Subtone – Echolot

14. únor 2011

Mladé berlínské kvinteto Subtone má již svou českou premiéru za sebou: mohli jsme je vidět na Bohemia Jazz Festu 2007 v roli předskokanů Davea Hollanda, Steva Colemana a Al Fostera. Jejich deska Echolot jim přinesla dosud asi největší uznání.

Kapela vznikla v roce 2005 jako klubový projekt mladých hudebníků, kteří se seznámili v německém Bundesjazzorchestru. Zjevně se přitom inspirovali tzv. druhým Davisovým kvintetem, nicméně tento svůj zdroj nebrali nikdy příliš rigidně a vždy dávali přednost svým vlastním kompozicím.

Bylo to znát již na debutovém CD High Tide, které vyšlo u vydavatelství Doublemoon v oceňované ediční řadě „Jazz thing Next Generation“ (2007). Už to překvapovalo neobyčejnou vyzrálostí mladých hráčů a vzbuzovalo naděje, že to s moderním německým jazzem nakonec nebude tak špatné.

Co následně patrně zaujalo majitele renomovaného labelu Skip Records, bylo nejen skvělé zvládnutí techniky a originalita kompozic, ale také výborné schopnosti empatie (nejen v klubu, ale i ve studiu), a hlavně velice kompaktní a ucelená představa o zvuku. Tento dojem se ještě prohloubil na snímku Echolot, které jsme zvolili za Album týdne.

Jak upozornil ve své recenzi pro měsíčník Harmonie muzikolog Peter Motyčka, vazba na zmiňované slavné Davisovo kvinteto se zde v mnohém rozvolnila. „Rytmické vzorce kontrabasisty Benjamina Hiesingera a bubeníka Petra Galla překvapují flexibilním experimentováním a proměnlivostí meter, přičemž jejich použití většinou funkčně podepírá sólisty. Jednotlivé melodické hlasy překvapují svébytností, v jejímž rámci můžeme Subtone považovat za pozoruhodné kontrapunktiky, takřka „komorní bigband“ s rovnocennými sekcemi. Je vzrušující sledovat pohrávání trumpetisty Magnuse Schriefla s modálním základem orientálního nápěvu úvodní Eight Kings. Kontrapunktické úseky přerušované šílenými unisony různorodých nástrojových kombinací dokazují, že s „mrtvolností“ současného jazzu to nebude tak zlé,“ napsal Motyčka.

02253995.jpeg

Členové Subtone se již dávno z Berlína rozprchli do světa (studia v New Yorku, Bruselu, Kolíně nad Rýnem) a v poslední době taky vyměnili basistu (nově skvělý Ruben Samama, který je zároveň dvorním basistou pianisty Jefa Neveho). Nicméně jejich hudební cesta (která s trochou nadsázky mohla v počátcích připomínat český Infinite Quintet) pokračuje: v březnu vyjde na Enja Records jejich třetí album Morningside, které bude podpořeno i vcelku extenzivním turné. Subtone se i nadále vyplatí pozorně sledovat.

Subtone – Echolot

Magnus Schriefl – trubka, křídlovka Malte Dürrschnabel – alt a sopránsaxofon Florian Höfner – piano Benjamin Hiesinger – kontrabas Peter Gall – bicí

Label: Skip Records, SKP 9084-2, 2009, Německo

www.subtone-jazz.de

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.