Letní Prahu uhranou tři jazzové divy

19. květen 2016

Dianne Reeves, Diana Krall, Melody Gardot. V krátkém rozmezí máme možnost slyšet živě tři výjimečné ženské hlasy, zažít tři zásadní osobnosti jazzu, tradičního popu a jazzem ovlivněného písničkářství. Dvě obyvatelky pěveckého Olympu se po čase vracejí, jejich šikovná následovnice nabídne pražskou premiéru.

Hvězdu první velikosti Dianne Reeves není třeba vychvalovat, i našemu publiku opakovaně předvedla, že si pověst jedné ze současných královen (nejen) vokálního jazzu plně zaslouží. Ve své hudbě se nenechává omezovat žánrovými hranicemi, přirozeně se cítí v jazzu, R&B i v úpravách skladeb písničkářek, jak ukázala na zatím posledním albu Beautiful Life (2014) písněmi Ani DiFranco a Stevie Nicks.

V Praze Diane Reeves excelovala v rámci Pražského jara, na Strunách podzimu ji doprovodila Pražská komorní filharmonie, známe ji i v průzračném doprovodu dvou kytar. Letos, 24. června ve Smetanově síni Obecního domu na pozvání Prague Proms, se vrátí k plným, orchestrálním aranžmá, doprovodí ji Český národní symfonický orchestr. Přijedou s ní ovšem i stálý spoluhráč, kytarista Romero Lubambo a další členové jejího akustického kvintetu.

 
 

V programu pražského koncertu nemá chybět krom standardů jako Lullaby Of Birdland ani úprava soulového evergreenu Just My Imagination z repertoáru The Temptations (mimochodem, hráli ho i Rolling Stones). Nebo skladba Dreams, původně hit rockových Fleetwood Mac, zkomponovaný zmíněnou zpěvačkou a písničkářkou Stevie Nicks.

Také Diana Krall se k nám vrací opakovaně a dobře tomu tak. Minule dráždivě předvedla především živelné, ostřejší úpravy standardů, směřující k samým kořenům jazzu v divočejších čtvrtích. Tentokrát, 3. července v Kongresovém centru, v souvislosti s loňským albem Wallflower, vzpomene – pochopitelně v osobitých úpravách – na popové a rockové hity Eagles, 10cc, The Mamas & The Papas či Eltona Johna, které ji ovlivnily v dětství.

 
 

Největší zvědavost asi budí, už proto, že jde o zdejší premiéru, koncert mladé americké zpěvačky a písničkářky Melody Gardot, která se představí 26. července ve Smetanově síni Obecního domu v rámci Prague Proms. Není přehnané tvrdit, že „hudba je jejím osudem“. Díky muzikoterapii se zotavila z vážného poškození mozku. Zranění změnilo také její vkus. Místo hlasitější hudby a vůbec hlasitějších zvuků, které jí byly zpočátku nepříjemné, začala poslouchat Stana Getze a jeho adaptace bossa novy, Caetana Velosa, Ninu Simone. V době průlomu do povědomí posluchačů díky albovému debutu Worrisome Heart (2006) bývala občas přirovnávána k Norah Jones, není ovšem žádnou plagiátorkou. Osobitosti má na rozdávání, od okolí ji vyděluje i výjimečný skladatelský talent.

Melody Gardot k nám přijíždí v období určitého zlomu. Čtvrtým albem Currency Of Man (2015) se už dokázala vrátit k razantnějším inspiracím z dětství, zahrnujícím funky i blues-rock. „Psaní pro tuhle desku bylo úplně jiné, než co jsem dělala dříve. Písně jsou méně osobní, víc pozoruji,“ vysvětlila zpěvačka. Na přesvědčivosti ji tento přístup neubral.

 
 

I kdybychom si měli v letní sezóně vybírat jen z opravdu zásadních ženských hlasů a pominuly celou plejádu dalších koncertů (dodejme jen namátkou, že Prague Proms chystají na 13. 7. také koncert nadžánrové, původem beninské geniální zpěvačky Angélique Kidjo), máme k dispozici zatraceně bohatou nabídku a možná i zapeklitě složité rozhodování.

Dianne Reeves – 24. 6. 2016, Smetanova síň Obecního domu, PrahaDiana Krall – 3. 7. 2016, Kongresové centrum, PrahaMelody Gardot – 26. 7. 2016, Smetanova síň Obecního domu, Praha

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka