Uptake – So Far So Good

8. červen 2015

Albem týdne jsme zvolili debut mladé francouzské čtveřice Uptake. Trombonista Robinson Khoury, pianista Bastien Brison, basista Pierre Gibbe a bubeník Paul Berne sbírají ceny ve Francii i po Evropě a své album vydali na prestižní značce Jazz Village.

„Do Paříže se sjíždějí lidé z celé Francie, kteří se chtějí věnovat hudbě. Každý v podstatě musí Paříží projít,“ tvrdí zpěvačka Zaz, která hlavnímu městu silně centralizované Francie věnovala své zatím poslední album. Nicméně inspirativní prostředí nabízejí i další velká francouzská města. Malebný Lyon s kopci a údolími, se dvěma římskými amfiteátry uprostřed města a s Alpami za rohem nabízí podnětů víc než dost. Skupina Uptake se k Lyonu hlásí, ale horizont třetího největšího města Francie překračuje. Její členové hledají inspiraci především ve Spojených státech, a to zdaleka nejen v jazzové oblasti.

Sami se odvolávají na americké hudebníky, jako jsou trombonista Robin Eubanks a pianisté Jason Lindner a Robert Glasper, tedy současní hráči, narození v období od 50. do 70. let. Vedle jazzového jazyka však kvarteto Uptake do své tvorby naprosto přirozeně integruje prvky současného popu, hiphopu a elektronické hudby. Kompozice jsou to žhavě současné, nikoli však futuristické. Neodpoutávají se od kořenů, ale čerpají spíše z jazzrocku než z mainstreamového jazzu. A především signalizují, že jazz dnes není jen hudba pro náročné, že může být líbivý, zábavný a přitom nerezignovat na estetická měřítka.

 

Autorem nebo spoluautorem většiny skladeb na albu je pianista Bastien Brison, teprve 24letý hráč, který vedle Uptake hraje s dalšími pěti kapelami (z toho čtyři jsou klavírní tria a jedno trio se zpěvačkou a kontrabasem). Právě Uptake mu však v kombinaci s dalšími nástroji dává nejpestřejší možnosti sebevyjádření. Sám se na albu představuje nejen jako hráč na akustické piano (ostatně úvodní skladba jeho tóny začíná), ale skvěle a invenčně ovládá i elektrické klávesové nástroje (Babeth). Ještě výrazněji na sebe upozorňuje Robinson Khoury, autor dvou kompozic, který na albu hraje na trombón a také zpívá. V obou jeho skladbách, So Lacy i Elsewhere, si můžeme vychutnat jeho sóla, což ale samozřejmě neznamená, že by jednotliví členové skupiny psali především sami pro sebe. Khoury má dostatek prostoru i ve svižné skladbě Days In Montreuil (spolu s Brisonem ji složil bubeník Paul Berne) nebo v úvodní Awake (od týchž autorů), jedné z nejjazzovějších skladeb na albu.

Uptake, laureáti loňského ročníku soutěže RéZZO Focal Jazz ve Vienne (třicetitisícové město nedaleko od Lyonu), nemají problém zaujmout instrumentální tvorbou. Svou zálibu v popu a elektronické hudbě však zhmotňují v několika zpívaných skladbách, které se však vymykají klasické písňové formě. The Way má sice líbivou melodii, nicméně výrazný rytmus, jazzové piano a repetitivní motivy společně se zkresleným zpěvem skladbu situují někam na pomezí funku, soulu, nu-jazzu a dubu. Zcela jinak je koncipována „píseň“ Mood, balada s výraznou baskytarou, trombónovým sólem a opět elektronicky upraveným lidským hlasem, který se tak stává dalším z elektrických (!) nástrojů, jakýmsi artikulujícím syntezátorem.

03401253.jpeg

Právě fakt, že se nebojí propojovat své jazzové umění s prvky popu a elektronické diskotékové hudby, může být pro kvarteto Uptake do budoucna velkou devízou. Skupina, jejíž frontman mnohem častěji hraje na trombón, než zpívá a která přitom dokáže vyprodukovat nosné melodie, aniž by se podbízela, má šanci zabodovat i mimo jazzová pódia.

Uptake – So Far So Good Robinson Khoury – trombón, zpěvBastien Brison – piano, Rhodes, WurlitzerPierre Gibbe – baskytara, kontrabasPaul Berne – bicí, perkuse, zpěv Label: Jazz Village, 2015www.uptakemusic.com

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.