Tres Hombres – Live in Brno

23. srpen 2012

Sobota 25. 8. 2012 – Euro Jazz 20:00 – 21:10: Jazz Club – Záznam z klubu Musilka, Brno, 15. 3. 2000

Tres Hombres sice nepatří k vrcholům rakouského jazzu (např. bubeník Paul Ahorn se neživí ani hudbou, ale grafickým designem), ale zejména ve své původní sestavě byli v Česku velmi populární a často zde koncertovali. V sobotním Jazz Clubu 25. 8. se na Euro Jazzu vrátíme k tomuto období a jejich legendárnímu brněnskému koncertu.

Rakouskému triu se podařilo to, co předtím málokomu: svou nekompromisní směsí jazzu, rocku, punku a funku dokázali do jazzklubů přitáhnout počátkem milénia dvacetiletou mládež, která doposud netušila, co je to „ten jazz“, ale vyprovokovali i střední generaci posluchačů jazzového mainstreamu, která na jejich koncertech dokázala zapomenout na technickou dokonalost a konceptuální vytříbenost svých vlastních idolů.

Zrod kapely se datuje na podzim roku 1993, kdy bubeník Paul Ahorn a baskytarista Marcel Ploner chtěli realizovat své hudební představy a jistým způsobem zúročit společné působení v různých hudebních uskupeních. V prosinci 1994 nahrála první CD a od té doby hrálo trio ve složení saxofon-baskytara-bicí na mnoha festivalech a koncertních turné po Evropě.

02265769_0.jpeg

Hudba Tres Hombres je založena na masivním zvuku rytmické sekce, hrající rockový a funkový základ. Basa a bicí podporují saxofon, jehož sólová hra se pohybuje od jemně melodických přediv, přes dadaisticky expresivní polohy, po klasickou jazzovou zvukomalbu. Tres Hombres mísí sílu rocku a funku s duchem improvizovaného jazzu. Oni sami říkají své kombinaci funky s rockem a jazzem „fazz“.

V souvislosti s obtížně vymezitelným žánrem skupiny často zaznívala nálepka „jazz-punk“. Co to vlastně znamená? K otázce se kdysi pro server Superbeat vyjádřil bubeník Paul Ahorn:

„Je to něco jako vyjádření životního pocitu, anarchistického, silného a nepřizpůsobivého. Vyjadřuje sílu punku, ne jeho uzavřenost, pokoušíme se prolomit všechnu typičnost, naše písničky nejsou obvyklé. Proto kombinujeme jazz s punkem. Na některých našich koncertech lidi křičí „punk’s not dead” a my odpovídáme: Ano, to je pravda. Hrajeme víc punku a rocku, malinko jazzu. Je to „punk in the brain“ (smích), nejsme typická jazzová kapela.“

Poslechněte si dobovou reportáž z koncertu v pražském Rock Café (pro Radio Wave, 2006):

Záznam, který v sobotu odvysíláme na Euro Jazzu, pochází z brněnského klubu Musilka a byl vydán na CD Moravská Noc. Jejich hypnotické rytmické a melodické figury vyniknou právě při energickém živém hraní, které je největší předností souboru. Samotní muzikanti chápou své skladby jako soundtracky k imaginárním krátkým filmům, vyprávějícím o groteskních, melancholických a směšných historkách ze života.

Muzikolog Vladimír Strakoš k tomu v roce 2006 pro Reflex dodal: „Paralel, podobností i vlivů je v případě Tres Hombres mnoho. Tak třeba -123 minut, Už jsme doma, Andrej Šeban, Bill Frissell, Robert Fripp.“ Inu, vyberte si sami.

Tres Hombres – Moravská noc

Harald Kräuter – tenor saxofon Marcel Ploner – baskytara Paul Ahorn – bicí

02265767.jpeg

Label: Tintifax Records, 2002www.treshombres.at

Jazz Club je série koncertních záznamů, vysílaných každou sobotu od 20:00 na Euro Jazzu. Koncertní záznamy pocházejí buď z archivu Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union), archivu Českého rozhlasu, nebo jde o záznamy již vydané na komerčně dostupných nosičích.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.