Vijay Iyer – Accelerando

20. únor 2012

Zatímco kultovní pianistickou tváří jazzu 90. let byl Brad Mehldau, v nové dekádě je to pravděpodobně Vijay Iyer. V Česku tento Američan indického původu koncertoval již třikrát (sólo, trio a s projektem Tirtha). V dubnu se zde objeví počtvrté, na Jazzfestu Brno, a jeho novou desku Accelerando jsme vybrali za Album týdne.

Accelerando ponejvíce navazuje na Iyerovo velmi úspěšné triové album Historicity (2009), které bylo za Album roku vyhodnoceno v mnoha jazzových časopisech i v běžném denním tisku. Když v roce 2010 vystoupil s basistou Stephanem Crumpem a bubeníkem Marcusem Gilmorem v Praze, padaly v médiích přívlastky jako „jazzový matematik“ či odkazy na spojitost s free-jazzovou ikonou Andrew Hillem nebo M-Base saxofonisty Steva Colemana.

Například Jan Mazura v recenzi koncertu pro Harmonii napsal:

„Jeho hudba je hned na první poslech založena hlavně na rytmu, spíše než na harmonii a melodii. A nejde jen o hru ve složitějších metrech, ale spíše o práci s polyrytmy a jejich přehodnocování z jednoho na jiný, což je v podstatě matematická záležitost. Iyerova technika hry je zároveň poměrně drsná, řekněme velmi perkusivní, a někomu může připadat až mírně nekultivovaná. Může jít o záměr, ale rovněž o důsledek toho, že Iyer je samouk.“

02556972.jpeg

S memphiským rodákem, basistou Stephanem Crumpem hraje Iyer již od roku 1997, s bubeníkem Marcusem Gilmorem (mimochodem vnukem slavného Roye Haynese!) od roku 2003. Úspěch předchozí desky jim umožnil více cestovat a koncept originálního tria dále rozvinout. „Máme více příležitostí pro spontánní aranžmá, strukturní a témbrové extrémy a také skupinovou souhru. Náš přístup je čím dál méně sólistický, mnohem víc rozvíjíme kolektivní energii a spád.“

Poslechněte si trio v razantním coveru The Star Of A Story (skladba Rodney Tempertona, skladatele a producenta, který spolupracoval s Michaelem Jacksonem):

Popěvek Human Nature (známý v pojetí M. Jacksona i Milese Davise) se stal jakousi populární vložkou Iyerových koncertů a byl obsažen i na albu Solo (2010). Poslechněte si improvizační vrchol v triovém podání skladby na albu Accelerando:

V souvislosti s již zmíněným je dobré vědět, z čeho pramení Iyerův důraz na rytmickou stránku věci. „Náš přístup k rytmu v mnohém vzešel z inspirací Budem Powellem, Maxem Roachem, Ahmadem Jamalem, Ellingtonem a Monkem, rozhodně nás ale nelimitují,“ říká pianista. Patří totiž ke generaci, kterou vedle indické hudby ovlivnil stejně tak Hendrix, The Meters nebo Earth, Wind & Fire. Z novějších inspirací jsou to Flying Lotus. Jejich skladba MmmHmm z relativně čerstvého alba Cosmogramma se objevuje i zde:

Poměrně zajímavá jsou Iyerova ohlédnutí do minulosti. Skladbám jazzové historie, které si vybral pro vlastní úpravu, nelze asi říkat „standardy“ a ani to není zapotřebí. Je například příznačné, že si Iyer vybral k reinterpretaci Wildflower pozapomenutého pianisty bopové éry Herbie Nicholse. Ten se sám snažil ve své době rozbít základní bopové struktury, nelpěl na jednoduchém sledu témat a sól, ale snažil se je více semknout. Zároveň vynikal nezvykle potemnělou harmonickou prací a frázováním odlišným od svých předchůdců. Možná právě z těchto důvodů Nichols natolik Iyerovu triu vyhovuje. Poslechněte si ukázku:

Pravděpodobně nejzajímavější částí alba je Iyerovo přepracování skladby Little Pocket-Sized Demons avantgardního amerického saxofonisty a skladatele Henry Threadgilla. V původní verzi se objevila poprvé na Threadgillovu albu Very Very Circus (1993), kde ji hrála kapela v nezvyklém složení dvě tuby, dvě kytary, lesní roh a rytmika. Pro Iyera šlo každopádně o hudební výzvu: původní verze byla vskutku surreální a nebylo jednoduché ji přepracovat pouze pro tři nástroje (zkoušek se účastnil i sám Threadgill). Zmiňované dvě tuby zde supluje práce basisty:

Spirituály ovlivněná kompozice The Village of the Virgins (autorem je Duke Ellington, pochází z baletu The River z roku 1970) se stala materiálem pro další „cover“, tentokrát měl předobraz samozřejmě orchestrální podobu.

Nová Iyerova nahrávka vyniká nejen skvělými instrumentálními výkony a zajímavými kompozičními nápady, ale i výbornou zvukovou kvalitou (s lehce předimenzovanou basovou složkou, což je ale zjevně záměr). V dubnu se v každém případě máme na co těšit.

Vijay Iyer – Accelerando

Vijay Iyer – piano Stephan Crump – kontrabas Marcus Gilmore – bicí

02556973.jpeg

Label: ACT Music, 2012

www.vijay-iyer.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.