Album týdne20. února  2012 v 09:30  

Vijay Iyer – Accelerando

Vijay Iyer – Accelerando - Foto: ACT Music

Vijay Iyer – AccelerandoFoto: ACT Music

Zatímco kultovní pianistickou tváří jazzu 90. let byl Brad Mehldau, v nové dekádě je to pravděpodobně Vijay Iyer. V Česku tento Američan indického původu koncertoval již třikrát (sólo, trio a s projektem Tirtha). V dubnu se zde objeví počtvrté, na Jazzfestu Brno, a jeho novou desku Accelerando jsme vybrali za Album týdne.

Accelerando ponejvíce navazuje na Iyerovo velmi úspěšné triové album Historicity (2009), které bylo za Album roku vyhodnoceno v mnoha jazzových časopisech i v běžném denním tisku. Když v roce 2010 vystoupil s basistou Stephanem Crumpem a bubeníkem Marcusem Gilmorem v Praze, padaly v médiích přívlastky jako „jazzový matematik“ či odkazy na spojitost s free-jazzovou ikonou Andrew Hillem nebo M-Base saxofonisty Steva Colemana. 

Například Jan Mazura v recenzi koncertu pro Harmonii napsal: 

Vijay Iyer - Foto: Jimmy Katz

Vijay IyerFoto: Jimmy Katz

„Jeho hudba je hned na první poslech založena hlavně na rytmu, spíše než na harmonii a melodii. A nejde jen o hru ve složitějších metrech, ale spíše o práci s polyrytmy a jejich přehodnocování z jednoho na jiný, což je v podstatě matematická záležitost. Iyerova technika hry je zároveň poměrně drsná, řekněme velmi perkusivní, a někomu může připadat až mírně nekultivovaná. Může jít o záměr, ale rovněž o důsledek toho, že Iyer je samouk.“ 

S memphiským rodákem, basistou Stephanem Crumpem hraje Iyer již od roku 1997, s bubeníkem Marcusem Gilmorem (mimochodem vnukem slavného Roye Haynese!) od roku 2003. Úspěch předchozí desky jim umožnil více cestovat a koncept originálního tria dále rozvinout. „Máme více příležitostí pro spontánní aranžmá, strukturní a témbrové extrémy a také skupinovou souhru. Náš přístup je čím dál méně sólistický, mnohem víc rozvíjíme kolektivní energii a spád.“ 

Poslechněte si trio v razantním coveru The Star Of A Story (skladba Rodney Tempertona, skladatele a producenta, který spolupracoval s Michaelem Jacksonem): 

 

The Star Of A Story (autor: Rodney Temperton)

Vložit na svůj web

Popěvek Human Nature (známý v pojetí M. Jacksona i Milese Davise) se stal jakousi populární vložkou Iyerových koncertů a byl obsažen i na albu Solo (2010). Poslechněte si improvizační vrchol v triovém podání skladby na albu Accelerando

 

Human Nature (autor: Steve Porcaro, John Bettis)

Vložit na svůj web

V souvislosti s již zmíněným je dobré vědět, z čeho pramení Iyerův důraz na rytmickou stránku věci. „Náš přístup k rytmu v mnohém vzešel z inspirací Budem Powellem, Maxem Roachem, Ahmadem Jamalem, Ellingtonem a Monkem, rozhodně nás ale nelimitují,“ říká pianista. Patří totiž ke generaci, kterou vedle indické hudby ovlivnil stejně tak Hendrix, The Meters nebo Earth, Wind & Fire. Z novějších inspirací jsou to Flying Lotus. Jejich skladba MmmHmm z relativně čerstvého alba Cosmogramma se objevuje i zde: 

 

Mmmhmm (autor: Steve Ellison, Stephen Bruner)

Vložit na svůj web

Poměrně zajímavá jsou Iyerova ohlédnutí do minulosti. Skladbám jazzové historie, které si vybral pro vlastní úpravu, nelze asi říkat „standardy“ a ani to není zapotřebí. Je například příznačné, že si Iyer vybral k reinterpretaci Wildflower pozapomenutého pianisty bopové éry Herbie Nicholse. Ten se sám snažil ve své době rozbít základní bopové struktury, nelpěl na jednoduchém sledu témat a sól, ale snažil se je více semknout. Zároveň vynikal nezvykle potemnělou harmonickou prací a frázováním odlišným od svých předchůdců. Možná právě z těchto důvodů Nichols natolik Iyerovu triu vyhovuje. Poslechněte si ukázku: 

 

Wildflower (autor: Herbie Nichols)

Vložit na svůj web

Pravděpodobně nejzajímavější částí alba je Iyerovo přepracování skladby Little Pocket-Sized Demons avantgardního amerického saxofonisty a skladatele Henry Threadgilla. V původní verzi se objevila poprvé na Threadgillovu albu Very Very Circus (1993), kde ji hrála kapela v nezvyklém složení dvě tuby, dvě kytary, lesní roh a rytmika. Pro Iyera šlo každopádně o hudební výzvu: původní verze byla vskutku surreální a nebylo jednoduché ji přepracovat pouze pro tři nástroje (zkoušek se účastnil i sám Threadgill). Zmiňované dvě tuby zde supluje práce basisty: 

 

Little Pocket Size Demons (autor: Henry Threadgill)

Vložit na svůj web

Spirituály ovlivněná kompozice The Village of the Virgins (autorem je Duke Ellington, pochází z baletu The River z roku 1970) se stala materiálem pro další „cover“, tentokrát měl předobraz samozřejmě orchestrální podobu. 

 

The Village of The Virgins (autor: Duke Ellington)

Vložit na svůj web

Nová Iyerova nahrávka vyniká nejen skvělými instrumentálními výkony a zajímavými kompozičními nápady, ale i výbornou zvukovou kvalitou (s lehce předimenzovanou basovou složkou, což je ale zjevně záměr). V dubnu se v každém případě máme na co těšit. 

Vijay Iyer – Accelerando 

Stephan Crump, Marcus Gilmore, Vijay Iyer - Foto: Jimmy Katz

Stephan Crump, Marcus Gilmore, Vijay IyerFoto: Jimmy Katz

Vijay Iyer – piano
Stephan Crump – kontrabas
Marcus Gilmore – bicí 

Label: ACT Music, 2012 

www.vijay-iyer.com 

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00 

Autor:  Petr Vidomus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace