31. ledna  2012 v 09:30  rubrika: Historie jazzu

Historické okénko: Jazz Q – Symbiosis (1974)

Jazz Q - Symbiosis - Foto:  Supraphon

Jazz Q - SymbiosisFoto:  Supraphon

Píše se rok 1974. V Československu již naplno probíhá normalizace, v Praze zahájilo svůj provoz metro na lince C, Ernő Rubik vynalezl Rubikovu kostku, narodil se pozdější atlet Roman Šebrle. A také vyšlo album Symbiosis české jazzrockové formace Jazz Q.

Leadera Jazz Q Martina Kratochvíla ovlivnily zejména pobyty v Anglii v letech 1967-70. Nalézal nové inspirace v dobovém rockovém kvasu a ve sbližování jazzu s rockovými idiomy. Po vydání alba Symbiosis, v roce 1976, Kratochvíl odešel na rok studovat hru a kompozici na Berklee Colege of Music v Bostonu, kde se jeho pedagogy stali Gary Burton a Mike Gibbs. 

V prvním díle nově spuštěné rubriky Historické okénko se na album Symbiosis podíváme podrobněji – prostřednictvím recenze, kterou napsal publicista Petr Dorůžka v roce 1974 pro časopis Melodie:

Jazz Q – Symbiosis (1974) 

Je to deska plná překvapení. Prvním z nich je zpěvačka Joan Dugganová, zvláště v šestnáctiminutové skladbě Čaroděj, která začíná průzračným, lehounkým vokálem, prolínajícím se s Kratochvílovým elektrickým pianem. Zvláště zajímavé situace nastávají v několikanásobně dabovaných pasážích, které vytvářejí jakési uzlové body, v nichž se hlasy oddělují a proplétají. Tyto okamžiky jsou velice krátké a neokázalé, ale snad o to působivější. Myslím, že způsob zpěvu z počátku této skladby sedí Joan Dugganové velice dobře – mnohem lépe, nežli její vypjatější bluesová podoba, v níž zpěvačka přece jen nemá tolik lehkosti a volnosti. 

Popisovaná skladba Čaroděj:

Velkým problémem našich skupin bylo, že výraz, o který usilovaly, byl v rozporu s cítěním, které měli hudebníci v krvi a od kterého se nedokázali oprostit. V hudbě Jazz Q není tento problém znát – a zaručeně jím není dotčena hra Martina Kratochvíla. Některá z jeho sól mají dosti osobitou tvář; možná, že jsou na první pohled nenápadná, ale čiší z nich jakási blíže nedefinovatelná vnitřní exotika, která je v tvorbě evropských hudebníků doposud velmi řídká. 

Nejlépe se Kratochvílovi daří v jeho dialozích s kytarou – například v závěru Ztracené lásky. Skladby Ze tmy do světla a Hvězdný pták vykreslují zajímavou atmosféru, jen v některých momentech se z nich vytrácí vzruch a napětí. Úloha kytary je pojata vkusně a bez zbytečných exhibic, zdá se však, že sólové pasáže by snesly modernější přístup a víc švihu. 

Skladba Ze tmy do světla:

Symbiosis je deska s mnoha vynikajícími momenty, která převyšuje vše, co se našim skupinám dosud podařilo na tomto poli nahrát. Je to album, které provází hledání v tom dobrém slova smyslu, i když proposlouchávat se jím poskytuje menší dobrodružství. 

Zdroj textu: Petr Dorůžka, Časopis Melodie č. 8/1974 

Jazz Q – Symbiosis (Supraphon, 1974) 

Martin Kratochvíl dnes - Foto: Jan Rosenauer

Martin Kratochvíl dnesFoto: Jan Rosenauer

Joan Duggan - zpěv
Martin Kratochvíl - elektrické piano Fender, klavír, varhany, cembalo
František Francl - elektrická kytara
Vladimír Padrůněk - baskytara
Michal Vrbovec - bicí 

Hosté:
Vladimír Mišík, Lešek Semelka, Pavel Dydovič a Jiří Rotter - sbor, Jiří Tomek - kongo, Radek Pobořil - trubka, Jan Kubík - klarinet, Alexander Čihař - kontrabas a další 

Playlist
1. From Dark To Light (6:05 / Padrůněk, text: Duggan)
2. Lost Soul (6:05 / Padrůněk, text: Duggan)
3. Starbird (7:25 / Kratochvíl, text: Duggan)
4. The Wizard (16:25 / Kratochvíl, text: Duggan)
5. Epilog (3:25 / Kratochvíl) 

Historické okénko je pravidelná rubrika jazzového webu Českého rohlasu (ČRo Jazz). Prostřednictvím původních historických recenzí (např. z časopisu Melodie apod.) v ní představujeme stěžejní alba jazzové historie z bývalého Československa i zahraničí. Recenze jsou převzaty z původních zdrojů bez úprav, pokud není uvedeno jinak.  

Autor:  Petr Dorůžka
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Soutěž

Velká letní soutěž o předplatné Muzikusu

Hrajeme o předplatné známého hudebního magazínu.

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas