Takuya Kuroda – Zigzagger

24. říjen 2016

Japonský trumpetista Takuya Kuroda umí elegantně kličkovat. Což je míněno jako pocta i narážka na jméno jeho pátého profilového alba Zigzagger. Na zdařilé nahrávce přirozeně těká mezi funk-jazz-rockovou fúzí, hip hopovými rytmickými mustry a afrobeatem. Výsledek je opojný, až uši přecházejí.

Zjednodušeně by šlo napsat, že Takuya Kuroda pokračuje ve směřování předloňského průlomového titulu Rising Son, ale ještě intenzivněji využívá africké inspirace či fusion – a nepřímou úměrou se vzdaluje svým post bopovým východiskům.

Příklad? Pokud na minulém albu dobarvoval africké nálady hostující, původem beninský kytarista Lionel Loueke, nyní trumpetista přizval k natočení skladby Think Twice celý newyorský afrobeatový ansámbl Antibalas. A pokud dříve Kurodova hra naznačovala vliv Hughea Masekely, nyní napříč albem, nejen ve zmíněné spolupráci s Antibalas, často prosvítají groovy evokující Africa 70 či Egypt 80, tedy kapely spolutvůrce afrobeatu Fely Kutiho blahé paměti. I Kutiho sestavy podobně pracovaly s polyrytmikou. Nápadným příkladem je už titulní kompozice Zigzagger.

Důraz na afrobeat přitom působí u Kurody logicky. Do žánru se kosmopolitní hráč ponořil hned poté, co se v polovině nultých let přestěhoval do New Yorku. Už tehdy spolupracoval s kapelou Akoya Afrobeat. Mimochodem, hrává s ní stále. Můžeme ho slyšet i na jejím letošním albu Under The Tree.

03720655.jpeg

Neznamená to, že by v Japonsku narozený, na newyorské scéně etablovaný hráč opustil další oblíbené vlivy. Do They Know je v podstatě zajímavě zrytmizovaná neo soulová píseň, o kterou se pěvecky postaral dlouholetý Kurodův spoluhráč Corey King. Nepřeslechneme funkovou Thirteen ani hip hopové vlivy v No Sign či Actors. Nejen vynalézavé elektrické piano Kurodova krajana Takeshiho Ohbayashiho nezapře obdiv ke zlatým časům fusion.

Důležitou roli, samozřejmě po trubce protagonisty, hrají na albu bicí nástroje a perkuse. „Keita Ogawa se objevil ve studiu se snad padesáti různými perkusivními nástroji a přetvořil všechny ty neuvěřitelné zvuky, aby se hodily k ostatním nástrojům. Je to ‚blázen‘,“ prohlásil obdivně „Taku“ Kuroda.

Produkce se tentokrát ujal Kuroda sám, bez patronace svého dřívějšího mentora Josého Jamese. Lze tedy předpokládat, že Zigzagger mapuje přesně onu cestu, jakou muzikantské srdce trumpetistu vede. Interesantně klikatou cestu:

„Život někdy není příliš jednoduchý, ale zase není až tak těžký. Ovšem nikdy nesměřuje přímo. Vždycky jde cik cak. Proto jsem vložil svoji duši i svoji spiritualitu do slůvka zigzagger,“ vysvětluje „Taku“ v tiskové zprávě k albu. „Když píšu muziku, vidím vždy zároveň spoustu elementů. Ty pak dávám dohromady z různých úhlů, se zdůrazněnými kontrasty a silnými melodiemi.“

Nezbývá než potvrdit, že s Kurodou je i kličkování mezi kalamitami zábavné.

Takuya Kuroda – Zigzagger

Takuya Kuroda – trubkaCorey King – trombón, zpěvTakeshi Ohbayashi – elektrické piano, syntezátoryRashaan Carter – baskytara, kontrabas, syntezátorový basAdam Jackson – bicí nástroje, perkuseKeita Ogawa – perkuseSkupina Antibalas ve skladbě Think Twice:Timothy Allen – kytaraAmayo – perkuse, zpěvMiles Arntzen – bicí nástrojeMarcus Farrar – africké perkuseMartín Perna – barytonsaxofonWill Rast – klávesové nástrojeJas Walton – tenorsaxofonNikhil P. Yerawadekar – baskytara

Label: Concord, 2016

www.takuyakuroda.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.