Will Bernard - Just Like Downtown
Pro amerického kytaristu Willa Bernarda je charakteristický formát hammondkářského tria s kytarou a bicími. Nyní se od tohoto úzu oprostil a svou obměněnou kapelu doplnil o nové barvy saxofonu a basklarinetu. Nutno říct, že ku prospěchu věci – jeho novinku Just Like Downtown jsme zvolili Albem týdne.
Will Bernard byl mnoho let kytaristou a band lídrem v oblasti San Francisca. Jak sám říká, vždy ale obdivoval scénu kolem newyorského klubu Knitting Factory, a tak se na východní pobřeží odstěhoval nadobro. Hudbu, kterou hraje, popisuje jako soul jazz, je ale také charakterizována jako instrumentální jazz-funk s výraznými vlivy neworleánského hudebního prostředí. Vedle vlastního tria má spoustu dalších hudebních projektů, které dokazují, že jeho hudební rozptyl je mnohem širší (třeba i v oblasti reggae a hip-hopu).
Bernard spolupracoval s řadou muzikantů, jako jsou Jai Uttal a Pagan Love Orchestra, The Coup, MG5 (dříve Frequinox), Idris Muhammad, Dr. Lonnie Smith, Stanton Moore Trio, Ben Sindran a s mnoha dalšími. Za Bernardovu nejvíce ceněnou spolupráci lze označit jeho působení v kapele T. J. Kirk (s Charlie Hunterem), jejich druhá nahrávka If Four Was One byla ostatně v roce 1997 nominována Grammy. Jako bandleader se prosadil hned rok poté, když vydal album Medicine Hat, kde předvádí skvělou techniku i cit pro funky a zemitý soul-jazz.
Jak jsme na tomto webu upozornili už dříve, Bernardovy nahrávky posledních let naznačují zmenšování obsazení ‒ od smyčců a hostujících dechařů na Party Hats z roku 2007, přes kvartet s Johnem Medeskim na CD Blue Plate Special až po poslední Outdoor Living, kdy se vrátil k osvědčenému formátu tria kytara-hammondky-bicí.
Nyní se opět vrací ke kvartetu, ovšem nikoliv s využitím basy (jako tomu bylo na Blue Plate Special). Vychází z hammondkářského tria v novém složení, které obohatil o dechaře Johna Ellise. Jistě podstatnou změnou je i nový varhaník – dlouholetého kolegu Willa Bladese nahradil Brian Charette, který je v ČR v poslední době častým hostem a Willa Bernarda doprovodil v únoru také na velkém českém turné.
Poslechněte si ukázky z alba:
Bernarda známe jako kytaristu s notným smyslem pro funk a soul. Na jeho funky styl ale pro tuto chvíli zapomeňme, protože na tomto CD je znát, že Bernard chce nyní hlavně swingovat. Drží se spíše tradičnějších forem a pravděpodobně se pomyslně vrací k hudebním hrdinům, které poslouchal kdysi na začátku, v mládí.
Kytara nemusí být nutně v popředí, jak naznačuje hned úvodní Dime Store Thriller, kde se Bernard drží spíše doprovodné role v unisonu a dominující se zdají být spíše hammondky Briana Charetta. Je to poklidná jízda v uvolněném stylu, která nemá ambici experimentovat, ale spíše navodit atmosféru.
Na albu najdeme sedm autorských Bernardových skladeb a dva covery – Rodgersovu Bali Hai a spíše tradičněji pojatou Dancing Days z repertoáru Led Zeppelin.
Ellis se vedle obligátního tenor saxofonu také několikrát chopí basklarinetu – jeho typický témbr dodává Bernardovým skladbám nový rozměr a zvukově jde o nejzajímavější momenty alba (Go West, Little Hand, Bali Hai, P.M.Gone). Zdá se, že zvuk basklarinetu má v oblibě také Charette – ve svém vlastním sextetu to výmluvně ilustroval i na několika českých koncertech.
Formální výstavbou zde Bernard nesměřuje k výraznějším experimentům, zejména v rychlejších straight-ahead kouscích (Sweet Spot, Safety in Numbers) vypluje na povrch vlastně vcelku tradiční struktura výměny témat a sól. To však nic neubírá kapele na technických dovednostech – zejména ve vypjatějších okamžicích náročných na souhru je znát perfektní načasování, brilantní souhra a leckdy téměř telepatické napojení hráčů.
Máte-li rádi soul-jazz s notnou dávkou swingu a Bernardovy funkující odbočky vám v minulosti byly spíše proti srsti, je Just Like Downtown právě pro vás. Na druhou stranu i posluchač obeznámený s Bernardovou dosavadní tvorbou si na nahrávce najde to své – přinejmenším důsledné obeznámení s historickými kořeny kytaristova hudebního směřování. Což nemusí být málo.
Will Bernard - Just Like Downtown
Will Bernard – kytaraJohn Ellis – tenor saxofon, basklarinetBrian Charette - hammondkyRudy Royston – bicí
Label: Posi-Tone Records, 2013
Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.