Rozhovor12. dubna  2017 v 10:00  

Luboš Soukup: Loueke do kapely skvěle zapadl

Saxofonista Luboš Soukup - Foto: Marine Gastineau

Saxofonista Luboš SoukupFoto: Marine Gastineau

Saxofonista Luboš Soukup se s kytaristou Lionelem Louekem poznal v Dánsku. Brzy zjistili, že jsou si hudebně i lidsky blízcí, a tak se pustili do spolupráce. Čtěte rozhovor o jejich připravovaném albu, který jsme pořídili na JazzFestu Brno.

Tento rozhovor vznikal nadvakrát, v krátkém časovém odstupu několika dnů. V první části, po brněnském koncertě v Sono Centru, jsme si povídali s Lubošem a Lionelem o jejich spolupráci a přípravě alba. 

O týden později jsme se setkali s Lubošem znovu na JazzFestuBrno po jeho koncertě s kapelou Inner Spaces. To už bylo nahrávání alba dokončeno, a tak jsme se chtěli dozvědět více o jeho výsledku.  

Určitě nejsem sám, kdo byl překvapen a zároveň potěšen vašim společným turné. Řeknete nám o něm něco víc? 

Soukup: Právě jsme odehráli první koncert a chystáme se materiál nahrát na nové album. Společná šňůra je pro nás zábavou a především o tu nám jde. Budoucnost ukáže, zda se nám ještě někdy naskytne další šance. 

Loueke: Šňůrou si zároveň děláme promo pro naše nové album. Ne vždy je to tak, ale v tomto případě nám to přesně takhle oběma vyhovuje. Turné nám umožňuje seznámit se s hudbou dřív, než půjdeme do studia. 

Kde budete album natáčet? 

Soukup: Studio se jmenuje Village a nachází se na okraji Kodaně. Je nádherné, velké a zároveň útulné. 

Máte již pohromadě kompletní materiál na album? Jak se na něm oba autorsky podílíte? 

Loueke: Na albu se objeví především Lubošovy kompozice. Je to jeho projekt, takže co řekne, to se budu snažit splnit. 

Soukup: Moje kvarteto existuje už šest let, samozřejmě s určitou obměnou některých členů. Máme svůj typický zvuk a Lionel je pro něj tím pravým kořením. Doufám, že hudba, kterou skládám, se bude Lionelovi líbit a bude se hodit se k jeho stylu hry. Bereme to oba jako společný experiment. 

 

Jak se ve vašich kompozicích navzájem dělíte o společný hudební prostor? 

Loueke: Kapela mi poskytuje dostatek prostoru na vlastní hudební vyjádření a to je přesně to, co jsem vždy hledal. Snažím se přispívat svou hrou podle toho, co si Lubošova hudba vyžaduje. Členové kapely neustále přicházejí s něčím novým a já reaguji na to, co se kolem mě děje. 

Soukup: Myslím, že naše spolupráce v kapele je založena na demokratických principech. Každý z hráčů má dostatek prostoru na vlastní realizaci. 

Lioneli, vaše poslední album Gaia je ve srovnání s předchozími alby hodně elektrické. Je to směr, kterým se chcete v budoucnu ubírat? 

Loueke: Gaia byl jednorázový projekt, založený na zvuku elektrické kytary. Neumím si ho představit s akustickou kytarou. Pokud jde o mé budoucí směřování, těžko říct, co bude následovat. Možná se vrátím k akustickému jazzu, asi mi začíná chybět. 

Název alba jste si zvolil z řecké mytologie. Čím vás zrovna řecká mytologie oslovila? 

Loueke: Gaia je v řecké mytologii matka Země. Půjčil jsem si téma z řecké mytologie a použil ji jako apel na lidstvo, aby začalo konečně něco dělat s přírodou. 

O Lubošovi je známo, že působí v Kodani, přesto hrává často v Česku. Lioneli, jak je to s vaším momentálním působištěm? 

Loueke: Jsem v podstatě neustále na cestách. Ale Lucemburk je momentálně místem, kde mám odložené všechny své kytary (smích). 

Soukup: Často hraji i ve svých českých projektech, taky na JazzFestu hraji v big bandu Concept Art Orchestra a v seskupení Inner Spaces. V CAO máme dirigentku (Štěpánku Balcarovou, pozn. red.), která zároveň hraje i na trubku. Docela přísná ženská (smích). 

Už máte název pro nové album? 

Soukup: Tak daleko ještě nejsme, musím to nejprve probrat s vlastníkem vydavatelství Animal Music. 

Lionel Loueke - Foto: Mathieu Bitton

ČÁST DRUHÁ – LUBOŠ SOUKUP PO NAHRÁVÁNÍ ALBA S LIONELEM LOUEKEM (6. 4.) 

Jaký byl průběh nahrávání ve studiu? 

Práce ve studiu byla velmi efektivní. Za první den jsme vlastně zvládli natočit většinu materiálu, druhý den už bez Lionela jsme dělali menší dotáčky a tři věci v kvartetu. Byl to neuvěřitelně silný zážitek být s tímto velikánem ve studiu. V podstatě všechno, co zahrál, nemělo chybu a navíc mělo silnou výpovědní hodnotu. Jak řekl trefně basista: „Pánové, tento muzikant má kapsy velmi hluboké“. 

V podstatě nás svými hudebními nápady nepřestával překvapovat a ohromovat. Hlavním cílem pro nás bylo jen najít ten správný „feel“ a pak už skladba sama plynula. Muzikanti z mého kvarteta odvedli velmi slušnou práci. Celkově bylo toto natáčení klidné a vyrovnané a takové bude také výsledné album.  

Snažil ses už v procesu skládání hudby přizpůsobit ji Lionelovi? 

Ano, samozřejmě. Asi polovina repertoáru je napsaná Lionelovi přímo na tělo a mám radost, že právě tyto věci se staly jeho nejoblíbenějšími. Na první zkoušce mě až překvapilo, jak hladce do naší kapely vstoupil a zvukově splynul.  

Kolik skladeb jste natočili? 

Podařilo se nám natočit šest věcí s Lionelem a tři skladby v kvartetu. O výsledném repertoáru ale ještě nejsem rozhodnutý. V květnu začneme album míchat a až tehdy se uvidí, jaké věci se na CD dostanou. Myslím ale, že to bude velmi povedené album.  

Jaký byl rozdíl mezi hraním stejných skladeb na turné a ve sterilnějším prostředí studia? 

Rozdíl to byl. Jak jsem už zmínil, ve studiu byl veliký klid, a tak vyznívá i řada skladeb. Na koncertech se projeví adrenalin, tempa bývají trochu rychlejší. Nicméně, CD a koncert jsou dvě odlišné věci a mělo by se s tím počítat.  

 

Povedlo se vám natočit něco na první dobrou? 

Podařilo se natočit dvě věci jako první take s Lionelem. Věci s mým kvartetem byly všechny na první take. S Lionelem jsme měli čas a klid ještě udělat pár miniaturních změn ve skladbách a zkusit více přístupů, proto jsme udělali více takeů.  

Jak jste spokojeni s výsledkem?  

Oba jsme byli nad míru spokojení. Všechno klapalo organizačně bez problémů. Nikde nebyl zádrhel. Moje rytmika to umí rozjet a dát i takové hvězdě jako je Lionel inspiraci a podporu, takže z toho, co říkal, si to hudebně velmi užil. 

Jako skladatel jsem šťastný, protože se nám díky našemu hostovi podařili mou hudbu zase povýšit a dosáhnout nového rozměru. Na řadě skladeb Lionel zpívá a to hraje také svoji roli.  

Bylo na studiu něco výjimečného? 

Já už jsem v tom studiu pracoval na třech albech. Je tam úžasná atmosféra a i pro Lionela je to jedno z těch nejlepších studií. Spolupracoval jsem opět se zvukovým technikem Bjornem Gjessingem, se kterým to skvěle odsýpá.  

Co vás čeká teď? Plánujete album propagovat i na turné? 

Lionel je do konce roku zabookovaný. Hraje buď s Chickem Coreou nebo Herbiem Hancockem. Samozřejmě, že náš projekt je proti nim spíše vedlejší záležitostí a občasným zpestřením. Nicméně, rád bych domluvil několik koncertů i příští rok. Musí to být ale festivaly. Uvidíme, jak se to zadaří. Každopádně s kvartetem plánuji dvě turné, kde budeme propagovat naše CD, a to v listopadu v ČR a v březnu příští rok v Polsku.  

Autor:  Marian Pavlík

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace