jsem se) Shola Adisa-Farrar světem rozhodně nebloudí. Zdařilá nahrávka ji nápadně ukotvuje na pařížské scéně. Pokud se bude oboru věnovat s dosavadní přesvědčivostí, má šanci najít si nepřehlédnutelné místo.

Shola Adisa-Farrar & Florian Pellissier Quintet – Lost Myself

Shola Adisa-Farrar – zpěv Florian Pellissier piano Oliver Degabriele kontrabas Thibaut Brandalise bicí nástroje Christophe Panzani saxofon Yoann Loustalot trubka Yoni Zelnik, j. h. – kontrabas David Georgelet, j. h. – bicí nástrojeGreg F., j. h. - kytara

Label: Hot Casa Records, 2016

www.sholajoy.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio