Rozhovor měsíce: Miriam Bayle o Fenoménu Scat

3. červen 2015

Hostem pořadu Rozhovor měsíce bude tentokrát v Praze usazená slovenská zpěvačka Miriam Bayle. Poslouchejte ČRo Jazz v pátek 5. června od 14:00.

Miriam Bayle natočila svůj pozdní debut a současně zatím jediné oficiální album, plné jazzových standardů, v roce 2010. Na podzim 2014 měl v Praze v La Fabrice premiéru její nový koncertní projekt Fenomén Scat, který vedle léty prověřených melodií nabízí nově i zpěvaččiny autorské skladby. Druhý velký koncert proběhl v brněnské Alterně v rámci festivalu JazzFestBrno a na 17. června Miriam Bayle připravuje další večer s Fenoménem Scat v Praze, opět v La Fabrice.

Do Prahy rodačka z Liptovského Mikuláše přesídlila krátce před začátkem století. V úvodu rozhovoru vzpomíná na tehdejší osudové setkání s Vlastou Průchovou, která jí – aniž by se předtím znaly – přenechala v Redutě závěr svého koncertu.

„Byl to krásný zážitek, poprvé jsem si takto zazpívala v Praze, a rovnou v Redutě a s tak výbornými muzikanty,“ vzpomíná zpěvačka. Muzikanti si jí prý v ten večer prozkoušeli, jestli vůbec ví, co bude zpívat a v jaké tónině. „Ale byla jsem připravena. Vytáhla jsem noty i akordy v mé tónině a přímo na pódiu jsem jim udávala tempo,“ vzpomíná na své pražské začátky.

Nyní již etablovaná zpěvačka, která například v roce 2008 spolupracovala na projektu Jazz sester Ivy Bittové a Idy Kelarové, v současné době na pódiích představuje svůj nový program Fenomém Scat:

„Ten nápad dostala moje manažerka Katka Soukupová, která se domnívá, že by o scatu jako fenoménu měli vědět – s nadsázkou – všichni lidé. Tím pádem ten projekt má trochu i výchovný charakter. Jde o to, aby se scat dostal i do širšího povědomí lidí, kteří možná slyšeli v rádiu Scatmana, ale nyní by do té problematiky mohli nahlédnout hlouběji.“

Přestože scat stojí především na improvizaci, ptáme se, zda Miriam Bayle ke scatu přistupuje také analyticky. Říká: „Umím si teoreticky zanalyzovat, co zpívám, mám i teoretickou průpravu, ale spoléhám se především na ucho.“

Zpěvačka Miriam Bayle

Protože se při scatu lidský hlas používá jako hudební nástroj – beze slov –, zajímalo nás, zda zpěvačka využívá i své zkušenosti ze studia hry na klarinet a sopránový saxofon. Říká: „Já jsem při studiu nedošla ani tak daleko, že bych třeba hrála v nějaké kapele. Bavilo mě to, ale nemyslím, že by mi to pomohlo v další etapě zpívání scatu.“

Fenomén Scat však zdaleka neakcentuje jen scatované pasáže beze slov. Miriam Bayle začala například nově spolupracovat s textařkou Mirkou Ábelovou, která napsala úplně první text na její autorskou skladbu. Spolupráci si pochvaluje:

„Jen jsem jí zeširoka nastínila výraz, spíše než konkrétní téma. Nasměrovala jsem ji emotivně, ale ne konkrétně. Nechala jsem na ní, ať se předvede. Poslala první náčrt, a bylo to zajímavé. Zatím se osobně neznáme, ale to se budu snažit co nejdřív napravit.“

Miriam Bayle cítí, že by bylo dobré vyjet s Fenoménem Scat mezi „nepoučené“ publikum. Zatím však vystupovala především na místech, kde lidé věděli, co mohou čekat. Přesto si vzpomene na jeden výjimečný koncertní zážitek.

03621168.jpeg

„Hráli jsme v Budapešti, kde nás nikdo neznal. Maďaři mají výborný smysl pro humor, výborně se mi s nimi komunikovalo. Je to velmi poučené jazzové publikum, vytvořili nám krásnou atmosféru,“ říká zpěvačka s tím, že sama umí „asi deset slov“ maďarsky, protože její maminka i babička pocházejí z maďarsky mluvící části Slovenska.

V závěru rozhovoru pozve Miriam Bayle do Prahy na další uvedení Fenoménu Scat. Koncert proběhne 17. června, opět v La Fabrice. Oproti loňskému koncertu dojde ke změnám v obsazení kapely. V roli hostujícího saxofonisty vystřídá Radka Zapadla Rosťa Fraš, za pianem usedne místo Mateje Benka Tomáš Jochmann a na bicí bude místo Tomáše Hobzka hrát Dano Šoltis.

Kromě toho zpěvačka přizvala jako hosty herečky Ester Kočičkovou, Martu Issovou a Aničku Polívkovou a také vokální soubor Skety.

Rozhovor s Miriam Bayle vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní živé nahrávky z koncertu Fenomén Scat z festivalu JazzFestBrno 2015.

autor: Milan Tesař
Spustit audio