Anketa publicistů: nejlepší české jazzové desky roku 2015, 1. díl

13. leden 2016

Stanice Český rozhlas Jazz i letos oslovila odborníky z řad publicistů, rozhlasových redaktorů nebo pořadatelů koncertů a festivalů a zeptala se jich, které české jazzové desky vydané v uplynulém roce je nejvíce zaujaly. Přinášíme vám první část odpovědí.

Tato anketa jazzových odborníků navazuje na šestidílný seriál Česká jazzová sklizeň 2015, ve kterém jsme zmapovali všechna jazzová alba předešlého roku, která v Česku vyšla. Anketa o nejlepší české jazzové album roku 2015, kterou letos potřetí uspořádala stanice Český rozhlas Jazz, si neklade za cíl konkurovat žánrovým Andělů či jiným cenám. Její snahou je odhalit, které nahrávky českých jazzmanů se líbily našim předním publicistům a promotérům.

Oslovené osobnosti měly volit nejlépe jedno album z těch, která vyšla v roce 2015 a na nichž se podíleli čeští jazzoví hudebníci (sídlo vydavatele nebo poměr českých a zahraničních účinkujících nehrál roli). Nakonec většina oslovených uvedla nahrávek více. A jejich komentáře, jejichž první část vám dnes přinášíme, dokládají, že rok 2015 byl na české jazzové scéně silný.

Zde jsou tedy odpovědi oslovených:

Tomáš Katschner (ČRo Hradec Králové, festival Jazzinec)

Najponk / George Mraz / Matt Fishwick – Final Touch Of JazzJan Knop je sázkou na jistotu – ale rozhodně v dobrém. Skvěle frázuje a umí vdechnout život už mnohokrát obehranému repertoáru. Navíc s touto rytmikou to ani nemohlo dopadnout špatně.

Najponk / George Mraz / Matt Fishwick – Final Touch Of Jazz

Emil Viklický & Miroslav Hloucal – AfterdarkDvě generace, dva přístupy a velké porozumění. Nic převratného, přesto však hodně příjemné a nadčasové.

Concept Art Orchestra – The Prague SixZ tohoto projektu mám nesmírnou radost. A je jasné proč (alespoň mně).

Václav Vraný (ČRo Vltava)

Z letošní „sklizně“ na mě nejvíc zapůsobila tři alba. V první řadě bych rád zmínil desku Luboš Soukup & Points Septet, obsahující asi nejzajímavější sbírku nových podnětů. Druhá letošní důležitá deska je Phoenix, rozvíjející „volnou improvizaci“, která má dle mého neskromného názoru silný kulturní potenciál. Taky nelze nezmínit nahrávku Euroradio Jazz Orchestra nazvanou In Prague, na níž se autorsky představily ve velmi soustředěné míře dvě zásadní osobnosti současného bigbandu, Jan Jirucha a Štěpánka Balcarová.

Igor Wasserberger (muzikolog, publicista)

Štěpánka Balcarová – Concept Art Orchestra nahrává album The Prague Six (Studio Sono)

Alba Concept Art Orchestra – Prague Six a Euroradio Jazz Orchestra přinášejí první samostatný nástup nové generace (třicátníků) na českou i evropskou velkoorchestrální scénu. Invenční kompozice navazují na minulost českého jazzu (kdy bigbandy byly ústřední součástí scény) a zároveň přináší i její inovaci. Pokrokem a novou kvalitou je například úroveň sólistů a jejich organické včlenění do kompozic. Jména lídrů orchestrů (Jan Jirucha, Štěpánka Balcarová), ale i jména dalších autorů a sólistů mají velký potenciál k získaní ještě výraznější mezinárodní prestiže.

Pavel Víšek (Rock & All)

Za nejlepší jazzové album roku 2015 považuji Final Touch of Jazz s Najponkem, Georgem Mrazem a Mattem Fishwickem. Nepočítaje vlastní, ale svým názvem hodně napovídající Najponkovu skladbu For All Swingin’ Cats / Don’t Forget Lester Young, jde o kolekci více či méně známých standardů, které můžeme zase objevovat od začátku.

Vilém Spilka (JazzFestBrno, JAMU) Matej Benko – PlanetyInteligentní pop mám rád a Planety inteligentní a popové jsou. Navíc skvěle napsané, zaranžované a zahrané potvrzují, že Matej je hudebník tisíce facet, ovšem ve všech naprosto uvěřitelný.

Liška-Malina-Nejtek - Fragile Bliss

Liška/Malina/Nejtek: Fragile BlissNová akustická hudba je další subžánr, který mě oslovuje, a v podání Luboše Maliny, Tomáše Lišky a Michala Nejtka je obzvlášť lahůdkou. Ani jeden z nich se nebojí hudbou vyjádřit krásu – nemluvím tu ovšem ani náznakem o podbízivosti, jen o schopnosti vyvolat emoce.

autor: Milan Tesař
Spustit audio